Hallo,
Mijn naam is Danny van der Zwet.
Ik kom uit Roelofarendsveen en woon daar samen met mijn vriendin.
(UPDATE: Sinds 2014 met onze dochter Linde)
Naast onze nieuwere (ander merk) auto hadden we ook een Alfa 156 uit 2001.
Inmiddels is deze ingeruild.
Wat nog volgt weet ik niet maar ben verknocht aan het merk en noem dit dan maar ook mijn Alfa (156) project
Ben nu ook eindelijk lid van de SCARB
SEPTEMBER 2012:
In september 2012 was ik opzoek naar een andere auto en stuite op een Alfa 156 uit 2001.
Nog nooit heb ik een Alfa gehad dus dit zou een nieuwe ervaring zijn.
Samen met een maat (Alfa-kenner) ben ik gaan kijken.
De vormen van deze auto, de pit en wegligging en het italiaans bloed van deze Bella
hebben me uiteindelijk over de streep getrokken ze te kopen.
Komt bij dat hij optisch van binnen en buiten heel netjes is.
Wetende dat ik er heus wel wat werk/kosten aan zou krijgen in de nabije toekomst.
Ik ben een klein beetje handig, m'n maat Michel is heel handig en ik heb goede banden
met een paar autobedrijven dus moet goed komen
Dit was iig zeker:
- bokkend geluid rechtsvoor bij hobbels> waarschijnlijk draagarm en/of rubber vervangen.
In augustus 2013 gaan ik en mn vriendin 2 weken toeren door Italie en dit wil ik graag
doen met de Alfa 156 welke dan helemaal goed moet zijn en naar mn zin
Zo stond ze te koop:
NOVEMBER 2012:
Na twee maanden naar het gebonk geluisterd te hebben heeft m'n maat de draagarm
rechtsvoor vervangen en het probleem hierbij opgelost
Michel in actie:
DECEMBER 2012:
Een element wat mij stoorde in het interieur was het stuurwiel.
Weliswaar een met leder en airbag maar het leder was dusdanig versleten dat het wiel
eigenlijk een beetje te glad werd.
Op marktplaats vond ik een leder stuurwiel welke praktisch nieuw was zo mooi.
Hij komt uit een Alfa 147 maar dat moet passen, het is immers ook dezelfde als
die van de 156 na de facelift.
Oude stuurwiel:
Stuur dr af:
Nieuwe stuurwiel:
Let op als je het ook gaat doen:
Jaja, ook mij is het gebeurd…
Stuur dr af, stuur dr op, rijden maar.
Hey, mn stuur gaat niet ver genoeg naar rechts… knak… clockspin kapot!
Dit is de unit achter het stuur waar een platte kabel in zit welke meedraaid met het stuur.
De kabel dient o.a. als stroomvoorziening van de airbag.
Hij heeft 6 omwentelingen dus voordat je het stuur erop zet, draai m helemaal naar een kant,
en draai m dan drie omwentelingen terug zodat hij in het midden hangt.
Kapot gedraaide clockspin:
Foto inclusief een nieuwe, niet originele pookknop (de oude was ook van leder en compleet versleten):
Ondertussen ook nieuwe mooie automatten gekocht met een klein fullcolour alfa logo in de hoek.
Hier wat foto's tussendoor van eind 2012:
MAART 2013:
De sportpakket velgen zijn hier en daar wat beschadigd en de banden zijn zo goed als op.
Dus wat ga ik doen?
Nieuwe banden of andere velgen zoeken met goed banden en deze set verkopen?
Het laatste!
Ik heb een mooie set op de kop weten te tikken en de oude set verkocht.
De nieuwe set: ATP velgen met chrome look. Super netjes zonder enkele beschadiging.
De banden zijn van 1 soort, dunlopp en hebben ongeveer 6mm dus dat is netjes.
Wel zijn ze 18" dus dat is flink aan de maat.
