Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

do dec 26, 2013 21:58

Hallo forummers,

Ik zit met een paar vragen, en hoop deze te kunnen beantwoorden met jullie kennis en kunde!

In ieder geval. Je hebt de TS uit de 75. En een TS uit een 155. En een TS uit de 164. Allemaal 2.0 8v's..
Zie op veel sites, die bijvoorbeeld motoren leveren, dat er vaak een Twin Spark uit een 155 wordt gelepeld in een 75. Of een kop van een 155.
Ook de Denen, die met die IMSA's rijden, gebruiken 155 motoren. In mijn -simpele- ogen, is een TS een TS, maar schijnbaar zit er toch verschil in die blokken. Anders zouden ze net zo goed kunnen gaan voor een blok uit een 75, right?

Ook lees ik verhaaltjes, dat het intern met bijvoorbeeld een 164 TS (heb daarover nog niks gelezen van 155 TS) anders is. Iets kortere drijfstangen, en hogere zuigers? Weet niet precies hoe dat zit?

En waarom ik dit vraag? Ik heb nu de motor uit m'n eigen 75 gelepeld. Wil semi-racen met die auto, dus ben wel benieuwd wat het beste is, qua motorisch.
Misschien valt er ook wel het een en het ander te combineren, wat als resultaat heeft dat de motor een hogere of lagere compressie heeft? Misschien dat de ene cilinderkop meer flow dan de andere heeft?
Meer vermogen, meer koppel? Misschien andere voordelen?

Duss.. Brand los! Zal me zelf in de tussentijd ook verder gaan inlezen, maar misschien is het wel interessant om ook op het forum te delen! :D
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6925
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

do dec 26, 2013 22:50

Er zijn in feite 2 grote verschillen tussen deze blokken. Blokken met stroomverdelers en blokken met DIS bobines.

Blokken met stroomverdelers vind je in de 75 en de vroege modellen 164 TS. De DIS blokken liggen in de late 164 TS en de 155 TS.

De cilinderkoppen van de latere DIS modellen zijn iets beter qua kanalen, zie ook het boek van Jim Kartalamakis hiervoor.

Echter er zit ook een verschil in het onderblok waardoor het niet makkelijk is om een later DIS onderblok te gebruiken in een transaxle/105 serie bv. De oliepomp en het filtergedeelte zijn bv helemaal anders en komen absoluut niet goed uit. Ook de carterpan past niet. In de nieuwere blokken wordt er een iets langere slag gebruikt waardoor de inhoud ook iets groter is. Verder heb ik er nooit naar gekeken wat er precies anders is aan zuigers en drijfstangen.

Vandaar ook dat men voor de 75 e.d. nogal eens enkel de kop van een 155 gebruikt op een oud onderblok. :wink:

hoop dat je er wat aan hebt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

do dec 26, 2013 22:56

Bij een 155 is de hoek van de inlaat idd gunstiger, die staat namelijk schuin op de cilinderkop, en bij een 75 is dat recht omdat het anders niet onder de motorkap past.
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4414
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

do dec 26, 2013 23:20

Onderblok van 155 is inderdaad lastig in een 75 te meubelen. Behalve reeds genoemde punten zitten ook motorsteunen verkeerd.
Krukas is ook iets langer dacht ik. En andere boutmaat voor bevestigingvliegwiel.
155 drijfstangen zijn stukje korter en zuigers zijn moderner lichter model.
Koelvlst uitstroom zit ook op een andere plek.
Maar alles valt op te lossen natuurlijk, als je genoeg moeite wilt doen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

zo dec 29, 2013 22:07

Wat ik ook zie op de site van ebspares.co.uk; er zijn twee typen zuigers te koop voor de 75:

Met ronde bovenkant
Afbeelding

Met platte bovenkant
Afbeelding

Iemand het verschil?
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

ma dec 30, 2013 07:54

Hoge compressie en lage compressie zuigers :wink:
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Bennie1970
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jul 22, 2013 22:29
Locatie: Utrecht

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

ma dec 30, 2013 20:36

De echte cilinderkop blijft de 75 TS variant. Waarom: omdat die meer "vlees" heeft om de inlaatkanalen te vergroten. De productieversie van de 155 is idd beter qua flow dan de 75, onaangeroerd.

