za apr 06, 2013 14:09
Als auteur van het papieren Telegraaf verhaal toch ernstige behoefte ff te reageren.
Eerste take van internet is inderdaad rammelend. Maar niet de schuld van mij of collega's, maar van het ANP. Wat je bij ons op de site - en alle andere nieuwssites - ziet is voor 80 procent een feed van ANP. Daarom lijken al die stukjes zo op elkaar. Het ANP bericht was weer grotendeels knip plak persbericht van Justitie. Voor een uitgebreider en volgens mij - ik heb het gemaakt - afgewogener geheel zie de krant pagina 11 van gisteren.
Het probleem waar we het om gaat, is dat Koot, zijn compagnon en de fiscus het niet eens zijn. Dat zijn ze al een tijdje niet. Ze hebben de afgelopen jaren Pur Sangs naar Europa gehaald en dat gedaan onder de status van collectie-object. Dan is een replica van een auto juridisch zoiets als een schilderij of meubelstuk. Daarbij hoort een vriendelijk fiscaal regime. Volgens Koot heeft hij het allemaal via de Douane gedaan, is er nooit gemopperd en komt de inval compleet uit de lucht vallen. Hoewel hij later in een gesprek wel toegaf dat de zaak onder de rechter is. Wat toch weer wat anders is...
Hoe dan ook lijkt de FIOD nu gewoon de duimschroeven aan te draaien. Ze hebben beslag gelegd omdat ze van mening zijn dat ze nog zeven ton van Koot en co. te krijgen. Het beslag is ook op panden en bankrekeningen. Redelijk standaard in dit soort zaken. En de auto's in het beslag hebben inhoudelijk met de hele zaak niks te maken. Overigens is Koot volgens het OM gisteren ook opgepakt. Wat denk ik hem nogal zou kunnen opbreken is de beschuldiging van valsheid in geschrifte. Namelijk van het namaken van kentekenbewijzen om de auto's door te laten gaan voor dertig jaar of ouder. Indien bewezen maakt dat de hele zaak nog iets meer dan een belastingaffaire.
De beschuldiiging is overigens niet dat de replica's voor echt zijn verkocht. Dat zou voor een kenner inderdaad makkelijk moeten zijn door te prikken. Overigens gebeuren er met die replica's wel zulke gekken dingen volgens de FEHAC. Zo is er vanuit een grote multinational - drie maal raden welke - vorig jaar zware druk gezet om een Bugatti replica die overduidelijk dat was te 'echten'. Geen lekker idee dat hele grote bedrijven dat soort trucs uithalen.