Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: "het nieuwe rijden"

di nov 12, 2013 22:50

Ik vind het onderwerp "brandstofbesparing" best geinig, verfrissend, zo tussen Alfisten... :mrgreen:
Je moet bijna wel met de huidige brandstofprijzen.
Daarom rij ik al jaren LPG, al was dat ook nog een stuk leuker toen dat 35c/liter was.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: "het nieuwe rijden"

di nov 12, 2013 22:51

dus jij gaat je kratten bier op de fiets halen?

:wink: :lol:
Als je elke dag 1 kratje haalt is dat prima te doen :D
Ik weet uit ervaring dat je met 2 kratten bier op de bagagedrager kan fietsen 8) (student geweest en zo).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8875
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: "het nieuwe rijden"

di nov 12, 2013 22:53

Kids eruit en bier erin 8)
Klinkt in algemene zin als een gouden deal.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: "het nieuwe rijden"

wo nov 13, 2013 08:34

als we het weer over bier gaan hebben kan ik wachten op een foto van mijn oude 33 met een "paar" kratten bier achterin :lol:


maar even zonder gekheid, kijk eens voor een willekeureige basisschool, elke huismoeder komt tegenwoordig met de auto de kinderen brengen...
ik moest lopen en fietsen, weer of geen weer :roll:

dat nieuwe rijden, de verbeterde technieken met die electro auto's etc etc... het is allemaal zeer marginaal wat we ermee winnen en vrijwel nutteloos als we onze levenstijl niet aanpassen... En daarnaast, uitstoot van auto's is slechts een klein deel van de vervuiling, we kunnen veel meer winnen in de industrie en zeevaart!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: RE: "het nieuwe rijden"

wo nov 13, 2013 11:27

als we het weer over bier gaan hebben kan ik wachten op een foto van mijn oude 33 met een "paar" kratten bier achterin :lol:


maar even zonder gekheid, kijk eens voor een willekeureige basisschool, elke huismoeder komt tegenwoordig met de auto de kinderen brengen...
ik moest lopen en fietsen, weer of geen weer :roll:

dat nieuwe rijden, de verbeterde technieken met die electro auto's etc etc... het is allemaal zeer marginaal wat we ermee winnen en vrijwel nutteloos als we onze levenstijl niet aanpassen... En daarnaast, uitstoot van auto's is slechts een klein deel van de vervuiling, we kunnen veel meer winnen in de industrie en zeevaart!
Mee eens, Ga maar lekker door met het nieuwe rijden, wij zijn er blij mee als we weer eens een auto hebben in de werkplaats waar de remmen van vast zitten.
Een remrevisie kost je meer dan dat je door het nieuwe rijden bespaart door af te remmen op motor zodat de remmen veel minder gebruikt worden.

Gr, Jan
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: "het nieuwe rijden"

wo nov 13, 2013 11:32

als we het weer over bier gaan hebben kan ik wachten op een foto van mijn oude 33 met een "paar" kratten bier achterin :lol:


maar even zonder gekheid, kijk eens voor een willekeureige basisschool, elke huismoeder komt tegenwoordig met de auto de kinderen brengen...
ik moest lopen en fietsen, weer of geen weer :roll:

dat nieuwe rijden, de verbeterde technieken met die electro auto's etc etc... het is allemaal zeer marginaal wat we ermee winnen en vrijwel nutteloos als we onze levenstijl niet aanpassen... En daarnaast, uitstoot van auto's is slechts een klein deel van de vervuiling, we kunnen veel meer winnen in de industrie en zeevaart!
Mee eens, Ga maar lekker door met het nieuwe rijden, wij zijn er blij mee als we weer eens een auto hebben in de werkplaats waar de remmen van vast zitten.
Een remrevisie kost je meer dan dat je door het nieuwe rijden bespaart door af te remmen op motor zodat de remmen veel minder gebruikt worden.

Gr, Jan
Ja, ik kwam er ook achter dat remmen gebruikt moeten worden bij de pakezel. 'meneer, u moet echt forser remmen met dat ding, anders gaan ze vastzitten' aldus de VW monteur…..Sindsdien rijdt ik geen 1 op 13,8 meer.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

Re: RE: "het nieuwe rijden"

wo nov 13, 2013 11:48

maar even zonder gekheid, kijk eens voor een willekeureige basisschool, elke huismoeder komt tegenwoordig met de auto de kinderen brengen...
ik moest lopen en fietsen, weer of geen weer :roll:
Weer of geen weer idd! Maar zou het voor geen goud gemist willen hebben!
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: "het nieuwe rijden"

wo nov 13, 2013 14:58

En dan is carpoolen ineens weer een leuke optie :mrgreen:

Afbeelding
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hoppy
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr sep 20, 2013 10:52

RE: "het nieuwe rijden"

di nov 19, 2013 10:50

Krijg de kriebels van dat nieuwe rijden...techniek is daar niet voor gemaakt (lees: remmen, motor, ...)
Leesvoer

Beter een keer meer de fiets nemen naar de winkel en gas geven met je auto :wink:[/url]

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: RE: "het nieuwe rijden"

di nov 19, 2013 11:30

Krijg de kriebels van dat nieuwe rijden...techniek is daar niet voor gemaakt (lees: remmen, motor, ...)
Leesvoer

Beter een keer meer de fiets nemen naar de winkel en gas geven met je auto :wink:[/url]
Nou, dat laatste sowieso, al heeft dat niets met het nieuwe rijden te maken maar alles met het "nieuwe" denken.

