Een troost, de 159 is grotendeels gelijk aan een Opel en Saab.
Welke Opel of Saab ?? Mochten ze willen.....
Toch nog even reageren op de gebruikelijke en onterechte Alfa 159 kritiek die er zelfs bij Alfa liefhebbers is, ik kan het niet laten.
Onderstel
Alfa heeft i.d.d. het onderstel samen met GM ontwikkelt echter heeft GM er nooit gebruik van gemaakt, ik meen gelezen te hebben omdat ze de productie ervan te duur vonden. (Wellicht ook een reden waarom Alfa al redelijk vroeg de stekker uit de 159 heeft getrokken, met wat nieuwe motoren (1.4 multi-air en 1.6 jtd) had die twee jaar naar de nieuwe wel overbrugd kunnen worden)
Overigens i.t.t. veel merken maakt Alfa voor dat onderstel v/d 159 gebruik van onafhankelijke dubbele draagarmen voor de voorkant. BMW maakt voor de 3 serie (E90/F30), de norm volgens de deskundigen als het gaat om rijplezier, gebruik van inferieure onafhankelijke MC-Pherson voorpoten. Filmpje :
http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek
Gewicht
Veel gehoorde en gelezen klacht dat de 159 te zwaar is. Voor met name de Q4 modellen van voor de face lift was dit ook zeker zo, echter vergelijk je de 159 na de facelift met de concurrentie (A4, BMW F30) en je ziet dat het wel mee valt. Zeker na de facelift is de 159 lichter dan veel Audi A4's met vergelijkbare motor. En niet veel zwaarder danwel gelijk aan de nieuwe BMW 3 serie (F30). Waarbij ook nog vermeldt dient te worden dat de 159 langer en breder is en geen RFT banden heeft.
Overigens valt mij bij het auto journaille in binnen en buitenland op dat bepaalde merken kritischer beoordeelt worden dan andere, of beter gezegd Duitse auto's worden gevoelsmatig minder kritisch beoordeelt. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Duitse auto's niet beter zijn. Zo lees je bijvoorbeeld in elke test of review dat de 159 te zwaar is, meestal al in de eerste zin of alinea, net voor of na de reeds veronderstelde roest en elektronica problemen. Bij een A4 wordt het gewicht niet als nadeel genoemd. Laat staan dat bijv. de gem. 5 serie tegenwoordig al bijna 2 ton weegt. Ander voorbeeld is het eeuwige geleuter over de zogenaamde gebrekkige ergonomie bij Italiaanse auto's. Bij een Porsche Panamera blijft het volledig onvermeld, ondanks dat de gehele middentunnel volgestopt is met knoppen incl. twee kleine venstertjes voor de ECC waardoor je als bestuurder je volledige blik van de weg dient te halen om vervolgens je zoektocht te beginnen naar de gewenste knop. En dan heb ik niet eens over de gebruikelijke kritiek aangaande de materiaal kwaliteit. Dat BWM in de vorige 1 en 3 serie, NB een premium merk met bijpassende (optie)prijzen, een premium onwaardige interieur stopt (en dan heb ik nog niet eens over de ruimte van het interieur of beter gezegd het gebrek daaraan) daar wordt ze niet op afgerekend. Maar dit terzijde....
Torsiestijheid/veiligheid
Ik kwam toevallig afgelopen week nog een lijstje tegen met de torsiestijfheid van een aantal auto's. Dit wordt ook bevestigd door de EuroNCAP resulaten, waarin de 159 erg goed scoort.
