roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vastzittende remschijven achteras Bertone

vr sep 02, 2005 12:42

Ik probeer al een week de twee remschijven van de achteras van een Bertone los te krijgen. Misschien zijn ze er al 37 jaar ( :wink: ) niet af geweest. Jullie begrijpen al; ze zitten helemaal vastgeroest. Ik heb de twee boutjes uit de trommel gedraaid en volgens het handboek pak je nu de schijven er zomaar af -> NOT :cry: :cry: :cry:

Heeft iemand hier een slimme oplossing voor? Heb tot nu toe geprobeerd:

- met staalborstel alle zichtbare roest op de as verwijderd
- 2x per dag (7 dagen lang al) ingespoten met WD40
- trommel warmgestookt (maar ja hoe warm krijg je het mee een gewone gasbrander :? )

:?:

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Egbertone
Guru
Guru

RE: vastzittende remschijven achteras Bertone

vr sep 02, 2005 12:48

Je hebt uiteraard ook de remtang er af gehaald!? Ik neem aan dat je de schijven gaat vervangen....

Zelf heb ik ze ook onlangs vervangen en inderdaad, na het losdraaien (ofwel uitboren...) van de schroefjes, kwam de schijf niet zomaar los. Ik heb heel voorzichtig met een vuisthamer (niet al te grote) de schijf losgetikt. Je moet de schijf ronddraaien en telkens een paar klappen op de achterzijde geven, als het goed is komt deze dan vanzelf los.

Succes!

reijnaje
Guru
Guru

vr sep 02, 2005 13:00

Bij mijn 33 ook gehad. Die is dan wel geen 37 jaar oud maar toch zaten ze behoorlijk vastgeroest. Ik was bang WD40 te gebruiken. Ik mijn gedachten kan dat het vet uit de wiellagers wegvreten dus heb ik alleen de hamertje-tik-methode toegepast en dat lukte uiteindelijk. Ik heb vooral wat tikken gegeven op het montagegedeelte van de schijf dus niet op het remvlak, ik dacht dat dat te ver weg zou zijn van het vastgeroeste stuk dus weinig nut zou hebben.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 02, 2005 13:09

De werkwijze van Egbertone werkt prima, mits je op de binnenrand tikt. Doe er wel ff een blokje HARDhout of iets anders hards tussen anders kun je de schijven weggooien.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

reijnaje
Guru
Guru

Re: RE: vastzittende remschijven achteras Bertone

vr sep 02, 2005 13:12

De werkwijze van Egbertone werkt prima, mits je op de binnenrand tikt. Doe er wel ff een blokje HARDhout of iets anders hards tussen anders kun je de schijven weggooien.
Dat is na 37 jaar misschien toch wel een goed idee (om ze weg te gooien)
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 02, 2005 13:14

Je hebt uiteraard ook de remtang er af gehaald!? Ik neem aan dat je de schijven gaat vervangen....

Zelf heb ik ze ook onlangs vervangen en inderdaad, na het losdraaien (ofwel uitboren...) van de schroefjes, kwam de schijf niet zomaar los. Ik heb heel voorzichtig met een vuisthamer (niet al te grote) de schijf losgetikt. Je moet de schijf ronddraaien en telkens een paar klappen op de achterzijde geven, als het goed is komt deze dan vanzelf los.

Succes!
Ja, remtang eraf (ben dan wel al redelijk grijs (ben er al vroeg bij), maar niet blond :wink: )

Nee, ik ga de schijven niet vervangen. De hele achteras moet uit elkaar i.v.m. revisie etc.

Dat met dat vuiste heb ik de afgelopen 7 dagen ook elke avond geprobeerd.

Helaas (tot nu toe)
SCARB nr. 03894

reijnaje
Guru
Guru

vr sep 02, 2005 13:17

Is een grote poelietrekker geen idee? Of zou je daarmee de schijf beschadigen? :-k
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

paul
Member
Member

vr sep 02, 2005 13:21

blijft de schijf niet op de handrem hangen?

Remco S
Guru
Guru

vr sep 02, 2005 13:34

blijft de schijf niet op de handrem hangen?
dat wou ik ook net zeggen, probeer de schoentjes van de handrem even terug te stellen. Want je hebt grote kans dat als je met geweld de schijf eraf haald dat je de bevestigings palletjes sloopt, en die zijn denk ik niet meer zo voor handen.

Afbeelding

Afbeelding

nummer 6 van de tweede tekening is de steller

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 02, 2005 16:30

Ik heb het net dan uiteindelijk toch maar op de 'iets-meer-geweld-toer' gegooid en dat maakte indruk :twisted:

Het ging met hele kleine stapjes (steeds de schijf blijven verdraaien natuurlijk) en uiteindelijk gaf hij zich gewonnen :D

Het was inderdaad de handrem Remco S en Paul gaan door voor de koelkast!! Helaas las ik deze antwoorden pas NADAT ik het los gekregen had (nu net dus). Het hele handremsysteem is gelukkig nog intact, hoewel ik betwijfel of het überhaupt nog gangbaar is. De voeringen zijn van de remschoenen losgekomen en kwamen gelijk dus met de schijf mee los :? . Weet dus nu niet in hoeverre de schijven krom zijn, maar day zien we dan wel weer. Misschien is nieuw niet zo'n slecht idee.

Nu hopen dat ook de andere kant zich laat overtuigen (daarnet nog niet in ieder geval).

Bedankt voor de tips!
SCARB nr. 03894

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 04, 2005 17:46

Das mooi Roel. BIj mezelf zaten ze gewoon muurvast op de rand van de naaf.
Twas net alsof ze gelast waren. Als je ze weer monteert zou ik er iig een beetje kopervet op de naafrand en op het binnenrandje van je schijf smeren.

Heb je meteen geleerd hou je de handrem nastelt....:biggrin:

Het simpele feit dat je remvoeringen mee zijn gekomen met je remtrommel is overigens geen reden om de schijf te vervangen. Als je mazzel hebt hoef je alleen maar nieuwe handremvoeringen te monteren en een paar nieuwe borgringetjes voor je remankerpennen te kopen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”