vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Ervaringen met 1800 Turbo in Giulia

zo aug 19, 2012 17:08

Weer even on topic dan... Ding was gewoon krom, omstandigheden waren ook niet fijn, forse regen en spoorvorming op de plek waar het gebeurt is. Verder mar even over de turbotechniek? Jouke is idd niet iemand die bij elke schroef die erin gaat weer een foto plaatst..... Maar iemand die echt interesse heeft blijft niet hier neuzelen maar zoekt gewoon even kontakt met hem, dan krijg je wellicht gewoon even info over stand van zaken. Hij heeft meer aan zijn hoofd, en het is niet zijn enige alfa...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma aug 20, 2012 22:20

Of je gaat bouwen en ziet wel wat je tegen komt!

En hier posten natuurlijk :lol:

frank75bj89
Junior Member
Junior Member

wo sep 05, 2012 22:30

gewoon 2.0 v6 turbo erin :lol:
We rijden nu in een alfa Gt 1.9 jtdm 2007

alfa verleden:
75 3.0 v6 `90
gtv 6 2.5 v6 `82
alfa 33 1.7 16v permanent 4 `92
gtv 2.0 v6 TB `96
alfa 147 1.9 jtd`02
alfa spider 2.4 jtdm 2007

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member

za sep 22, 2012 21:41

Turbo-vrienden,

Graag deel ik de ervaringen over de Turbo in een 105. Ik heb redelijk wat ervaring met zo'n motortje want rij al aardig wat jaren op de Ring met een 75 Evo. Ik heb inderdaad het wrak van Wouter gekocht met het idee om het ding weer snel aan de gang te krijgen. De carrosserie was best hard maar toch te krom om mee verder te gaan. Dus op zoek naar een harde koets, wat uiteindelijk een GT 1300 Junior uit 69 is geworden. Een brievenbus met plat dashboard. Bij het slopen wat het Turbo wrak bleek dat een deel van de techniek te gebruiken was (motor, bak, remmen) maar een groot deel niet. Je kon wel zien dat er veel verschillende mensen aan de auto hadden gewerkt, met soms unieke vondsten maar soms ook rommelwerk. Soms ook kwestie van financiele aspecten natuurlijk.
Dus maar van voren af aan begonnen met alle gevolgen van tijd en kosten. Brievenbus kaal gemaakt, slechte plekken aanpakken, doorlassen, strakmaken, dashboard laten aanpassen voor andere electra en meters en nieuwe draadboom laten maken. Onderstel aangepakt, nieuwe bussen, rubbers etc. Gereviseerde langere achteras met verse sper. De motorruimte van een brievenbus is nog smaller dan een gewone 105, dit met name aan de inlaatkant. Er zijn drie grote uitdagingn op mechanisch gebied waar wij nu nog mee bezig zijn:
1. Intercooler bovenop de motor is geen plek voor en toch sub-optimaal. Dus naar voren, nieuwe maatwerk intercooler, maatwerk pijpleidingen.
Inmiddels bijna klaar maar nog niet helemaal.
2. Hierdoor ook een ander inlaatspruitstuk nodig. Omgekeerd 1.8 IE ding of toch wat anders,als je nou toch bezig bent. Nog niet klaar.
3. De turbo zit inderdaad bijna tegen het stuurhuis aan, hierover veel slechte berichten gehoord. De downpipe is nog meer aangepast, in de "heatshield-wrap" nog een hitteschild om het stuurhuis heen en bovendien letten op de remmen omdat het alleen past met hangende pedalen.
De hele auto is inmiddels van binnen en onderkant gespoten en opbouwen kan binnenkort beginnen. Ik hoop begin volgend jaar te kunnen rijden en dat is 2 jaar later dan eerst gedacht. Uiteraard is dit dadelijk een zeer unieke en snelle Bertone maar ik verwacht in het begin best nog kinderziektes en problemen. Ik heb e.e.a. qua werk zwaar onderschat. Als je zo'n Turbo project goed wil doen kost het veel tijd en geld. Ik denk dat de vorige eigenaars van dit project dit kunnen bevestigen en zij waren ook nog niet klaar. Conclusie tot nu toe kan ik nog niet geven, het is wel voor mensen die een uitdaging zoeken...en wellicht de snelste 105 mogelijk willen bouwen. Overigens in de bochten zijn niet de PK's maar stuurmanskunst veel belangrijker. Groeten, Jouke.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Terug naar “Projecten”