vandaag even sprintie buiten gezet om even te kijken hoe de velgen eronder staan hij mag nog iets zakken maar dat kan later wel.
voorkant lijkt wel op een monstertruck
maar is ook niet gek motor+bak en natuurlijk voorbalk laten haar weer mooi zakken,
ik ben ook even bezig geweest met nieuwe riemen spanrollen en waterpomp hier even wat foto,s voor mensen die om 1 of andere reden nooit riemen vervangen hebben
dit gaat om een boxer met mechanische klepstoters de timing staat namelijk op de nokkenas lagertap en niet op de nokkenas poelie zoals bij hydraulische klepstoters
de kleppendeksels zijn namelijk niet te verwijderen zoals dat wel kan met mechanische klepstoters.
ik ben begonnen met de waterpomp, eerst de waterpomp poelie demonteren ging verder makkelijk daarna met een kunstof hamer kleine tikken gegeven tegen de behuizing van de pomp
daarna met een koevoet of breekijzer voorzichtig de pomp eruit gehaald.
nieuwe waterpomp met packing en vloeibare packing rondom gemonteerd
daarna ben ik begonnen met de linker spanrol, deze losgedraaid en de riem verwijderd hetzelfde heb ik ook gedaan aan de rechterzijde.
dit zijn de merktekens op de nokkenas met cilinder 1 in de bovenste dode punt
tijdens het verwijderen van de linker distributie riem versprong in 1 keer de nokkenas, geen ramp maar de eerste keer dat mij dit overkwam scheet ik bijna in mijn broek
nu ik de oude riemen eruit heb werd het dus tijd voor een nieuwe spanrol dus deze eerst gemonteerd en daarna de nieuwe erop de spanrol zit nu nog los
en ik laat ze los totdat ik de 2 riemen en spanrollen gemonteerd heb, de veren in de spanrol houder brengen de riemen wel op spanning.
nadat de linker nokkenas weer op tijd heb gezet heb ik de krukas 3 omwentelingen gedraaid en weer gekeken of de timing nog klopt en gelukkig was dit wel het geval.
de silicone waterslangen heb ik ook eindelijk binnen en ik ben zeer blij met het resultaat.
en nu zo snel mogelijk het blokie erin bouwen en dan weer lekker roffellen.
Tot gauw allemaal en als er iets onduidelijk is hoor ik het graag deze manier heeft in ieder geval voor mij prima gewerkt.
Groet lauris tuasela