jdejager

APK afgekeurd

do sep 01, 2005 19:05

Hallo,

Heb mijn 155 2.0 16v Tspark voor de APK gehad en hier kwam ie niet zo goed doorheen. Ik heb het via een beun laten doen maar die belde me halverwege de dag op dat het verstandiger was om een nieuwe auto te kopen. :(
Er moesten de volgende dingen aan vervangen worden.
Achterband links 205/15 r50
voorste stuk uitlaatpijp. voor kat.
4 schijven + blokken.
Ook was de einddemper slecht en hij was bang wanneer hij een nieuwe voorpijp zou monteren dat dan de einddemper ook de geest zou geven door de hogere druk. Voor dit alles had ie een prijs aan onderdelen alleen (incl. einddemper) van 1100 euro.
Ook is de radiateur niet meer zo goed, deze lekt volgens hem iets en onder wordt ie kaal
Nu is dat al wel 1,5 jaar zo en dit wordt maar heel erg langzaam erger. Ik heb nog nooit koelingsproblemen gehad alleen slaat de fan wat sneller aan dan vroeger. Ook raakt een deel van het koelwater weg uit het vaatje en gaat het lampje branden op de alfacontrol. Het water daalt dan tot ongeveer minimum en blijft dan bijna constant. Er gaat dan zo weinig uit dat je 3, 4 keer per jaar er wat koelvloeistof ingooit en dus lijkt me dat nog niet zo erg.
Het tweede punt wat minder wordt is de koppeling. Hij denkt dat deze op zijn eind is en vind het daardoor niet meer de moeite om de auto te repareren. De auto schakelt op dit moment wat hakerig, zonder te kraken weliswaar maar niet helemaal zoals het hoort. Dit is direct na de vakantie begonnen.
Ik heb dit vorig jaar ook gehad direct na vakantie in Italie. Toen had ik precies hetzelfde probleem. Toen ging het lampje van de remvloeistof branden en het ik het bijgevuld en na een maand of 2 schakelde de auto weer perfect. Dit dus tot na afgelopen vakantie. Ik had vorige keer de indruk dat er lucht in het systeem zat. Kan dit door het rijden en remmen op bergwegen komen? Remcircuit en koppeling is immers hetzelfde.
Hoe kun je precies merken dat de koppeling niet goed meer is. Hij slipt niet door, het pedaal voelt niet krakerig en je hoort ook geen rare geluiden tijdens koppelen.
Ik heb zelf niet de ruimte om te sleutelen, dus zal het wel moeten laten doen.
Wil de auto opzich nog niet kwijt. Rijdt perfect, is verlaagd met koni geel instelbare dempers en verlagingsveren. Distributie is 19000 km geleden gedaan met alle spanrollen en de waterpomp. Zit een nieuwe tussendemper en een warmtewisselaar voor de olie op.
Weten iemand van hier nog een adres hier in de buurt waar ik de auto eventueel kan laten repareren? Of is het verstandiger om in te ruilen en te kijken voor een andere. Alleen wat brengt ie nog op in deze staat.

Zoals jullie zien allemaal vragen, misschien dat iemand een suggestie heeft of andere goede raad. Heb zelf het idee dat 1100 euro aan onderdelen wel erg veel is.
O ja, km stand is 233000 en bouwjaar is 04-1996

groetjes

Ricambi Originali

RE: APK afgekeurd

do sep 01, 2005 19:32

Hij noemt ook wel een hoop dingen op die met de APK nix te maken hebben, Ga anders ff langs een ander keurings station en laat hem daar nog es checken, mij lijkt dat deze wagen voor een honderdje of 4 wel door de keuring rolt.. Als je een goed keurings adres zoekt kan je me een PBtje sturen, dan weet ik wel wat voor je..

Groet, Ro

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

do sep 01, 2005 19:37

Die garagehouder heeft zeker net een zwembad aan laten leggen dat afbetaald moet worden.

Ik denk dat je om hem door de apk heen te slepen alleen je uitlaat gasdicht hoeft te maken, een nieuwe band (bvk 2!) en naar je remmen kijken. Het lijkt me stug dat 'ineens' al je 4 de schijven incl blokken op zijn op hetzelfde moment. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ze 'eraan' zitten te komen'.
Je koeling en koppeling zijn (mits niet slippend) voor de APK niet van belang.

