Beste Alfa liefhebbers,
Mijn alfa 147 1.6 (105 pk) met LPI uit 2003 met 300.00 km heeft de APK viergastest niet overleefd en is afgekeurd.
Behalve de Lambdawaarde geeft de viergastest op alle waarden een probleem, zowel stationair als op deellast (ca 3.00 toeren).CO2 zit op de rand.
Benzine en LPG waarden zijn min of meer gelijk, dus in de brandstoftoevoer zou het niet moeten zitten (denk ik dan).
De waarden op gas zijn Gas (stationair/deellast) en daarnaast voor de liefhebbers Benzine (stationair/deellast)
KOOLMONOXIDE (CO) --->0,36-0,51 % ---> 0,40-0,56%
KOOLDIOXIDE (CO2) --->13,07-13,15 % --> 14,24-14,30%
KOOLWATERSTOFFEN (HC) --->162-57 ppm --> 172-60ppm
ZUURSTOF (O2) --->0,92-0,63% --> 1,04-0,69%
Lambda --->1,028 -1,016 --> 1,029-1,012
Temp --> 18gr --> 15-16 gr
CO correctie ---> 0,40-0,56% ---> 0,40-0,56%
Motor start perfect en loopt stationair mooi stabiel. Wel treedt na de start (vooral Benzine) detonatie op en is het de eerste 2 minuten lastig toeren maken en houden (max 1.500-2.500) met neiging tot doodvallen. Benzine blijft met warme motor pingel gevoelig. LPG nauwelijks tot niet (maar soms niet geheel vrij). Verder is de topsnelheid laag (max 125 km), langzaam optrekken, verbruik 1 op 8,5 en lijkt de motor iets zwaardere geluid(brom). Motormanagement lampje brandt al jaren en af en toe is reset nodig ivm vele meldingen (veilige loop).
Vervangen zijn: Luchtmassa meter, Lambda sonde, pakking inlaat/uitlaat/gasinjectoren. Bougies 1 jaar met 10.000 km
Compressie is 1 op 12 (4 cylinders), distributie is op tijd gezet. Alfa is nu 140.000 km in mijn bezit.
De katalysator is niet vervangen en heeft door valse lucht een tijd lang verkeerd mengsel gekregen en kan defect zijn, maar ik vraag mij af of deze vervanging mij door de keuring gaat brengen ?
Heeft iemand een idee welk defect er nu nog kan zijn of wat aandachtspunten zijn ?
Ik ben erg benieuwd naar de reactie op dit forum. Alvast grote dank !