Wat een geweldige auto vind ik dit, en dat voor "slechts" 68.000 euro. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Alfa hier veel geld aan verdient.
Ik denk dat Lotus de poorten kan sluiten, veel meer auto dan een Exige/Elise en met mooiere techniek (carbon, alu, tct, etc) voor ongeveer dezelfde prijs.
En Alfa, dat alu 1.750 turbo blok kan ook mooi gebruikt worden voor een Guillieta Gta
No-offence, maar je bent je bewust dat Lotus al vanaf bijna dag 1 van hun bestaan de best sturende auto's maakt? En dat veel grote merken hun auto's daar heen brengen voor de afstelling? Oh en dat een groot deel van alle Lotus Elan's bij auto fabrikanten staat als benchmark voor voorwiel aangedreven rijgedrag. Dat levert ze meer geld op dan de verkoop van auto's. Nu verwacht ik niet dat de 4C bij Lotus is geweest (genoeg kennis in-house), maar om nu te zeggen dat de Elise en Exige overbodig zijn en dat dit veel meer auto is, vind ik wel erg kort door de bocht.
De Elise en Exige zijn namelijk auto's voor op het circuit welke ook redelijk op straat gereden kunnen worden, dat is nooit het doel geweest van de 4C. En mooiere techniek? Waarom heeft Alfa zulke dure materialen nodig om tot dezelfde waarden te komen als Lotus?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen Alfa of de 4C, maar een merk als Lotus in de hoek zetten op basis van wat woorden op het internet gaat wel erg ver. Trouwens is qua gewicht de Elise/Exige misschien een grote concurrent, qua kopers verwacht ik eerder Z4/Boxtet/Cayman publiek.
Ik ben het wel met je eens dat er waarschijnlijk niet veel of helemaal geen geld verdiend gaat worden aan de 4C, tenminste niet direct. Maar dat heb ik eerder in dit topic al toegelicht.
LOL; no offence, no offence taken.
Die zogenaamd best sturende auto's maken ze omdat Lotus al een paar decennia zo'n beetje de enige fabrikant is die auto's maakt die nog echt licht zijn, die afwijken van de mainstream door kun geringe afmetingen en de afwezigheid van bv. elektronica en alles dat een auto tegenwoordig een auto maakt.
En als ze dan eens een auto maken die daadwerkelijk concurreert met bv. de Porsches van deze wereld, de Evora, dan gaat dit ook meteen fout. M.a.w. is de Evora zo'n geweldig sturende auto ? heeft deze lovende kritieken gehad ? Het antwoord ken je al; nee, nou ja, het onderstel wordt goed bevonden, de rest zou je een flop kunnen noemen. Een auto bouwen anno 2013 is wat anders dan in de jaren 60/70 v/d vorige eeuw.
Geld verdienen dat doen ze bij Lotus volgens mij al jaren niet meer, het is een speeltje van investeringsmaatschappijen en Indiërs (of een combi daarvan) die het wel geinig lijken te vinden een autofabrikant te bestieren. Getuige alleen al de aanwezigheid van Lotus als (sponsor) in de F1 en andere raceklassen waar ze op basis van hun producten helemaal niets te zoeken hebben. (net als Caterham en Spyker trouwens).
En dat deze Alfa heeft deze materialen nodig omdat deze i.t.t. de Lotus wel techniek en afmetingen heeft die meer in lijn lijkt te liggen (lijkt want ik het de auto nog niet gezien) met wat ik beschouw als een volwaardige auto. Ik heb mijzelf met mijn bijna 1,90 is een keer in een Lotus Elise gewurmd en dan kom je tot de conclusie dat je het nauwelijks een auto kunt noemen.
Qua kopers verwacht ik
naast Exige/Elise publiek ook inderdaad Z4/Boxster/Cayman publiek.
En daarmee sla je meteen de spijker op de kop, en is ook meteen het meest zinnige van je bijdrage en een compliment voor Alfa.
[/i]