Ik zou de wagen sowieso laten repareren om door de APK te komen. Met alle respect: zonder die goedkeuring istie al helemaal niks waard, mocht je hem willen verkopen. Dus vraag om het keuringsrapport en laat alleen dat repareren wat nodig is om door de APK te komen.

Ik kan niet in je portomonaie kijken, dus kan niet voor je afwegen of je wat nieuws moet zoeken...

Adios, JR

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 01, 2005 19:48

Zonder de auto te zien kan je hier eigenlijk geen zinnig woord over zeggen. Voor de APK is het wel te repareren, maar je moet ook verder kijken dan die ene dag. Je hebt er niets aan dat binnenkort het ene na het andere aan de beurt komt. Als je alles moet laten doen is het een dure grap. En je kunt er ook best vanuit gaan dat de monteur wel ter goeder trouw is en met je meedenkt naar de toekomst toe. Niet elke monteur is een oplichter.

jdejager

Re: RE: APK afgekeurd

do sep 01, 2005 23:32

Ik denk dat je om hem door de apk heen te slepen alleen je uitlaat gasdicht hoeft te maken, een nieuwe band (bvk 2!) en naar je remmen kijken. Het lijkt me stug dat 'ineens' al je 4 de schijven incl blokken op zijn op hetzelfde moment. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ze 'eraan' zitten te komen'.
Je koeling en koppeling zijn (mits niet slippend) voor de APK niet van belang.
De voorschijven zijn wel echt op, hij remt voor nog wel goed, de blokken zijn ook nog wel goed alleen zijn er stukjes van de schijven gebroken volgens hem. Achter schijnt 1 kant niet goed genoeg meer mee te remmen maar zien de schijven er beter uit. Wanneer zijn schijven eigenlijk afkeur, beneden een bepaalde dikte?
Koppeling slipt niet en is daar ook niet op afgekeurd, ook niet op het koelsysteem, maar hij verwacht er in de nabije toekomst meer (hoge) kosten aan, vandaar.

jdejager

do sep 01, 2005 23:34

. Niet elke monteur is een oplichter.
Ik twijfel er ook niet aan of hij ter goeder trouw is, alleen lijkt me die prijs puur voor de onderdelen erg hoog.

jdejager

do sep 01, 2005 23:37

Als je een goed keurings adres zoekt kan je me een PBtje sturen, dan weet ik wel wat voor je..

Groet, Ro
Check your PB

Remco S
Guru
Guru

vr sep 02, 2005 08:22

De voorschijven zijn wel echt op, hij remt voor nog wel goed, de blokken zijn ook nog wel goed alleen zijn er stukjes van de schijven gebroken volgens hem. Achter schijnt 1 kant niet goed genoeg meer mee te remmen maar zien de schijven er beter uit. Wanneer zijn schijven eigenlijk afkeur, beneden een bepaalde dikte?
Koppeling slipt niet en is daar ook niet op afgekeurd, ook niet op het koelsysteem, maar hij verwacht er in de nabije toekomst meer (hoge) kosten aan, vandaar.
Remschijven zijn voor de apk alleen afkeur als er 50% van de hoogte van de schijf roest op zit (dat wil zeggen50% van de hoogte van het blok) Of voor 50% stukjes metaal missen.
Op dikte kan men de schijf nooit afkeuren (mits deze aan de remvertraging komt)

Remblokken zijn alleen afkeur als het ijzer op ijzer is, al zit er nog 1 mm remvoering op kunnen ze er hoogstens een AC code opgeven (Reparatie advies code)

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr sep 02, 2005 11:09

@Remco, nooit geweten dat van die schijven.
Wrom geven ze bij alfa dan een minimale dikte op van 9,2 mm achter en 18,2 mm voor!

