Gebruikersavatar
sebasP
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 17:24
Locatie: Leiderdorp

"het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 09:36

Dit onderwerp past hier misschien niet helemaal, maar goed....

Ik had laatst een gesprek met iemand over "het nieuwe rijden", en de technieken die je hierbij kunt gebruiken.

De man waarmee ik sprak, en verbonden was met de marketing hiervan, vertelde me dat het het beste is om de auto het uitrollen naar een bocht of stoplicht niet in z'n vrij te zetten maar in de versnelling en hem gewoon op de motor te laten remmen.
Het lijkt mij juist logisch om hem in zijn vrij te zetten en de motor stationair te laten lopen en zo minder verbruik te hebben dan dat de motor toeren blijft lopen.
Het is toch zo dat de motor die wel toeren loopt maar waarbij het gaspedaal niet ingetrapt wordt gewoon inspuiting krijgt? En dus meer verbruikt dan dat hij stationair loopt?

Ik kan me wel voorstellen dat er wat te bedenken is waarbij de auto slim is en op momenten waarbij het niet nodig is de inspuiting kan stoppen maar vraag me af of dat in de praktijk echt gebeurt.

Klopt het nu wat ik denk, of wat deze meneer zei over het "uitrollen"?

Gebruikersavatar
Terence Q4
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 19:27

RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 09:53

Dit klopt , bij motoren met elektronische inspuiting , wordt er geen brandstof ingespoten wanneer men gas loslaat en afremt op de motor.
Zodra het toeren onder ongeveer 1500 toeren komt , dan zal de motorcomputer overgaan op stationair regeling er wordt weer brandstof ingespoten.
-Giulietta 2.0 "82.
-159 Sw

Gebruikersavatar
marco-75
Full Member
Full Member
Berichten: 418
Lid geworden op: do okt 25, 2007 15:21
Locatie: Stiens

RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 09:53

Ik heb mij laten vertellen als je de auto laat uitrollen in de versnelling dat de brandstoftoevoer stopt.
Zodra hij in de vrij komt er weer branstof wordt verbruikt.

Heb op het werk curcus nieuw rijden gehad.
Saluti Marco Koster

BMW E91


Alfa's gehad,

Alfa GTV6
Alfa Spider
Alfa 75 3.0 V6 2x
Alfa 164 2.0
Alfa 155 2x 1.8 WB
Alfa 155 2.5 TD WB
Alfa 155 2.5 V6 WB
Alfa 156 1.8 SW
Alfa 166 2.0

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 09:54

volgens mij klopt dat.

als ik de frod leasefiets laat uitrollen in de versnelling meldt de boordcomputer een actueel verbruik van 0,0.
in de vrijstand is het verbruik 0,2 (want dan moet er sap worden toegediend om het ding zelf draaiend te houden, in plaats van de dat de motor wordt aangedreven via de wielen zeg maar.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 10:36

Het is inderdaad waar,moderne injectie auto's sluiten de brandstof toevoer af als er op de motor geremd word.
Als ik het met mn 75 doe dan gebeurt dat NIET,getuigen het knetteren en knallen in de uitlaat :lol:
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 11:01

Het is inderdaad waar,moderne injectie auto's sluiten de brandstof toevoer af als er op de motor geremd word.
Als ik het met mn 75 doe dan gebeurt dat NIET,getuigen het knetteren en knallen in de uitlaat :lol:
dan gaat die regel niet helemaal op, een BMW 335i kan je ook laten ploffen (relais van de uitlaatklep eruit halen)

maar mijn skowda heeft ook 0 verbruik met afremmen op de motor en laag verbruik in zijn vrij...

komt bij mij wel de vraag:
helemaal geen benzine inspuiten bij afremmen op de motor, is er dan wel voldoende smering?
(neem een bergrit waarbij je dus gewoon een half uur kan dalen zonder veel gas te geven)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 11:06

Een 4takt word gesmeerd door olie uit het carter,niet door de brandstof,das alleen bij een 2takt(mengsmering)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 11:30

De 75 turbo heeft deze brandstofstopschakelaar ook, gas los en de benzine toevoer naar de injectors wordt onderbroken :wink:

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1222
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 11:38

Ok maar de klepzittingen worden dan niet meer gesmeerd/gekoeld kijk maar naar lpg voertuigen(flashlube) dus in het geval van lang bergaf uitbollen lijkt het me niet zo gezond hoewel de hele tijd op de rem duwen ook niet echt veilig is. Maar volgens mij in het gewone verkeer geen enkel probleem voor je motor.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 11:39

De 75 turbo heeft deze brandstofstopschakelaar ook, gas los en de benzine toevoer naar de injectors wordt onderbroken :wink:
Dat betekend nog niet dat het werkt ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 11:45

Ok maar de klepzittingen worden dan niet meer gesmeerd/gekoeld
Mwoah, er vindt op dat moment geen verbranding plaats, dus koeling is niet zo'n issue.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 12:18

Vorige week beroepsmatig een dag cursus gehad mbt het nieuwe rijden (touringcar) S'ochtends vrij rijden en s'middags exact hetzelde traject nog een keer maar dan het nieuwe rijden. Bij 1200 toeren schakelen en op tijd van het gas en uitrollen. Resultaat? Op een traject van 40 km 0.85 liter brandstof bespaard.En dan te bedenken dat ik ongeveer 80dzd km per jaar maak.Kassa voor de baas dus :D
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
sebasP
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 17:24
Locatie: Leiderdorp

RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 13:34

Ahhh, duidelijk. Dus bij een moderne auto geeft het motormanagement onder de 1500 toeren en geen gas geven gewoon geen impuls naar de injectoren?!

Maar hoe zit dat dan bij mijn jetronic, doet die dat ook?

Maar dan de volgende vraag, geeft het uit laten rollen zonder de koppeling in te trappen wel voordeel? De auto remt dan natuurlijk behoorlijk af op de motor. Je kan dus veel later van het gas dan dat je de koppeling intrapt en nog een ruime kilometer door rolt.......

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 14:08

Ahhh, duidelijk. Dus bij een moderne auto geeft het motormanagement onder de 1500 toeren en geen gas geven gewoon geen impuls naar de injectoren?!

Maar hoe zit dat dan bij mijn jetronic, doet die dat ook?

Maar dan de volgende vraag, geeft het uit laten rollen zonder de koppeling in te trappen wel voordeel? De auto remt dan natuurlijk behoorlijk af op de motor. Je kan dus veel later van het gas dan dat je de koppeling intrapt en nog een ruime kilometer door rolt.......
Het hele nieuwe rijden is veel meer dan alleen het laten uitrollen van je auto. Het is ook langzamer rijden, rustiger optrekken en eerder schakelen (zowel omhoog als omlaag). Je bespaart niet meer door te gaan "coasten" (het uitrollen door de auto in de vrij te zetten), dan dat je doet door van het gas af te gaan. Omdat je bij het eerste altijd nog wat stationair brandstof verbruikt en bij het laatste niet. Als er al een verschil is, dan zal dat minimaal zijn.

En dan is het altijd veiliger om meteen gas te kunnen geven als dat nodig is, ipv eerst de auto weer in de versnelling te moeten zetten.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: "het nieuwe rijden"

ma nov 11, 2013 14:29

Ik vind het onderwerp "brandstofbesparing" best geinig, verfrissend, zo tussen Alfisten... :mrgreen:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”