Alfa 159 - 31.400Nm/degree
Aston Martin DB9 Coupe 27,000 Nm/deg
Aston Martin DB9 Convertible 15,500 Nm/deg
Aston Martin Vanquish 28,500 Nm/deg
Audi TT Coupe 19,000 Nm/deg
Bugatti EB110 - 19,000 Nm/degree
BMW E36 Touring 10,900 Nm/deg
BMW E36 Z3 5,600 Nm/deg
BMW E46 Sedan (w/o folding seats) 18,000 Nm/deg
BMW E46 Sedan (w/folding seats) 13,000 Nm/deg
BMW E46 Wagon (w/folding seats) 14,000 Nm/deg
BMW E46 Coupe (w/folding seats) 12,500 Nm/deg
BMW E46 Convertible 10,500 Nm/deg
BMW X5 (2004) - 23,100 Nm/degree
BMW E90: 22,500 Nm/deg
BMW Z4 Coupe, 32,000Nm/degree
BMW Z4 Roadster: 14,500 Nm/deg
Bugatti Veyron - 60,000 Nm/degree
Chrysler Crossfire 20,140 Nm/deg
Chrysler Durango 6,800 Nm/deg
Chevrolet Corvette C5 9,100 Nm/deg
Dodge Viper Coupe 7,600 Nm/deg
Ferrari 360 Spider 8,500 Nm/deg
Ford GT: 27,100 Nm/deg
Ford GT40 MkI 17,000 Nm/deg
Ford Mustang 2003 16,000 Nm/deg
Ford Mustang 2005 21,000 Nm/deg
Ford Mustang Convertible (2003) 4,800 Nm/deg
Ford Mustang Convertible (2005) 9,500 Nm/deg
Jaguar X-Type Sedan 22,000 Nm/deg
Jaguar X-Type Estate 16,319 Nm/deg
Koenigsegg - 28.100 Nm/degree
Lambo Murcielago 20,000 Nm/deg
Lotus Elan 7,900 Nm/deg
Lotus Elan GRP body 8,900 Nm/deg
Lotus Elise 10,000 Nm/deg
Lotus Elise 111s 11,000 Nm/deg
Lotus Esprit SE Turbo 5,850 Nm/deg
Maserati QP - 18.000 nm/degree
McLaren F1 13,500 Nm/deg
Mercedes SL - With top down 17,000 Nm/deg, with top up 21,000 Nm/deg
Mini (2003) 24,500 Nm/deg
Pagani Zonda C12 S 26,300 Nm/deg
Pagani Zonda F - 27,000 Nm/degree
Porsche 911 Turbo (2000) 13,500 Nm/deg
Porsche 959 12,900 Nm/deg
Porsche Carrera GT - 26,000Nm/degree
Rolls-Royce Phantom - 40,500 Nm/degree
Volvo S60 20,000 Nm/deg
Audi A2: 11,900 Nm/deg
Audi A8: 25,000 Nm/deg
Audi TT: 10,000 Nm/deg (22Hz)
Golf V GTI: 25,000 Nm/deg
Chevrolet Cobalt: 28 Hz
Ferrari 360: 1,474 kgm/degree (bending: 1,032 kg/mm)
Ferrari 355: 1,024 kgm/degree (bending: 727 kg/mm)
Ferrari 430: supposedly 20% higher than 360
Renault Sport Spider: 10,000 Nm/degree
Volvo S80: 18,600 Nm/deg
Koenigsegg CC-8: 28,100 Nm/deg
Porsche 911 Turbo 996: 27,000 Nm/deg
Porsche 911 Turbo 996 Convertible: 11,600 Nm/deg
Porsche 911 Carrera Type 997: 33,000 Nm/deg
Lotus Elise S2 Exige (2004): 10,500 Nm/deg
Volkswagen Fox: 17,941 Nm/deg
VW Phaeton - 37,000 Nm/degree
VW Passat (2006) - 32,400 Nm/degree
Ferrari F50: 34,600 Nm/deg
Lambo Gallardo: 23000 Nm/deg
Mazda Rx-8: 30,000 Nm/deg
Mazda Rx-7: ~15,000 Nm/deg
Mazda RX8 - 30,000 Nm/degree
Saab 9-3 Sportcombi - 21,000 Nm/degree
Opel Astra - 12,000 Nm/degree
Land rover Freelander 2 - 28,000 Nm/degree
Lamborghini Countach 2,600 Nm/deg
Ford Focus 3d 19.600 Nm/deg
Ford Focus 5d 17.900 Nm/deg
Kortom prima auto zo'n 159, en een van de beste auto's door Alfa gebouwd. Zeker voor wat betreft de afgelopen drie decennia.
Gewoon kopen dus die 159. De mijne is probleemloos.