Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do nov 29, 2012 20:55

De 75 en 164 staan al zeker 5 jaar in de klassiekergids.... :wink:
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do nov 29, 2012 20:58

Gewoon ALLE auto's benoemen tot klassieker... zo, dat is opgelost.

Matteo, je laat in je sociologietje wel een paar belangrijke zaken achterwege vind ik... (acceleratie en uitrekking en nee, geen zin meer om een heel verhaal te typen).

En maar beginnetje maken met de leeftijdsstatistieken?

Voorzet: hier ten huize is de gemiddelde leeftijd van de berijders (vaak in gedeeld eigendom met elkaar) voor zowel de Giulia, Berlina, JZ, Spider, 75 en (moderne) GT (en andere merken, totale range van bouwjaren voor alle merken samen: 1964 - 2007) exact gelijk (44 jaar)... we zijn dus gemiddeld ongeveer 2 x zo oud als de ongewogen gemiddelde leeftijd van de auto's maar ik vraag me af wat dat dan aantoont. Zegt hooguit iets over voorkeur gerelateerd aan leeftijd... niks over de auto's zelf...

En voor de rest merk ik vanzelf voor welke auto's en brandstoffen we nou wel of geen of gedeeltelijk belasting moeten gaan betalen. 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3000
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do nov 29, 2012 21:38

Die grens van 31 December 1977 is trouwens niet zo'n hele gekke hoor.. en minder arbitrair dan ie lijkt. Het feit dat als de erste toelating voor die datum ligt, je een speciaal "tijdsorigineellijkend kenteken" kunt krijgen en blauwe platen mag voeren zegt op zich natuurlijk ook wel wat (maar is niets meer of minder dan een kadootje voor de eigenaren van zo'n automobiel).
Da's ook een glijdende schaal (v.w.b. het kentekenformat dan), het klassiekerkenteken voor importklanten uit 1973 t/m 1977 (begonnen met YA en nu de YB-serie) bestaat pas sinds 2001. Daarnaast geldt dat alleen voor personenauto's. Voor bedrijfsauto's (zonder daar een discussie over te willen opstarten, maar velen vinden bvb een VW Transporter of een GMC-busje uit die periode ook een klassieker) en motorfietsen geldt nog altijd een grens van 31 december 1972 voor respectievelijk een BE-00-00 of een ZF-00-00 kenteken. Op een importje uit één van die categorieën met bouwjaar 1973-1977 krijg je gewoon een 0-VAA-00 (moet je wel snel zijn nu, want ze zitten al aan VZX) resp. 00-MA-AA kenteken. Wie weet komen ze over een paar jaar wel met een klassiekerkenteken voor auto's uit de periode 1978 t/m 1990 (het laatste volledige jaar dat het AA-00-AA format werd uitgegeven) en alsnog iets dergelijks voor bedrijfsauto's en motorfietsen van 1973-19??. Dat wordt bepaald door de RDW en die heeft verder geen moer met belastingwetgeving te maken.

Vw.b. het voeren van blauwe platen ingeval van een kenteken dat twee letters bevat is ook niet altijd toegestaan (o.a. personenauto's in de eerste 9 maanden van 1978, bedrijfsauto's en motorfietsen tot begin jaren '80 en tot op heden kentekens voor o.a. diplomaten en bijzondere voertuigen (ZZ-serie)). Is het toeval dat de serie 00-AA-00 op z'n eind liep toen de gele platen werden ingevoerd of is dat moment destijds bewust gekozen, weet iemand dat? Ik ben zelf van een gele-kentekenplaat-bouwjaar dus ik weet het niet.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do nov 29, 2012 21:47

Da's ook een glijdende schaal (v.w.b. het kentekenformat dan), het klassiekerkenteken voor importklanten uit 1973 t/m 1977 (begonnen met YA en nu de YB-serie) bestaat pas sinds 2001.
Dat glijdt ie al 11 jaar niet... en heeft sinds z'n bestaan nog nooit gegleden... da's dus niet echt een glijdende schaal... hooguit een schaal die heel misschien ooit nog wel eens zou kunnen gaan glijden... maar dat is je ook glad ijs begeven... :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3000
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do nov 29, 2012 21:59

