kristof_vm
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 20:47
Locatie: Turnhout
Contacteer: Website

krakend geluid aandrijving (met geluidsfragment)

vr apr 25, 2014 10:34

heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
aandrijfas links maakt dit geluid sinds deze los geweest zijn ivm wissel vliegwiel/koppeling, tevens is de rubberen hoes aan de binnenzijde vervangen omdat deze gescheurd was.
Aandrijfas is geinspecteerd en bleek geen abnormale slijtage te hebben ofzo (was max 600km gereden met gescheurde hoes, tussen 2 garage bezoeken in)

Er is geen kloppend/trillend geluid bij het maken van bochten. (links of rechts)
het geluid is hoorbaar bij de velg, niet 'in' de motor, in de auto zelf hoor je het eigenlijk ook niet.
naar mate de tijd vordert en de km's afgelegd worden lijkt het geluid harder te worden.
Het geluid is enkel hoorbaar bij van stilstand naar achter te rijden of naar voor, het is steeds hoorbaar in 1 richting, hiermee bedoel ik dat als het geluid er geweest is het niet meer terugkomt zolang je in die vernelling blijft rijden, enkel na het schakelen en van zodra de koppeling opgekomen is hoor je het geluid weer (zowel bij op als terugschakelen) het geluid is niet hoorbaar indien het bompa gehalte hoog is, van zodra je iets "enthousiaster" gaat rijden is het opvallend.
Ook bij het heel snel laten opkomen van de koppeling is het hoorbaar op lage snelheden.

De garage die het vliegwiel geplaatst heeft is van mening dat het niet de aandrijfas kan zijn.
omdat het idee bestond dat het afkomstig zou zijn van de remblokken die verschoven, en dat ze eigelijk aan vervanging toe waren heb ik een anderhalve week terug schijven en blokken laten vervangen.
wiel is stevig aangedraaid (zoals het hoort) geluid blijft ook aanwezig bij vervangen alu velg door stalen.

de auto is ondertussen 4x naar de garage geweest, 2x was ik er bij maar niets abnormaal te merken....
aandrijfas zou volgens sommige kunnen, andere zeggen dat het raar is dat het verder niet merkbaar is tijdens het rijden.
de wiellager zou ook kunnen, enkel hoor ik geen enkel abnormaal zoemend of schrapend geluid (heb een zeer kritisch oor voor bijgeluidjes)

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Filmpje naar Youtube: http://youtu.be/uaxnlgtqpXM

Code: Selecteer alles

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/uaxnlgtqpXM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Addicted to Alfa Romeo
huidig:
AR156SW 1.9JTD 16V remapped by Medusa Motorsports
history
AR156SW 1.9JTD 8V remapped by Medusa Motorsports
AR147 1.9 JTD 8V
AR147 1.6TS
AR156 2.0TS Selespeed

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: krakend geluid aandrijving (met geluidsfragment)

vr apr 25, 2014 10:59

Lijkt me toch wel degelijk het geluid van drooggelopen/versleten/overleden homokineten/kruiskoppelingen !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

kristof_vm
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 20:47
Locatie: Turnhout
Contacteer: Website

Re: RE: krakend geluid aandrijving (met geluidsfragment)

vr apr 25, 2014 12:08

Lijkt me toch wel degelijk het geluid van drooggelopen/versleten/overleden homokineten/kruiskoppelingen !
boeltje vervangen dus..
wel raar dat het niet hoorbaar is bij het nemen van bochten
zou ik er nog mee kunnen doorrijden? (tot ik een afspraak heb bij de garage?)
Addicted to Alfa Romeo
huidig:
AR156SW 1.9JTD 16V remapped by Medusa Motorsports
history
AR156SW 1.9JTD 8V remapped by Medusa Motorsports
AR147 1.9 JTD 8V
AR147 1.6TS
AR156 2.0TS Selespeed

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: krakend geluid aandrijving (met geluidsfragment)

vr apr 25, 2014 12:47

Nou ja, als je garage bij je in de straat zit en je om 16.00 een afspraak hebt...

Serieus: er zullen niet direkt onderdelen van af gaan vallen maar ik zou er zelf geen dagen mee doorrijden, wordt het spul niet beter van. Remblokken en wiellager zijn het zeker niet, maar zet bij het wiel er ff een krik onder en wrik een beetje aan het wiel & voelen of er speling op zit..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

kristof_vm
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 20:47
Locatie: Turnhout
Contacteer: Website

Re: RE: krakend geluid aandrijving (met geluidsfragment)

vr apr 25, 2014 13:11

Nou ja, als je garage bij je in de straat zit en je om 16.00 een afspraak hebt...

Serieus: er zullen niet direkt onderdelen van af gaan vallen maar ik zou er zelf geen dagen mee doorrijden, wordt het spul niet beter van. Remblokken en wiellager zijn het zeker niet, maar zet bij het wiel er ff een krik onder en wrik een beetje aan het wiel & voelen of er speling op zit..
Er zit verder geen speling.
Nu effe nagaan wat het weer zal kosten... (Nieuwe koppeling, versterkt vliegwiel, remschijven en blokken afgelopen 3 maand was al prijzig...)
Addicted to Alfa Romeo
huidig:
AR156SW 1.9JTD 16V remapped by Medusa Motorsports
history
AR156SW 1.9JTD 8V remapped by Medusa Motorsports
AR147 1.9 JTD 8V
AR147 1.6TS
AR156 2.0TS Selespeed

Terug naar “Algemene Technische vragen”