Bij het monteren kwam ik er dus ook achter dat de wielen vooral aan de voorkant te breed waren.
Hij liep aan tegen de wielophanging.
Dit probleem heb ik aan de voorkant opgelost met 10mm spoorverbreders en aan de achterkant met 5mm.
Wel liepen we tegen het probleem aan dat bouten met maat 19 die ik had niet gingen passen in de gaten.
Die heb ik om kunnen ruilen (+ een krat bier) bij een autobedrijf voor bouten met maat 17.
Dit is het resultaat:
Binnenkort ga ik weer wat dingen doen.
Wat technische dingen, kom ik later op terug en wat cosmetische aan het exterieur:
- Ik heb al heldere koplamp units en zijpinkers liggen met zwart tint.
- Zitten een paar kale plekken op de voorbumper, deze wil ik laten overspuiten.
APRIL 2013:
Gisteren met mn pa een wielnaaf vervangen.
k had 1 schroefgat vernacheld
Binnenkort wil en moet ik de distributie laten vervangen
MEI 2013:
M'n Bella mag niet klagen vandaag!
Ze kreeg een nieuwe distributieriem + set, nieuwe waterpomp, nieuwe spanrol en een nieuwe multiriem.
Ik weer wat centjes lichter
Gisteravond heb ik wat lampjes vervangen!
Van de drie ronde kachelknoppen met verlichting erin waren er twee lampjes kapot.
Dit is niet de knoppen eraf trekken, lampjes vervangen en klaar!
Het halve dashboard moet uit elkaar, haha.
Zo ben ik te werk gegaan (+- 1,5 uur werk als je het voorzichtig doet):
- Voorzichtig de ringen van de knoppen trekken
- Radio uit de ruimte halen en de kabels los
- Twee schroeven en twee inbusjes loshalen rond de radiouitsparing
- Asbakje eruit en de unit losschroeven met twee schroeven, eruit halen en kabels los
- De ring met pookhoes voorzichtig uit de slipjes trekken en wegnemen
- Alarmknop kabels lostrekken
- Voorpaneel van het dashboard halen
- De witte unit met de draaiknoppen met de vier schroeven losmaken
- De unit een kwartslag draaien en dan voorzichtig door het gat uit het dashboard halen, kabels los
- Met een lange dunne schroeven draaier kan je voorzichtig de lampjes losdraaien en de nieuwe erin doen
- Nu alles voorzichtig weer terug bouwen
JUNI 2013:
Gisteren heb ik de remklauwen rood geverfd.
Nut: geen!
Mooi: vind ik wel
Met behulp van een setje van Auto-Style (cleaner+hitte bestendige verf+kwastje) heb ik dit gedaan.
Ik heb er voor gekozen om de klauwen erop te laten zitten en met veel geduld ze te verven.
Eraf halen en spuiten zou ook ene mogelijkheid zijn.
- Wiel dr af
- Remklauwen schoon borstelen met een staalborstel
- Remklauwen goed schoonmaken met de cleaner
- Verfen, eerst 1 laag, na 20 minuten dunnetjes 2e laag
- Wiel dr weer op en voila!
Wat apparatuur ingebouwd;
Navigatie, Navigon 7310 (nieuwe kaarten), standaard gelijmd op luchtunit.
Die zit nu muurvast! Permanent 12v stroomvoorziening, kabel heb ik
door het middenconsole getrokken en aangesloten op radio voeding.
MP3 Radio, Akai (gekregen voor mn verjaardag)
Touchscreen, DVD speler, MP3 (met bediening op scherm), Bluetooth telefoonbediening, microfoon (door middenconsole getrokken), SD en USB aansluiting en afstandbediening.
Ik had al nieuwe gta-look koplamp units liggen en smokey zijpinkers.
Een paar dagen terug was m'n gloed nieuwe bumper binnengekomen.
Mooi gespoten in de juiste kleur, zag er keurig uit.
