Ik had veel plezier van de 33 maar al snel begaf de koppeling het. Dit heb ik toen door een thuis sleutelaar laten doen. Ik wist toen niet zo goed waar ik moest beginnen. Stapje voor stapje samen met mijn werkplaats handboek ging ik steeds verder mijn technische uitdaging te gemoed. Veren vervangen was de eerste grote klus. Ondertussen had ik wat contact met Gerwin, die was al flink ingewijd op de 33. Kan me nog goed herinneren dat hij een mooie zwarte 33 16V had

Na veel plezier met de auto te hebben was het tijd om een squadra chip te gaan plaatsen. Dit moest uiteraard getest worden... Helaas was niet goed op de hoogte van de staat van de motor. Olie had ik wel ververst, en er stond nog geen 100000km op de teller, echter begaven de drijfstanglagers het bij 200km/h in 4e verstelling. Dit tot grote teleurstelling van mij en broertje. inmiddels was de technische uitdaging gegroeid tot wat meer zelfverzekerdheid. En ging ik het project aan om een donor motor te plaatsen. Opzoek naar een motor kwam ik in Utrecht terecht bij iemand die zijn 33 gesloopt had. De motor meegenomen voor het project. Ik had geen beschikking over garage of werkplaats. In 2006 deden we dit nog gewoon op straat bij pa en ma voor de deur

Na een week of 2 zat alles weer op zijn plek, en het was starten en lopen. Ik was zo trots als het maar zijn kon

Ik kreeg het drukker, en een auto van de zaak was ook mijn dagelijks vervoer geworden. Mijn broertje reed het meeste in de 33 om naar school en werk te gaan. Op een gegeven moment eind 2007 kreeg ik het bericht dat de 33 een fiat panda geprobeerd heeft op te tillen van achteren, ofwel het einde van de 33 was geschreven. De voorkant zat in elkaar en het chassis was aangetast. Dit was het moment om afscheid te gaan nemen van deze 33, alle bruikbare dingen werden er af gehaald en ze ging naar de sloop

We hadden een leegte, en het was zo gewoon dat er een 33 voor de deur stond. Dus op zoek naar een vervanger, maar in begin 2008 was het aanbod al vele malen lager dan een paar jaar daarvoor. Dus uiteindelijk voor een rode 33 16V die in Delft te koop stond gegaan. Er zat wat werk aan, maar het leek een nette koop. Met de ervaring die we opgedaan hadden, en mijn broertje had ook al professionele sleutel ervaring gingen we het 2e alfa avontuur in. Het gebrek aan sleutel ruimte/stalling en andere zaken deden het niet goed voor de 33. Ze werd gebruikt om mee te rijden, en steeds minder om van te genieten. Ook het sleutelen was beperkt tot een minimum. Dit deed de auto niet goed, technisch was er niks mee aan de hand. Maar de carrosserie begon ziende ogen af te takelen. We moesten een keuze gaan maken, de 33 moest naar de spuiter of...
Ondertussen kwam er nog een 33 16V bij, dit was een zwarte permanent 4x4. Hier hebben we maar kort plezier van gehad, want de motor begaf het snel. Hierna is deze geschorst en in een stalling gezet, in afwachting tot..
Het is een poosje stil geweest, maar toen deed zich een andere uitdaging voor. In juni 2009 konden we een GTV 2.0 V6 Turbo 1996 kopen voor toen nog een redelijke prijs (inmiddels is het om te

De GTV had wat werk, We konden gelukking af en toe op het werk van mijn broertje sleutelen. Dit gaf ons de mogelijkheid om de hobby wat meer vorm te geven. We bedachten projectjes en pakten dingen aan wat mogelijk was op dat moment.Fase 2 stoelen en stuur waren wel de eerste dingen die we vervingen. Toen kwam toch ook het moment dat de uitlaat aangepakt moest worden. We kozen niet voor een Madeno 2x2 maar het werd uiteindelijk een
custom uitlaat van duitse leverancier.

