mzwarte
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Heerjansdam

bougie vast

vr sep 16, 2005 10:51

In mijn bertone zit 1 bougie vast. Met een vrije grote sleutel krijg ik hem voor de helft los, maar op een gegeven moment zit hij muurvast. Als ik verder ga ben ik bang om de draad te beschadigen of de bougie af te breken. Heeft al een nacht in de wd40 gestaan. Heeft iemand nog tips? (heb zelf nog nooit deze bougies eruit gehaald)

Verder nog een vraag over het inzetten van bougies, is het raadzaam om nog iets op de draad te smeren. Heb altijd kopervet gebruikt, maar begreep dat dit op aluminium kan invreten? Wat is het beste droog, olie,grafiet, kopervet?

Rees Cees

RE: bougie vast

vr sep 16, 2005 11:09

wat ik zou doen:

Alle bougies er weer in zetten.

Stukje gaan rijden zodat de motor warm is.

Dan de bougies proberen los te draaien (pas op dat je je niet verbrand!)

Als de bougies warm zijn dan gaan ze meestal makkelijker los.

NB de nieuwe er in zetten als de motor koud is en slechts handvast.

Smeer GEEN kopervet op de bougies (koper is een geleider dus als dat langs de draad loopt richting puntje.......)

desnoods een heel klein beetje vet op de draad.


Succes er mee

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: bougie vast

vr sep 16, 2005 18:29

Hmmm, ik smeer al jaren een beetje kopervet op het draad. En iedere keer als ik een andere auto koop, tref ik er weer eentje waar géén kopervet op het schroefdraad zit en sta ik de hele middag heeeel voorzichtig de bougie's te verwijderen. :cry:
Een vriend van mij had een 75 TS gekocht en daar zijn we echt een hele middag mee aan het pielen geweest. Klein stukje los, klein stukje vast, enz... We kregen ze er heel uit zonder het draad te beschadigen, en hebben daarna ieder jaar (ruim 6 jaar) lekker de bougie's met kopervet gemonteerd.
Maar, overdaad schaadt! :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: bougie vast

vr sep 16, 2005 18:37

Als je per se een beetje vet wilt gebruiken. (hoeft echt niet hoor) neem dat een beetje Molykote.

Ik zou de truuk van Rees Cees idd eens proberen. Wat je ook nog kunt doen is de bougie er met beetje WD 40 op de draad er weer inschroeven, daarna weer uitschroeven en weer stukje inschroven en er weer uit etc. Niets forceren, maar hij komt dan vanzelf los.
Kennelijk heeft je voorganger koude bougies in een heet blok gedraaid, dan krijg je dit soort geintjes..., nou ja.. ellende..

Eh: Sorry Ronald, het stond er al zag ik..
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Rees Cees

RE: bougie vast

vr sep 16, 2005 19:23

Gaan we nog even verder.

Smeer nooit molykote op je wielbouten. Molykote is vaak dunner dan kopervet dus bij hitte wordt het vloeibaar.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je dat echt niet wilt hebben als je hard moet remmen en de molykote uit je wielbouten via je schijf op je remblokken komt...............................

Conclusie: smeer als je wilt smeren zo min mogelijk vet ed. op dit soort dingen en draai het met het juiste moment vast.

Terug naar “Algemene Technische vragen”