Oh? Volgens mij was er een periode van 1988 t/m 2000 waarin alleen een klassiekerkenteken (Dx-00-00 en daarna de nu nog steeds lopende Ax-00-00) werd afgegeven aan auto's van voor 31 december 1972. Vast niet geheel toevallig dat 1972 ook het laatste volledige jaar was waarin voor personenauto's de 00-00-AA serie werd uitgegeven. Die is dus in 2001 opgerekt naar 1973-1977 (het laatste volledige jaar voor 00-AA-00 voor personenauto's) met een eigen serie. Waarom zou de regeling in de nabije danwel verre toekomst niet kunnen worden opgerekt naar 1978-1990, 1991-1998, 1999-2007, 2008-2012 (er vanuit gaande dat we het eind van het jaar halen met de lopende serie) en zo verder?

Of is het in jouw ogen pas een glijdende schaal als hij jaarlijks wordt bijgesteld?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do nov 29, 2012 22:17

Ik denk dat je een paar dingen door de elkaar haalt.

Er zijn toch twee series voor normale klassiekers? ZZ tel ik even niet mee omdat die beperkingen qua gebruik met zich meebrengt.

Het zou een glijdende schaal zijn als de leeftijdsgrenzen voor beide bestaande series jaarlijks verschuiven (glijden).

Wat er in de toekomst mogelijkerwijs misschien mits als indien zou kunnen gaan gebeuren.. tsja... da's een andere zaak maar dat heeft geen invloed op het vaststaan van de jaargrenzen van deze series.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

do nov 29, 2012 22:25

Is het niet slimmer om alle blijvend belastingvrije voertuigen allemaal "oud blauw" te verplichten?? Ben je meteen van dat klassiekerkentekengedoe af. Geel = Betalen. Nieuwe vrijstellingen worden toch binnenkort niet meer afgegeven.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3000
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

do nov 29, 2012 22:39

Ik denk dat je een paar dingen door de elkaar haalt.

Er zijn toch twee series voor normale klassiekers?
Ja, Dx-00-00, wat later Ax-00-00 werd (duurt ook niet lang meer denk ik, AR zal wel de laatste zijn net als dat DR de laatste was?) voor <1973 en 00-Yx-00 voor 1973-1977.
ZZ tel ik even niet mee omdat die beperkingen qua gebruik met zich meebrengt.
Klopt en zo zijn er meer series, maar ik wou even benadrukken dat er heel veel voertuigcategorieën zijn, die allemaal een eigen begin- en eind-datum kennen voor elke reeks. Je hebt ook nog aanhangwagens, opleggers, sinds een paar jaar brom-/snorfietsen enz. etc. usw. En uiteindelijk, in het licht van dit topic, benadrukken dat kenteken-series los staan van wel of geen wegenbelasting moeten betalen en wel of geen klassieker zijn.
Het zou een glijdende schaal zijn als de leeftijdsgrenzen voor beide bestaande series jaarlijks verschuiven (glijden).

Wat er in de toekomst mogelijkerwijs misschien mits als indien zou kunnen gaan gebeuren.. tsja... da's een andere zaak maar dat heeft geen invloed op het vaststaan van de jaargrenzen van deze series.
Schokkerige schaal dan :lol:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

vr nov 30, 2012 00:06

Klopt en zo zijn er meer series, maar ik wou even benadrukken dat er heel veel voertuigcategorieën zijn, die allemaal een eigen begin- en eind-datum kennen voor elke reeks. Je hebt ook nog aanhangwagens, opleggers, sinds een paar jaar brom-/snorfietsen enz. etc. usw. En uiteindelijk, in het licht van dit topic, benadrukken dat kenteken-series los staan van wel of geen wegenbelasting moeten betalen en wel of geen klassieker zijn.
Precies. En laten we daarmee de definitie van een klassieker vaststellen als een auto die al jaren op de sloop had moeten liggen maar nog steeds vertroeteld wordt door zijn eigenaar en waarvoor om administratieve redenen een minimum leeftijd is gekoppeld van thans 25 jaren (de auto, niet de eigenaar).