De volgende grote upgrade was de remmen aan de voorzijde. Deze zijn zoals bekend ondermaats. We hebben gekozen voor de 166 remklauwen variant, dit in combinatie met Brembo schijven en Ferodo blokken. Daarnaast plaatsten we andere schokdempers en veren. Dit was een wereld van verschil, wat een remkracht en handeling maar ook de looks

Ook de versnellingsbak is aangepakt, diff lagers vervangen en synchromessen vervangen.

Er kwam in juni 2010 weer iets op ons pad. De 33 begon toch verder af te takelen, en helaas hadden we de ruimte niet om haar goed aan te pakken. Een 145 QV was in de picture. We moesten er voor naar Friesland, maar dat was de moeite waard. Het was een 1997 model met fase 2 interieur.

Na een laatste foto sessie hebben We uiteindelijk afscheid genomen van de 33.

Onze hobby aandacht ging volledig naar de 145. Ook hier zijn grote dingen aangepakt. De voor ophanging werd ververst, hoewel de madeno accessoires konden blijven zitten

De GTV kreeg ondertussen een ander setje velgen, deze waren overgenomen van een 916 forumlid. Dit zag er gelijk weer een stuk frisser uit.

Eind 2011 hebben we toch besloten dat we gingen kijken naar iets anders. Het moest een 147 GTA gaan worden...

De 145 QV werd doorgeschoven naar een familielid, en wij gingen verder met de 147. de GTA kreeg een grote beurt en veel dingen werden aangepakt, een heerlijke hobby auto. We merkte al wel op dat in de aandrijflijn een trilling zat. Als eerst het Q2 differentieel voorzien van nieuwe lagers. Dit elimineerde de axiale speling op de linker aandrijfas. Verder werd wat vliegroest aangepakt (het blijft tenslotte een echte alfa) en kreeg ze een grote beurt en verse distributie.

We kregen inmiddels beschikking over een eigen sleutelruimte. Dit was erg fijn, nu was de belemmering om bepaalde zaken goed aan te pakken verdwenen. ook kon de gestalde 33 P4 zijn nieuwe onderkomen bewonderen.

In de zomer van 2012 zijn we begonnen om de GTV wat verder aan te pakken. Het interieur hemeltje zat helemaal los, een bekende kwaal.

Ook de achterste remmen werden aangepakt, brembo schijven, leidingwerk en gereviseerde klauwen.

Helaas gebeurde er eind september 2012 iets vervelends, ik kreeg een telefoontje dat er iemand met de fiets tegen de GTA was aan gekomen. Omdat dit een mat zwarte folie is, kreeg ik er al een naar gevoel bij. Het bleek een kras over het rechter achterscherm en portier te zijn. Jongetje van 8 reed er langs :s

We hebben een redelijk gevecht gehad met de verzekering, want ze wilden alleen de lakschade vergoeden en niet de folie. Dit gevecht duurde vervolgens maanden.
We hadden inmiddels net 10000km met de GTV gereden na de laaste klepen stel actie, toch zat er weer een tik in de motor. Na het openen van de kleppendeksel was het al snel duidelijk, een nokvolger was helemaal versleten. Dit was het begin van een flinke operatie.

Ik was meteen van plan de motor ruimte een frisse look te geven. Dit is allemaal afgelopen winter aangepakt.

Helaas werd de pret gedrukt, de auto zat helemaal in elkaar. Maar ze liep voor geen meter. bij stationair pulseerde het gas richting de 1500 rpm en viel weer terug naar stationair. We hebben zo ongeveer alles uit gewisseld en nagemeten. Niks hielp, de motor bleef slecht lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=H0bcd2AxDeU
Dit was een redelijke domper. Bijna als laatste wisselde ik de stationair regelaar uit met een andere, dit bleek het te zijn.. De stationair regelaar stond vast of deed het zo slecht dat de ECU volledig van het pad raakte. De stationair regelaar vervangen, en wat liep ze mooi

https://www.youtube.com/watch?v=ibG26l_eNoA
We konden weer heerlijk rijden met de GTV. dat kwam goed uit want de GTA stond nog steeds opzij met de schade. Uiteindelijk moesten we eerst het beschadigde deel laten repareren en opnieuw wrappen. Dit zag er zoals verwacht niet uit. Na veel brieven en telefoontjes kregen we toch een bericht dat we een flink deel vergoed kregen om de auto opnieuw te voorzien van folie. Dus oude folie er vanaf, en kijken wat je er onder aantrof..

We hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn gaan kijken naar een alternatieve kleur. Dit was dus besloten, we gingen de auto een andere kleur geven. Omdat alle folie er toch afging hebben we ook besloten om de auto weer strak te laten maken. De auto is dus naar de schadehersteller geweest, De voorbumper was door eerdere vermoedelijke schade lelijk gerepareerd. Hier is een nieuwe voor gekomen.

De kleur is geannodiseerd mat rood metalic geworden. Dit is kleur die het dichtst bij de kleur van de Alfa 4C tijdens haar introductie kwam.

De werkelijke kleur is moeilijk op foto vast te liggen, maar dit veranderd van lichtinval en wat voor soort licht.

Ondertussen zijn we met de GTV op de rollerbank geweest, het resultaat was aan de ene kant teleurstellend. Maar aan de andere kant is de auto ook al 16 jaar oud. De squadra chip zorgt er voor dat er toch nog wat pit in zit. Hiervoor wordt een plan gemaakt om deze waarden wat op te peppen..

Omdat we voor de GTA al een tijdje wat modificaties op de plank hadden liggen was het afgelopen oktober tijd om de volgende grote stap te maken. We hadden andere uitlaatspruitstukken (GTV 3.0 24V) en equal length frontpipes liggen om te monteren. Daarnaast wou ik een andere versnellingsbak plaatsen met iets kortere verhoudingen (156 2.5 V6) tezamen met een verse koppeling. De startmotor en dynamo zijn gereviseerd.

Uitlaatspruitstuk gemonteerd

Ook aan de ophanging moest gesleuteld worden, andere draagarmen en een camber correctie kit zijn gemonteerd. De aandrijfas links voor had toch ook al zijn beste tijd gehad. Dit was in het begin al duidelijk, nadat we de andere problemen al verholpen hadden. Deze dus vervangen voor een nieuwe.

Vers gekleurde remklauwen voor en achter, deze eerst gestraald. Achter waren de wiellagers slecht aan het worden, deze uit voorzorg maar vervangen.

We hadden ook nog koelwater lekkage op het verdeelblok van de thermostaat. De rubberen ringen van de buizen waren vergaan. Ook een waterslang was beschadigd en stond bol. Deze dus ook maar gelijk vervangen.

Omdat ik de smaak te pakken had gekregen bij de GTV door de motor ruimte wat op te knappen, kon ik het ook niet laten bij de GTA. Al het aluminium en ijzer gestaald en behandeld. Ook de injectoren ultrasoon gereinigd en voorzien van verse o-ringen en zeefjes.

Het luchtinlaat traject is iets aangepast d.m.v. een BMC-CDA te plaasten. De kunststof inlaatbuis had ik al verwisseld voor een RVS exemplaar. Gelijk een versie LMM geplaatst.

In een verse set koplampen een Xenon projector lens ingebouwd. Voor het eerst heeft er iets in mijn oven gezeten waar ik niet van kon eten

Uiteindelijk kon de bumper terug geplaatst worden, en was het tijd om de opnieuw gecoate toora's te plaatsen.

Ze is even buiten geweest, maar er zijn nog wat zaken die afgemaakt moeten worden. Ik hoop dat ze snel klaar is voor een test ritje

Dat is ook maar goed ook, afgelopen weekend geconstateerd dat de waterpomp van de GTV lekkage vertoond.. Dat is snel, deze zit er nog geen jaar op

Dit is even in vogelvlucht onze hobby van de afgelopen jaren, en ik hoop er voorlopig nog geen afscheid van te nemen.
Gr. Gerben