Turbo is leuk, maar ik vind het eigenlijk niet bij Alfa passen (rare gedachtekronkel mijnerzijds)
En ik begrijp dat je de oer-alfa 'Alfetta 159 met turbo' niet als echte alfa beschouwd?
Eigenlijk het enige wat ik juist bij mijn Spider en Juul mis, zo'n alfa aanjager hahaha: rest van mijn auto's hebben hem gelukkig wel...
.
En juist op díe auto zit geen turbo, maar een compressor.
Maar wat Rné zegt klopt verder wel, er zijn genoeg Alfa's met een turbo of compressor gebouwd. Niet alleen de GTV V6TB, die motor zat ook in de 164 en 166. En er was ee 4-cyl turbo (Lancia) voor de 164. En dan hebben we 't niet eens over de155 Q4, 75 Turbo, Giulietta Turbodelta of Alfetta GTV Turbodelta. Menig prehistorische 6C en 8C met compressor en er zijn ook Giulia Sprint GTA's gebouwd compressor (GTA SA).
Het oude interieur van de 916 ga ik trouwens wel steeds meer waarderen. Ik vind een fase II nog steeds het mooiste, vanwege het modernere interieur. Maar René zijn ex is echt een prachtige auto, zo zou ik een fase 1 best willen hebben. Juist in al zijn eenvoud is hij zo mooi. Dat vind ik zoals je zelf al aangeeft dus ook de afknapper op de GT. Het is zó'n mooie auto, maar dat interieur is gewoon net als de 147 en dat is echt een gemiste kans.
Rijden is dus wat meer comfy, maar stuurinrichting is z.g.a. identiek. Dat wil zeggen dat de 916 de eerste was met een "zeer directe" stuurinrichting, wat voor scherp sturen zorgde. Deze is vervolgens doorontwikkels op de 156/147/GT.
En zo'n V6TB is best gaaf rijden hoor. Is niet zo hitsig als een atmosferische V6, maar maakt echt grote stappen vanwege het immense koppel. Alsof je door een katapult wordt afgeschoten als de turbo er in komt. Hang daar een squadra-chip in en je rijdt alle 3.0/3.2/GTA's het snot voor de ogen op de snelweg.
De V6TB heeft helaas wel als nadeel is dat hij technisch wat achter blijft bij een 24v.
- TB heeft een 5-bak, 24v een 6-bak
- TB heeft mindere remmen (286mm), 24v heeft de zelfde remmen als de GTA's (305mm). Maar daar is wel wat aan te doen.
- voorwielophanging is ook wat anders, iets oudere generatie
- V6TB is er bijna alleen als fase 1, maar als je goed zoekt vind je ze ook als fase 2.
VerderL
- bij de TB moeten de kleppen iedere zoveel km nog gesteld worden, bij een 24v niet.
- turbo is niet voor eeuwig, ik heb 'm kapot gehad en dat was geen goedkoop grapje. (gaat ong. 150K km mee)
- vaak wat gedoe met ontsteking/verdeler/bougiekabels, pierburgklep, LHM of benzinedruk. Als één van deze niet optimaal werkt loopt de motor gelijk een stuk minder.
Die laatste 2 punten heb je bij een 24v natuurlijk niet. Nadeel van de 24v is dan weer dan de distributiewissel een stuk duurder is.