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

za jan 18, 2014 17:29

Dus kortom, een 155 kop, kan op een 75 onderblok geplaatst worden. Enige wat je dan moet doen is de (DIS?) ontsteking omzetten en verder is het perfect fit?
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

za jan 18, 2014 19:05

Hoe zit het eigenlijk met 164-koppen? Die zijn veel makkelijker te vinden dan 155-koppen, me dunkt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

za jan 18, 2014 19:10

En die koppen zijn ook hetzelfde natuurlijk... Daar heb je wel een goeie. Maar dan wél weer de motor uit de 2.0TS Super, die daarvoor waren ook met verdeelkappen, right?
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4414
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenli

za jan 18, 2014 23:07

Dus kortom, een 155 kop, kan op een 75 onderblok geplaatst worden. Enige wat je dan moet doen is de (DIS?) ontsteking omzetten en verder is het perfect fit?
Je moet sowieso aan het klw kunstelen want die komt bij 155/164 als je de kop in een 75 stopt aan de achterkant uit de kop.
Inlaat is ook anders, je moet iets febrieken wat onder de motorkap van een 75 past.
En er zijn vast nog een wat dingetjes bijna hetzelfde maar net niet helemaal.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6925
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

za jan 18, 2014 23:15

injectiesysteem past ook niet en moet dus ook aangepast worden.

Persoonlijk zou ik eerder de route van Michel inslaan en gewoon drukvulling toepassen op een standaard 75 TS blok en kop... Makkelijker om vermogen te halen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenli

za jan 18, 2014 23:29

Dus kortom, een 155 kop, kan op een 75 onderblok geplaatst worden. Enige wat je dan moet doen is de (DIS?) ontsteking omzetten en verder is het perfect fit?
Je moet sowieso aan het klw kunstelen want die komt bij 155/164 als je de kop in een 75 stopt aan de achterkant uit de kop.
Inlaat is ook anders, je moet iets febrieken wat onder de motorkap van een 75 past.
En er zijn vast nog een wat dingetjes bijna hetzelfde maar net niet helemaal.
Gr
DJ
Koelwater zal vast geen probleem zijn, een slang wat langer dan de ander, is het probleem niet.
Inlaat loopt inderdaad de andere kant op, naar het schutbord toe, misschien zelf iets fabriceren, of het zaakje aanpassen..
Nee, zal je altijd tegenkomen, dat iets nét niet helemaal past, daar heb je een punt.
En toch zie je er genoeg die het doen, een 155 kop erop zetten!
injectiesysteem past ook niet en moet dus ook aangepast worden.

Persoonlijk zou ik eerder de route van Michel inslaan en gewoon drukvulling toepassen op een standaard 75 TS blok en kop... Makkelijker om vermogen te halen.
Ja, dat klopt. Drukvulling is ook de makkelijkste optie. Maar ik weet niet wat lastiger is om voor elkaar te krijgen? Zeg niet dat een turbo erop zetten extreem moeilijk is, maar wat er allemaal omheen komt en dergelijke. Plus, atmosferisch heeft ook wel wat :lol:
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
Dennis Otten
Member
Member
Berichten: 249
Lid geworden op: za nov 26, 2005 21:29
Locatie: leiden
Contacteer: Website

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

zo jan 19, 2014 18:22

Maar krijg je een 164 motor uit de eerste serie ook relatief makkelijk in een giulia? De 75 blokken zijn toch moeilijker te vinden.
Alfa Giulia, Ducati Pantah 900ie

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6925
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenli

zo jan 19, 2014 19:13

Koelwater zal vast geen probleem zijn, een slang wat langer dan de ander, is het probleem niet.
Inlaat loopt inderdaad de andere kant op, naar het schutbord toe, misschien zelf iets fabriceren, of het zaakje aanpassen..
Nee, zal je altijd tegenkomen, dat iets nét niet helemaal past, daar heb je een punt.
En toch zie je er genoeg die het doen, een 155 kop erop zetten!

De meesten die een 155 kop monteren doen dat met throttle bodies of carbs in combinatie met een ander management.. Enkel een 155 kop op een 75 onderblok met de standaard inlaat e.d. gaat je niet veel opleveren denk ik. Dan heb je heel veel werk om alles passend te maken en aan te sluiten en vervolgens heb je weinig winst. :(

Drukvulling is ook de makkelijkste optie. Maar ik weet niet wat lastiger is om voor elkaar te krijgen? Zeg niet dat een turbo erop zetten extreem moeilijk is, maar wat er allemaal omheen komt en dergelijke. Plus, atmosferisch heeft ook wel wat :lol:

Alles hangt van jouw vermogenswens af. als je meer als 200 pk wilt gaan halen atmosferisch wordt het al snel duur terwijl je dat met een turbo vrij makkelijk kunt halen. Aanpassingen zoals een programmeerbaar management zijn in beide gevallen nodig. Waarschijnlijk kun je beter eerst je onderstel en remmen e.d. goed op orde maken en dan gaan kijken naar meer vermogen. Dat gaat je allemaal al genoeg geld en tijd kosten. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”