@jdejager:
Tis vanaf een forum moeilijk te bepalen of de auto terecht danwel onterecht is afgekeurd op de genoemde punten.
Wellicht ten overvloede maar ik zou meteen ff kijken naar de hoezen van de aandrijfassen, als hij flink verlaagd is krijg je hier extra slijtage op en das met meerdere onderdelen. Niet dat je dadelijk wederom voor verrassingen komt te staan.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 02, 2005 11:22

bedenk ook dat eigenlijk alle punten die je noemt gewoon slijtende delen zijn die bij elke auto regelmatig vervangen moeten worden....
Dus ook al koop je een andere auto, daar zul je tzt ook een uitlaat, banden remmen moeten vervangen... Is dus 1 pot nat..

Als hij verder gewoon goed loopt en betrouwbaar is.. gewoon doen, even shoppen voor banden, uitlaat etc bij de goede adressen in de buurt kom je denk ik een heel eind.
En voor jezelf nagaan hoe lang je hem (waarschijnlijk) nog wilt houden, kan uitmaken voor de keuze in A- of B-kwaliteit onderdelen..

Ook de radiateur zou ik naar kijken, eventueel ruilradiateurtje halen of laten voorzien van een nieuwe core.

Wat ik eigenlijk standaard doe met aanschaf van een oudere auto:
controle en bij twijfel vervangen van :
remschijven,blokken, remslangen, radiateur, koelslangen, benzineslangen, banden, uitlaat

altijd vervangen: remvloeistof, koelvloeistof.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

reijnaje
Guru
Guru

vr sep 02, 2005 11:47

altijd vervangen: remvloeistof, koelvloeistof.
En olie en het oliefilter... of spreekt dat voor zich?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

jdejager

vr sep 02, 2005 16:14

Remschijven zijn voor de apk alleen afkeur als er 50% van de hoogte van de schijf roest op zit (dat wil zeggen50% van de hoogte van het blok) Of voor 50% stukjes metaal missen.
Op dikte kan men de schijf nooit afkeuren (mits deze aan de remvertraging komt)

Voor is de remwerking ruim voldoende, ook zijn de blokken nog wel redelijk goed.
De schijf roest niet, tenminste niet op het remoppervlak, Wel waren er stukjes metaal afgebroken volgens hem maar 50%, dat is ongeveer de helft van de schijf of niet. Hij is nog steeds gewoon rond :)

Achter lijken ze me nog beter, alleen is er achter wel een remverschil. Dit kan misschien ook een vastzittende rem zijn?!

jdejager

vr sep 02, 2005 16:22

bedenk ook dat eigenlijk alle punten die je noemt gewoon slijtende delen zijn die bij elke auto regelmatig vervangen moeten worden....
Dus ook al koop je een andere auto, daar zul je tzt ook een uitlaat, banden remmen moeten vervangen... Is dus 1 pot nat..

Als hij verder gewoon goed loopt en betrouwbaar is.. gewoon doen, even shoppen voor banden, uitlaat etc bij de goede adressen in de buurt kom je denk ik een heel eind.
En voor jezelf nagaan hoe lang je hem (waarschijnlijk) nog wilt houden, kan uitmaken voor de keuze in A- of B-kwaliteit onderdelen..
Klopt, auto rijdt ook echt heerlijk dus hou hem liever nog een paar jaar als dat kan. Maak me alleen een beetje zorgen over dat slechte schakelen. Mocht dat na een paar maand weer voorbij gaan net als vorig jaar dan is er niks aan de hand maar zou de bak of de koppeling het na een paar maand begeven dan is dat wel zonde natuurlijk.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 02, 2005 19:49

@Remco, nooit geweten dat van die schijven.
Wrom geven ze bij alfa dan een minimale dikte op van 9,2 mm achter en 18,2 mm voor!

APK eisen komen niet overeen met de eisen van de fabrikant. Die minimale dikte is alleen een veilige marge van Alfa. De keurmeester kijkt alleen maar naar de roestvorming en de werking van de remmen. Een hele goede keurmeester bekijkt de dikte van de blokjes en kan er een AC code van maken. Niet iedereen doet dat.

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 02, 2005 20:00

radiateur moet je gewoon een nieuwe bestellen bij www.hartsant.nl
daar betaal je er iets van 76 euro ex BTW voor ipv 298 ex bij de dealer

voor dat geld zou ik al niet eens gaan lopen emmeren met een gebruikte, die misschien met een halfjaar net zo slecht is als de jouwe nu is
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”