Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

motorolie Nord blok

ma apr 22, 2013 11:17

Na een uitgebreide revisie en inrijden me goedkope minerale olie word het straks tijd voor echte olie.

Wat is dan het beste, semi-synthetische 10W40 of vol-synthetische 5W40 olie?

Laten we het maar niet over duur of goedkoop hebben of welk merk, want daar komt toch geen eenduidig antwoord.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: motorolie Nord blok

ma apr 22, 2013 22:49

De vol-syntheet natuurlijk.
Die zal op alle punten beter scoren.
Zorg wel dat ie goed is ingelopen 1000-2000km met bijv. sae30 monograde SD ofzo iets slechts,
want met de syntheet doet ie dat niet meer, en dan niet boven de 3000tpm tijdens inlopen,
en niet langdurig een vast toerental.
Er van uit gaande dat alles nieuw is. Uiteraard alles voor eigen risico.
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
witte
Full Member
Full Member
Berichten: 282
Lid geworden op: di jul 03, 2007 16:30
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: ICQ

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 06:42

ik gebruik al jaren Agip 10W60

Gebruikersavatar
witte
Full Member
Full Member
Berichten: 282
Lid geworden op: di jul 03, 2007 16:30
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: ICQ

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 06:43

ik gebruik al jaren Agip 10W60
voor de 2.1

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 08:06

Is een hele goede olie, en benaderd de 15/50 die oorspronkelijk werd voorgeschreven. De toleranties in het blok zijn afgestemd op een wat dikkere olie, dus waarom een dunnere olie nemen?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 09:21

Tja, Ik dacht een synthetische smeert wat beter tijdens de koude start. Want hoe dunner bij koude toestand hoe eerder het toch tussen alle lagers e.d. geperst wordt?
Is een W50 echt noodzakelijk? Het lijkt me toch dat een Nord blok niet warmer wordt dan het gros van de motorblokken waar een W40 wordt voorgeschreven? Of is het belangrijk dat de olie wat dikker blijft om een betere smeerfilm tussen de lagers te krijgen?

Is het ook beter om een classic olie te nemen? Bijvoorbeeld Kroon Classic racing oil 15W50? Of is dat in een blok waarin allemaal nieuwe keerringen en pakkingen zitten een beetje overdreven.

Overigens heb ik altijd met een classic olie gereden, 15W60 of zo. Maar dat was vooral bedoeld om het olieverbruik in toom te houden.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 09:29

ik zie net dat de AGIP 10W60 ook een volsynteet is.

Over systhetisch zijn we het dus eens, nu nog uitvinden welke viscositeit, merk en waar te koop.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 11:06

Het merk olie maakt niet uit, als je maar een gerenomeerd bekend merk neemt, is het vaak goed.
20w/60 heeft een viscositeit van sae20w/ bij koude motor en een visc. van sae60 bij 100 gr.celcius.
Een lager(dunner) w-getal bijv. sae5w/ is sneller bij de nokkenas met koude start al moet je wel iets langer
rustig doen met koude motor want je begint met dunnere olie, echter wat je met mineraal niet hebt is dat
er altijd een smeerfilm tussen de lagers achterblijft na dagen stilstaan met een syntheet.
Als de motor goed is ingereden en daarna verwend wordt met een goede syntheet zal ie ook bijna
niet meer slijten bij normaal gebruik en oliewissels met filter, is ie niet goed ingereden dan zal hij olie blijven verbruiken.
In het "echt" is een bijv. 10w/60 bij 0gr. celcius papdik en bij 100gr. celcius waterdun, let maar op de oliedrukmeter
met koude start en warme motor, of probeer het uit in de vriezer! Precies contra wat de verpakking laat lezen.
Er wordt ook bedoelt dat de olie zich gedraagt als een dunne olie bij bijv. 0gr. cecius, en bij 100gr. celcius viceversa.
Dat komt weer door de toegevoegde polymeren. Persoonlijk zou ik voor een 20w/50 syntheet gaan in jou geval.
Volgens mij schrijft alfa ook een w/50 voor, het laatste getal is altijd het belangrijkst want daar rij je mee, het eerste getal
is voor de opwarmperiode gecombineerd met het type motor(vw heeft bijv 0w/30 dunloop vanwege miniscule kanaaltjes enz)
Classicoil is een verkooppraatje.
Alles uiteraard weer voor eigen risico :wink:
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 12:35

