AR156SW Dokkum

Dynamo in 156 SW, wat mag dat kosten

wo sep 07, 2005 21:24

Mijn 156 SW startte de laatste tijd niet als hij een of twee dagen niet gebruikt werd. De accu bleek het niet te trekken en de indicator (ofwel het "glaasje") op de nog geen jaar oude accu liet al die tijd niets anders zien dan de gevreesde zwarte kleur. Opladen dus of naar de garage. Volgens de garage lag het niet aan de accu, die was nog goed hoewel de spanning onvoldoende was. Dynamo defect, die laad niet genoeg op: dat was de conclusie en dat geloof ik ook wel, ben meer een poetser dan een techneut. De dynamo echter kon gereviseerd worden, en dat was toch maar mooi goedkoper dan een nieuwe. Dat was het goede nieuws toen ik wagen bij de garage achterliet. Het slechte nieuws was de rolberoerte die ik kreeg toen ik vandaag de rekening zag. Een dikke 750 eurootjes en de rekening laat een post van ruim 350 euro ex btw zien voor de dynamo. En liefst zes uren arbeidsloon. Aaiii!!! Mijn vragen:
- is 350 euro ex btw niet te veel voor een gereviseerde dynamo, of is dit de prijs voor een nieuwe dynamo;
- heb je echt drie uren nodig om zo'n ding eruit te halen in een 156 en vervolgens nog eens drie uur om het terug te plaatsen;
- waar zit die dynamo eigenlijk, zit ie in het zicht zodat ik kan zien of die al dan niet nieuw is;
- na hoeveel kilometer moet de accu weer voldoende zijn opgeladen om het "'begeerde" groene glaasje weer te zien op de accu?

Ben benieuwd, bij voorbaat dank!

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

RE: Dynamo in 156 SW, wat mag dat kosten

wo sep 07, 2005 21:45

Een nieuwe kost rond de 250 euro bij de onderdelenleverancier! Succes bij het reclameren..

btw: wat voor een 156 ? Voor een 4 cylinder benzine is 6 uur best overdreven.

Adios, JR

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

do sep 08, 2005 01:35

Dat is vervelend.... kijk een ruildynamo mag wel 350,- euries kosten maar de ellende is dat je accu ook kapot kan zijn en niet meer (helemaal) kan opladen.

Dynamo vervangen van een V6 is een hoop werk (distributie zijde multiriem moet los) want er is lastig bij te komen maar 6 uur..... is wat overdreven vind ik.

Wat voor een 156 heb je.... benzine....noem maar op, kmstand.....

Praktijk:

Dynamo moet een laadspanning geven van 13,5 a'14 volt, indien dit niet het geval is moet je eerst naar de aansluitingen kijken (vast).. wil nog wel eens slecht klemmen waardoor de dynamo niet goed werkt.
Een slordige dealer kijkt daar niet naar.... meten... verkeerde laadspanning ja, dynamo kapot. :? nieuwe (ruil) erin. :cry:
Ook moet gekeken worden (eerst) naar de massa-aansluiting van de accu (is vaak niet goed bij een 156)

Bij storingen in het elektrieksysteem altijd eerst zelf de bedrading en aansluitingen nalopen, meeste storingen komen voort uit slechte (stekker)verbindingen...zelfs bij de zekeringenkast zitten soms slechte verbindingen. :cry:
Als voorbeeld; het bekende probleem van de 156...airbacklampje blijft branden... 9 van de 10 zit de storing in de stekkerverbinding onder de bijrijdersstoel.
Slordige dealer (netjes uitgedrukt) gaat meten conclusie ..airbagcomputer defect... hoppe. weer 350 euries..... voor niets meestal.

Kijk ook eens op www.alfaromeo156club.nl

groet Hans.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

jdejager

do sep 08, 2005 21:38

Zou toch ook gewoon de koolborsteltjes kunnen zijn? Heb die bij de 33 ook wel eens vervangen en dat kostte 17 euro. Moest dan wel even zelf inzetten.
Vind 350 euro voor een ruildynamo ook wel erg hoog, en 6 uur werk is ook riant lijkt me.
Misschien een stagiare? :o

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 09, 2005 00:18

Ja maar dan zou je (om een indruk te krijgen) moeten weten hoeveel km ze gereden heeft. Eerst maar even alle verbindingen + massa doorlopen.
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Knopjes

vr sep 09, 2005 07:08

Over de prijs van de dynamo durf ik weinig te zeggen, maar het lijkt me aannemelijk om er vanuit te gaan dat die 6 uur opgedeeld zijn in uitbouwen, het reviseren (en/of wegbrengen naar revisiebedrijf) van de dynamo en vervolgens weer het inbouwen. Dat reviseren kost natuurlijk ook tijd, al weet ik niet wat ze er precies aan vernieuwd hebben. Het lijkt me handig om meer informatie over je auto te geven, zodat wij je beter kunnen helpen!

kroehlur

vr sep 09, 2005 08:51

Als ze de tijd voor reviseren doorberekenen moet de onderdelen geen 350 Euro kosten. Ik heb dynamo's laten reviseren door een bedrijf hier in R'dam die nix anders doet en dat kost rond de 50 Euro - dat is dus incl. lager's, koolborstel's en de uur(en).

Meestal wordt een revisie dynamo gewoon omgeruild, dus ben je geen tijd kwijt daarvoor. 6 uur lijkt mij ook veel maar wie ben ik? Ben nu zelf bijna een week bezig geweest om de koppakking van mijn 33 te vervangen. :lol: (geen full-time dan wel)

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr sep 09, 2005 09:23

IDD belachelijk hoge prijs.

Laat eerst even een goede diagnose stellen. :!: Gezien je verhaaltije sluit ik ook niet uit dat de accu de geest heeft gegeven. Rij bv even bij Rinsma in Berlikum langs. Daar zitten toppers met kennis van zaken en die ook 100% betrouwbaar zijn.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

AR156SW Dokkum

ma sep 12, 2005 20:36

Even de gevraagde aanvullende info: het gaat om een 156 SW op benzine, met 1.8 TS motor met 70.000 kilometer op de teller. De reparatie is nu een een week terug en ik heb er sindsdien 120 km mee gereden (drie dagen woon-werk, 40 km per dag). De accu geeft nog geen groen glaasje en is dus nog onvoldoende geladen. Hoeveel kilometers heeft de accu nodig om vol geladen te worden?

jdejager

ma sep 12, 2005 20:48

Is dat systeem met dat glaasje wel betrouwbaar? Volgens mij kun je beter meten hoeveel spanning de accu afgeeft in onbelaste en belaste toestand. Als ie vol is zou de spanning niet teveel mogen inzakken.

alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Dynamo in 156 SW, wat mag dat kosten

ma sep 12, 2005 20:51

Ik heb dynamo's laten reviseren door een bedrijf hier in R'dam die nix anders doet en dat kost rond de 50 Euro - dat is dus incl. lager's, koolborstel's en de uur(en).(geen full-time dan wel)
Precies, heb laatst ook een dynamo laten reviseren, was iets van 75 euro inclusief lager, koolbostels en nog een of ander electrische gevalletje ??

jdejager

ma sep 12, 2005 20:56

en nog een of ander electrische gevalletje ??
Spanningsregelaar???

Stef33
Guru
Guru

wo sep 14, 2005 17:05

Ik heb dynamo's laten reviseren door een bedrijf hier in R'dam die nix anders doet en dat kost rond de 50 Euro - dat is dus incl. lager's, koolborstel's en de uur(en).
Heb je naam/adres van dat berijf en weet je of ze ook startmotoren doen?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”