Bij deze een aanbeveling: Erik Vos Auto-onderdelen, http://www.vosparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Goedkope levering van onderdelen, eventueel in kleur gespoten!
M'n maat Michel had er vandaag zin in dus die is aan de slag geweest.
Operatie 'nosejob' door dokter Michel van Klink is geslaagd!
AUGUSTUS 2013:
Volgende week zaterdag gaat er een compleet nieuwe koppeling in!
Ben benieuwd hoe het rijd daarna.
In ieder geval geen haperingen meer als het goed is
Gepolijst en in de wax gezet
SEPTEMBER 2013:
We zijn de afgelopen weken op vakantie (doorreis) geweest door een bepaald gebied in Italië.
Ruim 3650km gereden… probleemloos!
In deze tijd natuurlijk af en toe de Bella ook op de foto gezet!
Hierbij wat onbewerkte vakantiekiekjes van de Alfa 156.
OKTOBER 2013:
Vandaag voor de APK, moet er dit gebeuren:
Rechts stadslicht stuk
Links en rechts achter veerpoten rot (schokdempers vervangen),
Links voor onderste draagarm kogel stuk (draagarm vervangen)
Links achter rem gangbaar maken
Uitlijnen
Holy smoke, wat er het afgelopen jaar wel niet aan gedaan is...
Update: A.s. maandag gaat ze onder het mes voor een set nieuwe schokdempers en een draagarm.
Kan ik vanaf dinsdag weer lekker rijden.
Gedaan:
Links en rechts achter veerpoten vervangen,
Links voor onderste draagarm vervangen
En t moet gezegd, het rijdt weer heerlijk
Dit is nu na een jaar het lijstje van update's en reparaties. (De v'tjes zijn gedaan!)
Hopelijk is het even klaar nu. Ik heb wel een zgan en heerlijk rijdende auto momenteel!
v. versnellingspookknop nieuw
v. draagarm rechtsvr vernieuwen
v. stuurwiel vervangen nieuw
v. mattenset nieuw
v. voorverlichting nieuw, gta-look
v. zijverlichting nieuw, wit
v. voorbumper vervangen
v. nieuwe 18" velgen met dunlopp banden
v. wielnaaf vervangen linksachter
v. remklauwen rood maken
v. verlichting kachelknoppen vernieuwd
v. dealer stickers verwijderen
v. nieuwe stickers plakken
v. distributieriem + waterpomp vervangen
v. multiriem + spanrol vervangen
v. roestplekje voorraam aanpakken
v. nieuwe touchscreen mp3 radio
v. navigatie inbouwen, voeding door dashb
v. koppeling vervangen
v. beide schokdempers achter vervangen
v. draagarm linksvr vernieuwen
- bodem lassen en tectyleren
DECEMBER 2013:
Komend weekend m'n mooie velgjes inpakken zodat ze van de winter veilig van pekel en andere rommel zijn. Ben benieuwd hoe ze staan wanneer ze zwart zijn.
Vandaag mn mooie velgjes voorzien van een zwart bescherm jasje voor de winter.
Spray wordt folie wat je er volgend jaar zo weer vanaf kan trekken
JANUARI 2014:
Ik heb de Alfa 156 verkocht voor een bod wat ik niet af kon slaan.
-------------------------------------------------------------------
JANUARI 2014:
Gekocht: Van 2e eigenaar, super netjes en goed onderhouden, met liefde behandelde, kras- en deukvrije Alfa Romeo 156 2.0 JTS Selespeed Distinctive met 165PK.
O.a. climat control, alles elektrisch, semi automaat (flippers op stuur), cruise control, dikke velgen en verwarmde lederen zetels. Lijkt me een waardige opvolger
Paar kiekjes gemaakt
MAART 2014:
De klauwtjes van deze Alfa zijn ook weer mooi rood
Eerste echte lentedag alweer (09-03-2014). Heerlijk in het zonnetje in het Amsterdamse Bos.