50pk extra ten opzichte van de vorige run bedoeltie... dank Ger, je bent weer sneller dan ik
DUS... ok verhaaltje. Vorige rollenbankrun was niet geheel bevredigend, 103 pk uit een 16v is niet waar je op hoopt. Bokken, pingelen, beroerd tot bijna onmogelijk gas aannemen vanaf sommige toerentallen, het hele rijtje - dat hadden we ook heus wel gevoeld met proefrijden maar, onwetend als ik ben op het gebied van 16v's op carbs schoven we alles op de afstelling, sproeierbezetting etc. Fout dus. Een paar avonden debatteren, puzzelen en sleutelen later bleek dat we een denkfout hadden gemaakt mbt het wisselen van een 16v vliegwiel voor een 8v vliegwiel -> oliepomp en ontsteking eenmaal weer op tijd (kan je sneller typen dan het doén, he Ronnie?), nokkenastiming gecontroleerd (op advies rollenbank-man) maar daar bleek niets mee mis en de boel weer in elkaar gemeubeld. Proefritjes waren al een stuk veelbelovender ineens...
Aldus, gisteren eindelijk een nieuwe afspraak. Op de printjes staat 12 april maar het was heus gisteren al, Jaaps computer loopt niet goed. Goed nieuws! Ik kwam met 130 pk binnen bij de eerste run, al heel wat beter dan een paar weken ervoor dus. Na wat toverij met ontsteking, sproeiers en een hoop geouwehoer over een miljoen soorten Alfa's later dan het volgende resultaat; 148,1 pk en 192Nm. Een stuk meer dan een standaard 16v; carbs rule!
Kanttekening; brandstoftoevoer is nog niet je van het, we hadden gekozen voor een combinatie van een elektrische brandstofpomp achter bij de tank, die de benzine naar een (1 liter) catchtankje) onder de motorkap voerde, vanwaar de originele mechanische brandstofpomp het richting carbs moest sturen. Werkte op zich als een trein, ware het niet dat boven een bepaald toerental de mechanische pomp eerder een rem was dan een hulp -> die ter plekke bij Jaap op de bank er tussenuit gehaald en toen ging het al beter. Dan nog levert de elektrische pomp echter niet genoeg benzine -> net boven de 6000 rpm haalt hij nu zijn piek en dan kakt hij in omdat de vlotterkamers in een halve seconde leeg zijn. Jammer, want een 16v zou zijn piekvermogen moeten hebben bij ca 6500rpm. Wellicht zijn er nog een páár pk'tjes extra te vinden dus...met een nieuwe brandstofpomp. En daar wordt aan gewerkt.
En dan heb je de volgende mooie grafiekjes;
met de volgende totaalcijfers
en als je dan een beetje inzoomt zie je dat hij van 5300 tot 6200 rpm boven de 140 pk blijft;
TIjd voor wat puntjes op de i... zoals een (minimaal) olie- en koelvloeistoflekje, het borgclipje van de versnellingsbak (waarom moest dat gisteren gebeuren?!) en natuurlijk die brandstofpomp. Nu kan je ongeveer 0,5 seconden vol gas geven boven de 4500 rpm voordat de vlotterkamers leeg zijn. Toch een beetje jammer... maar ik heb er weer zin in! Ritje naar huis was in ieder geval héél erg leuk, ondanks het voorzichtige schakelen (tierapje... bij gebrek aan een borgclipje) maar zo lekker (en hard) heeft hij in jaren niet gereden!