Wat ik niet snap aan deze heisa, en dit verhaal plus de commentaren erop bevestigen mijn gedachte, waarom worden motoren niet met de computer beschermd tegen een onnozele rijder die denkt beter met zijn karretje om te gaan dan de computer dit zou kunnen.
Ik bedoel, bij scheepsmotoren is het al jaren gemeen goed dat ze alleen op optimaal rendement kunnen draaien en daarmee wordt veel schade voorkomen. Ze worden door de computer daarop ingesteld en zo nodig wordt door de fabrikant op afstand het management aangepast via GSM- achting systemen. Optimaal rendement is niet altijd optimaal in milieu technische zin van het woord overigens, maar dit rendement wordt meer dan eens eenzijdig uitgelegd vind ik.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: "het nieuwe rijden"

di nov 19, 2013 13:27

Moet je eens nagaan hoeveel fijnstof dat produceert met die olieprut in de verbrandingskamer. Daar komt volgens mij zo'n verguisde oude dieselmerc niet aan.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: "het nieuwe rijden"

di nov 19, 2013 14:58

als we het weer over bier gaan hebben kan ik wachten op een foto van mijn oude 33 met een "paar" kratten bier achterin :lol:


maar even zonder gekheid, kijk eens voor een willekeureige basisschool, elke huismoeder komt tegenwoordig met de auto de kinderen brengen...
ik moest lopen en fietsen, weer of geen weer :roll:

dat nieuwe rijden, de verbeterde technieken met die electro auto's etc etc... het is allemaal zeer marginaal wat we ermee winnen en vrijwel nutteloos als we onze levenstijl niet aanpassen... En daarnaast, uitstoot van auto's is slechts een klein deel van de vervuiling, we kunnen veel meer winnen in de industrie en zeevaart!
Mee eens, Ga maar lekker door met het nieuwe rijden, wij zijn er blij mee als we weer eens een auto hebben in de werkplaats waar de remmen van vast zitten.
Een remrevisie kost je meer dan dat je door het nieuwe rijden bespaart door af te remmen op motor zodat de remmen veel minder gebruikt worden.

Gr, Jan
Leuke discussie! :)
Selectief en verstandig gebruik is helaas maar weinigen gegeven....

Maar die laatste opmerking van Jan, vind ik heel leuk, maar niet compleet. Ik zou willen zeggen: beter een paar keer per dag hard remmen en verder niet, dan 100 keer op een dag de remmen aanraken, zonder te vertragen.
Dat laatste doen dus heel veel mensen. Die komen dan bij jou met versleten blokken (en/ of schijven) en daar bovenop nog vastzittende klauwen en remcilinders ook!

Dat eerste doe ik dan weer (ook een paar keer per maand even toeren maken om het roet uit de uitlaat te blazen) en zorgt voor lage slijtage en geen vastzittende remmen. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: "het nieuwe rijden"

di nov 19, 2013 18:57

Dat hele concept van het nieuwe rijden is vast niet door een Alfa liefhebber uitgedacht :D
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: RE: "het nieuwe rijden"

wo nov 20, 2013 10:07

als we het weer over bier gaan hebben kan ik wachten op een foto van mijn oude 33 met een "paar" kratten bier achterin :lol:


maar even zonder gekheid, kijk eens voor een willekeureige basisschool, elke huismoeder komt tegenwoordig met de auto de kinderen brengen...
ik moest lopen en fietsen, weer of geen weer :roll:

dat nieuwe rijden, de verbeterde technieken met die electro auto's etc etc... het is allemaal zeer marginaal wat we ermee winnen en vrijwel nutteloos als we onze levenstijl niet aanpassen... En daarnaast, uitstoot van auto's is slechts een klein deel van de vervuiling, we kunnen veel meer winnen in de industrie en zeevaart!
Mee eens, Ga maar lekker door met het nieuwe rijden, wij zijn er blij mee als we weer eens een auto hebben in de werkplaats waar de remmen van vast zitten.
Een remrevisie kost je meer dan dat je door het nieuwe rijden bespaart door af te remmen op motor zodat de remmen veel minder gebruikt worden.

Gr, Jan
Leuke discussie! :)
Selectief en verstandig gebruik is helaas maar weinigen gegeven....

Maar die laatste opmerking van Jan, vind ik heel leuk, maar niet compleet. Ik zou willen zeggen: beter een paar keer per dag hard remmen en verder niet, dan 100 keer op een dag de remmen aanraken, zonder te vertragen.
Dat laatste doen dus heel veel mensen. Die komen dan bij jou met versleten blokken (en/ of schijven) en daar bovenop nog vastzittende klauwen en remcilinders ook!

Dat eerste doe ik dan weer (ook een paar keer per maand even toeren maken om het roet uit de uitlaat te blazen) en zorgt voor lage slijtage en geen vastzittende remmen. ;)
Het punt is dat mensen die dit overkomt vaak geen veelrijders zijn, de auto wordt weinig gebruikt en dan ook nog voor kleiner afstanden en stukjes binnendoor.
Mijn vader had 20 jaar geleden er al last met zijn Citroen BX achterremmen en was daarmee niet de enige terwijl een kennis met een stevige rijstijl hier nooit last van had.

Maar ja ga maar lekker door met het nieuwe rijden. HANDEL!

Gr, Jan
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: "het nieuwe rijden"

wo nov 20, 2013 22:38

En als je overdrijft met zuinig rijden, krijg je dit: http://driving-dutchman.com/dure-motorr ... ig-rijden/

Even voor de goede orde: dit heeft natuurlijk niks met zuinig rijden of het nieuwe rijden te maken. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”