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

vr nov 30, 2012 13:39

En zo zitten we alweer op pagina 30 8)
Wat wel een klassieker is en niet gaat volgens mij ook in de komende 30 pagina's niet worden beantwoord :wink:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

vr nov 30, 2012 15:38

Ik wacht rustig af. Laten ze anders maar een 60dagen kaart invoeren.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

za dec 08, 2012 09:53

Mocht het nu toch allemaal gaan tegenvallen met die vrijstelling, dan is er nog een andere manier om van onze bella`s ( of bello`s ) te blijven genieten voor weinagh............

Afbeelding

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

za dec 08, 2012 19:20

Aha, in triple B met zo'n brommerkenteken op fietspaden crossen, liekt mie wel wat.. 8)

uiteraard zonder begrenzer..
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

morpheus
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 10:37
Contacteer: Website

Re: RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer

za feb 16, 2013 11:03

1 Maart 2013 Actiedag voor behoud vrijstelling MRB oldtimers


Good Vibrations

Waarom Good Vibrations?
Het nieuwe voorstel van de regering treft de oldtimerbezitter hard. Niet alleen de bezitters/liefhebbers (minimaal 63.000 volgens de KNAC protest-petitie), maar ook bedrijven die hierin faciliteren. De gevolgen van dit nieuwe wetsvoorstel zijn dan ook bijna niet te overzien. Veel mensen zullen hun geliefde voertuig moeten wegdoen, bedrijven zullen mensen moeten ontslaan of zelfs hun deuren noodgedwongen moeten sluiten en het zal een enorme impact hebben op de talloze oldtimer gerelateerde evenementen in Nederland. Daarnaast zullen de prijzen van onze geliefde oldtimers een enorme val maken waardoor er miljoenen zomaar zullen ‘verdampen’.

Doelstelling:
Het behoud van de vrijstelling voor oldtimers zoals het nu bij de wet geregeld is. De FEHAC is al aan het onderhandelen en wij hebben de FEHAC nodig omdat zij het orgaan is dat de juiste contacten heeft bij de regering om tegen deze wet in te gaan.

Datum:
Vrijdag 1 maart 2013
Deze datum is met zorg uitgekozen. De wintermaanden staan voor de deur en de ervaring leert dat veel oldtimers in de winterstalling staan. Ook heeft het niet veel zin om deze actie te plannen in de voor veel mensen toch al drukke decembermaand. Deze actie heeft veel voorbereiding nodig en zullen er diverse vergunningen voor aangevraagd moeten worden.

Locatie:
Den Haag

Omschrijving actie:
Good Vibrations wil het grootste Concours’d’Elegance organiseren wat er ooit gehouden is. Met deze rijdende stoet van cultureel erfgoed maken we een ronde door Den Haag om te laten zien wat voor prachtige oldtimers wij in Nederland hebben. Wij willen er een mooie en positieve dag van maken en onszelf van onze mooiste kant laten zien want dat zijn wij met onze oldtimers.

Voor wie:
Het is de bedoeling dat ALLE merken oldtimers met deze rit meerijden. Samen maken wij een statement wat Nederland gaat missen als deze wet gewijzigd gaat worden en dat willen wij niet.

Aanmelden?
In Nederland zijn ongeveer 70 oldtimer merken bekend met een bijbehorende club. Niet iedereen is lid van een club, daar zijn wij ons van bewust. Om organisatorische redenen zullen we het concours d’elegance per automerk laten vertrekken vanaf het verzamelpunt om het geheel orderlijk te laten verlopen. Als onderliggende gedachte voor het evenement is natuurlijk tevens protest aan tekenen tegen de maatregel of mocht de maatregel naar wens al dan niet zijn aangepast, als bedankje naar het volk en de regering.