Ha Wim,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Het inrijden doe ik op dit moment met goedkope olie. Daarbij zorg ik wel af en toe voor een flinke belasting zonder boven de 3 a 4000 rpm te komen.
In ieder geval op jouw advies extra lang inrijden, en op het einde van de inrijperiode de toeren een beetje opvoeren. En dan pas goede olie er in.

Daarna dus een volsynteet van xxW50 (zal wel 20w50 worden, ik rijdt toch niet in de winter :D )

Nu nog even zoeken waar ik die kan vinden. Ik ga meestal voor olie naar de Brezan, maar ik weet niet wat die hebben.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 14:19

niet te lang doen over inrijden. al dat voorzichtige gedoe altijd..... je wilt dat zuigerveren (want daar gaat het mn om) zich zetten op de cilinderwand. Dat bereik je niet door duizenden kilometers voorzichtig te doen. Inderdaad goedkope minerale olie, mooier nog inloopolie, dan 1 tank brandstof wellicht rustig aan, daarna gewoon wanneer ie goed warm is wel gewoon lekker doortrekken, belast.
Is mijn mening hoor . (raceblok wat ik nu heb is uurtje op de bank ingelopen, daarna afstellen dus wel vol toeren, daarna 1 testdag nog met inloopolie gelijk 2e sessie voluit.).
Vooral in gedachten houden wat je wilt bereiken, dat duurt als je het goed doet echt geen 2-3 duizend kilometer, integendeel dat moet vrij snel bereikt zijn, als het dan nog niet goed is zal het dat niet meer worden ook. beetje zwart wit gesteld, ok.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 14:47

@vV, Ik had jouw verhaal over inrijden al eerder gezien, en dat hanteer ik ook.
Dus wel flink belasten als ie warm is, maar nog niet te ver in toeren. Vaak schakel ik dan vrij snel door om uiteindelijk in z'n 4 het gas vol in te trappen tot 3500 toeren. Vervolgens weer even de boel laten afkoelen.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 14:57

Persoonlijk snap ik niet zo heel erg waarom je wilt inrijden met mineraal (behalve prijstechnisch dan). Met syntheet rijdt je IMHO technisch net zo goed in.

Switchen van mineraal naar syntheet moet je in ieder geval zorgvuldig doen. De eigenschappen van syntheet gaan zeer snel weg door vervuiling. Mineraal is vervuiling voor syntheet, dus dat moet er echt zo veel mogelijk uit zijn. Synthetisch is zonder twijfel de betere olie voor veel productie-uren. De dopes van goede merken geven beduidend meer bescherming.

De startviscositeit te hoog kiezen heeft geen positef effect (zal waarschijnlijk ook niet zo heel negatief zijn). Een W60 is speciaal voor wat hogere productietemperaturen. Als je dus niet al te intensief gaat scheuren, is W40 of W50 voldoende (tenzij je een luchtkoeler of iets dergelijks hebt, waarbij de olie een hogere belasting krijgt).
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 15:01

Oh ja itt wat men wellicht denkt zul je voor een goede drukopbouw in de film met kleinere toleranties een hogere viscositeit moeten hebben. Vandaar deels de W60 bij motoren die hoogbelast worden, hier zullen de wrijvende elementen uitzetten en nauwere "gaps" maken. Om deze goede te smeren moet de olie niet te dun zijn.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 15:12

juist wel lekker doorgaan in toeren, even kort doorjagen tot max, belast en warm uiteraard, dan slijt het juist het beste in namelijk.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

Re: RE: motorolie Nord blok

di apr 23, 2013 23:08

juist wel lekker doorgaan in toeren, even kort doorjagen tot max, belast en warm uiteraard, dan slijt het juist het beste in namelijk.
:shock: Met een sae30 mono sc kwaliteit inloopolie? Succes!
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Terug naar “Algemene Technische vragen”