Het merk olie maakt niet uit, als je maar een gerenomeerd bekend merk neemt, is het vaak goed.
20w/60 heeft een viscositeit van sae20w/ bij koude motor en een visc. van sae60 bij 100 gr.celcius.
Een lager(dunner) w-getal bijv. sae5w/ is sneller bij de nokkenas met koude start al moet je wel iets langer
rustig doen met koude motor want je begint met dunnere olie, echter wat je met mineraal niet hebt is dat
er altijd een smeerfilm tussen de lagers achterblijft na dagen stilstaan met een syntheet.
Als de motor goed is ingereden en daarna verwend wordt met een goede syntheet zal ie ook bijna
niet meer slijten bij normaal gebruik en oliewissels met filter, is ie niet goed ingereden dan zal hij olie blijven verbruiken.
In het "echt" is een bijv. 10w/60 bij 0gr. celcius papdik en bij 100gr. celcius waterdun, let maar op de oliedrukmeter
met koude start en warme motor, of probeer het uit in de vriezer! Precies contra wat de verpakking laat lezen.
Er wordt ook bedoelt dat de olie zich gedraagt als een dunne olie bij bijv. 0gr. cecius, en bij 100gr. celcius viceversa.
Dat komt weer door de toegevoegde polymeren. Persoonlijk zou ik voor een 20w/50 syntheet gaan in jou geval.
Volgens mij schrijft alfa ook een w/50 voor, het laatste getal is altijd het belangrijkst want daar rij je mee, het eerste getal
is voor de opwarmperiode gecombineerd met het type motor(vw heeft bijv 0w/30 dunloop vanwege miniscule kanaaltjes enz)
Classicoil is een verkooppraatje.
Alles uiteraard weer voor eigen risico
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!