Hierover praten wij 21 november tijdens de vergadering van de FEHAC met deze desbetreffende clubs. Het is dan dus niet noodzakelijk lid te worden van de club, maar de club van het merk oldtimer waar je in rijdt coördineert vanuit het bestuur de aanrijdtijden en communiceert weer met Good Vibrations hoeveel auto’s we mogen verwachten.

Milieu:
Omdat klassiekerliefhebbers door de regering weggezet worden als milieuvervuilers, hetgeen inmiddels al volledig ontkracht is (http://cortonville.com/ec-street/erics- ... d+verstand), willen we op deze dag een ludieke actie organiseren.
We vragen daarom of iedere deelnemer aan het concours d’elegance/rijdend protest een kleine donatie wil doen op een speciaal daarvoor te openen bankrekening zodat we op 1 maart een cheque kunnen uitreiken aan http://www.treesforall.nl.

Pers:
Op deze actie zal heel veel pers afkomen. Hier gaan wij een perscentrum voor inrichten. Wij zijn nog op zoek naar mooie ontroerende, speciale en gekke verhalen van mensen wie op die dag met hun auto geïnterviewd willen worden.

Meld je daarom aan op de Facebook pagina en deel het verhaal en je oldtimer. Op deze manier leren we elkaar ook kennen.

Als de wet toch zo blijft:
Mocht het zo zijn dat de wet toch gehandhaafd blijft dan zijn wij blij en vieren we feest. Dan zullen we de rondrit gebruiken als een bedankje want we plannen hem immers langs het befaamde torentje!

Guiness Book of Records
Er is nog geen melding van het langste Concours d’Elegance ter wereld, dus we willen deze dag officieel op laten tekenen in het Guiness Book of Records!

Organisatie:
Maria Pels (Organisator King Cruise) (Buick leSabre Sportcoupe 1967)
Gert-Jan Gerlach (filmmaker Gerlach Film & TV)
Andre Bolhoeve (Voorzitter AAC)

Facebook:
https://www.facebook.com/groups/132939090189930/
word lid van de groep!


Er is besloten door de organisatie om de actie dag Good vibrations op 1 maart te annuleren

Gr Morpheus

Afbeelding

http://www.oldtimerautosite.nl

morpheus
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: wo aug 29, 2012 10:37
Contacteer: Website

RE: Oldtimers weer wegenbelasting betalen, of toch weer niet

za feb 23, 2013 12:02

Bericht van badvibrations

Zoals jullie weten waren we bezig met een locatie
En we hebben een locatie !!!! en absoluut niet de minste ook !!! het is namelijk de americahal in apeldoorn

Deze locatie,de americahal in apeldoorn geeft ons alle steun die we nodig hebben om er een groot protest/media spektakel van te maken !!!! de americahal heeft voor ons 3500 parkeerplaatsen En steunt onze actie belangenloos

Alleen de datum word naar voren gehaald! het was alles of niets
DAAROM VERSCHUIVEN WE HET NAAR ZATERDAG 16 MAART
en kunnen we gebruik maken van de americahal
Dus zaterdag 16 maart demonstratie mrb

Het was voor ons ook wikken en wegen,maar zo een mooie locatie midden in apeldoorn. met prachtige uitvalswegen en geen tijd meer te verliezen was de knoop snel doorgehakt !! want we moeten onze stem nog laten horen voor pasen

Aankomende week zijn er nog enkele vergaderingen met de directie van americahal .i.v.m. horeca en div. zodat we nog een mooi programma kunnen presenteren voor deze dag.

Wij hopen dat u er bij bent het is ook in u eigenbelang

Meer nieuws volgt deze week !!! maar zet de datum vast
Nee tegen mrb

ZATERDAG 16 MAART HET GROTE PROTEST TEGEN WEGENBELASTING OP DE OLDTIMER

deel dit bericht zoveel mogenlijk,en laat de opkomst groot wezen

beschikking vanaf 11:00 tot 16:00

Het adres is Laan van Erica 50 te Apeldoorn.

Afbeelding

Gr Morpheus

Afbeelding

http://www.oldtimerautosite.nl
Laatst gewijzigd door morpheus op ma feb 25, 2013 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”