Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

Dashcam's ... hoeeelp!

zo apr 27, 2014 21:01

Goeienavond!

Aangezien het betere weer en daarmee de leuke ritjes en evenementen voor deur staan, lijkt het me leuk om een dashcam aan te schaffen om zo is wat beeldmateriaal vast te leggen en een leuk filmpje bij elkaar te editten... er is alleen HEEL veel keuze. Wie kan me hierover goed advies geven? Ik ben op zoek naar:

- een cam voor leuk geld (zeg rond de 50-75 eu);
- Met aardig beeld en geluid (overdag en in de nacht);
- Waarmee ik relatief makkelijk wat leuks in elkaar kan flansen (eventueel informatie over beschikbare software... graag!)

Alvast bedankt!
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Dashcam's ... hoeeelp!

zo apr 27, 2014 21:02

Ik had zelf trouwens dit in gedachte:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4019 ... archDetail

(mijn 40 jaar oude spiegelreflex is van hetzelfde merk en doet het nog erg prettig!
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

ma apr 28, 2014 08:27

Wat dacht je van een tweedesehandse GoPro?
HD-kwaliteit en de eerste series krijg je al compleet voor zo'n EUR 100,-.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Dinky Boy
Miniaturista

ma apr 28, 2014 09:03

Ik zou indien mogelijk nog even doorsparen voor een GoPro 3. Uiteindelijk wil je toch meer kwaliteit en mogelijkheden. (Bedienen via afstandbediening of je smartphone b.v.)
Beeldkwaliteit is super. Ik heb zelf nog een oude beeldbuis-TV, zag er aardig uit, maar toen ik op de HD megabeeld TV van vrienden de resultaten zag was ik toch wel aangenaam verrast. Op YouTube raak je heel veel kwaliteit kwijt, wat je daar bekijkt is geen maatstaf voor de kwaliteit van je opnames.
Er zijn eindeloos veel accessoires. Die zijn vaak duur maar er is inmiddels veel goedkoper merkloos spul via o.a. eBay te koop. Met kabeltje aan PC gehangen wordt het geheugenkaartje door windows verkenner gewoon als map gezien, wat het overhalen van de bestanden lekker simpel maakt.
GoPro's kunnen tegen een stootje en misschien onbelangrijk; ze zien er wat beter uit dan veel andere camera's met vleugels en andersoortige uitstulpingen.

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 28, 2014 09:31

Een tweedehands Gopro zou wel een optie zijn, maar ik wil een cameraatje die ik ook als dashcam kan gebruiken. Daar lijkt een geprootje mij minder geschikt voor.

Joel D.
Full Member
Full Member

ma apr 28, 2014 13:13

GoPro gebruiken als dashcam kan niet. Een dashcam neemt op in stukken van een paar minuten, en kan je middels een knop vast leggen. Dat kan bij een GoPro niet, die maakt één grote opname.
'89 Alfa Romeo 75 2.0 TS 8v, Nero, 2016 - 2018
'94 Alfa Romeo 155 1.7 TS 8v, Bianco, 2011 - heden
'01 Alfa Romeo 147 1.6 TS 16v, Blu, 2018 - 2018

Rainier155
Guru
Guru

ma apr 28, 2014 19:33

Non stop opnemen is juist wat je wil bij een Dashcam. Dus een GoPro is op zich altijd bruikbaar.
Ik heb zelf een jaar geleden voor 150 euro een DOD LS300W gekocht. Prima beeldkwaliteit, filmt ook s'nachts goed, zit verder alles op en aan om gelijk in de auto te plaatsen, behalve dan een los geheugenkaartje. Ding valt verder ook niet op als je de auto ergens parkeerd. Een GoPro wel.
Nieuw GoPro spul is ook duur qua toebehoren, en ik zou zelf niet snel een gebruikte kopen van een paar jaar oud.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Dashcam's ... hoeeelp!

ma apr 28, 2014 20:08

Non stop opnemen is juist wat je wil bij een Dashcam. Dus een GoPro is op zich altijd bruikbaar.
Ik heb zelf een jaar geleden voor 150 euro een DOD LS300W gekocht. Prima beeldkwaliteit, filmt ook s'nachts goed, zit verder alles op en aan om gelijk in de auto te plaatsen, behalve dan een los geheugenkaartje. Ding valt verder ook niet op als je de auto ergens parkeerd. Een GoPro wel.
Nieuw GoPro spul is ook duur qua toebehoren, en ik zou zelf niet snel een gebruikte kopen van een paar jaar oud.
Je wilt juist dat die in blokken opneemt, waarbij de oudste automatisch gewist worden, want je wilt alleen de beelden bewaren als ze interessant zijn, met een geheugenkaart die groot genoeg is, kan je flink wat uren opslaan en wordt interessant materiaal niet zomaar verwijderd.

Bij een GoPro heb je dat niet.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Joel D.
Full Member
Full Member

ma apr 28, 2014 20:29

Exact. Een dashcam schrijft, als de kaart vol is, de oude bestanden over, tenzij ze gelokt zijn. Bij een GoPro moet je elke 3 uur (ligt er aan hoe groot je kaartje is) een nieuw kaartje erin doen. Verder moet je opschrijven hoe laat iets heeft plaatsgevonden, om het later weer op te zoeken.

Morsche
Full Member
Full Member

ma apr 28, 2014 22:18

GoPro gebruiken als dashcam kan niet. Een dashcam neemt op in stukken van een paar minuten, en kan je middels een knop vast leggen. Dat kan bij een GoPro niet, die maakt één grote opname.
Onzin, kwestie van correct instellen. :wink:
http://www.motorsportmedia.nl/ Dé multi-media website geheel gewijd aan motorsport!

Harrybertone
Advanced Member
Advanced Member

di apr 29, 2014 22:32

In Duitsland is er een discussie over de toelaatbaarheid van dashcams. Dit in verband met de privacy (niet afgedekte nummerborden) van anderen in op het internet gepubliceerde filmpjes. In sommige landen is een dashcam al verboden: België, Luxemburg, Oostenrijk en Portugal.
In Rusland schijnen deze camera's erg populair te zijn. Alleen al om wat sterker te staan tegenover de politie en verzekeringen:

http://www.youtube.com/embed/5RAaW_1FzYg

Gr.
Harry
Nu: 2000GTV 1973; Giulia 2.2 2018.
Vroeger:33 1.5; 33 1.3s; 75 1.8; 75 1.8 i.e.;155 1.8 16V;156 2.0 JTS; 75 3.0 V6 QV, Brera 1.8 TBI 2010.

Dinky Boy
Miniaturista

di apr 29, 2014 23:38

In sommige landen is een dashcam al verboden: België, Luxemburg, Oostenrijk en Portugal.
Dan zou je het publiceren van filmpjes moeten verbieden, niet het opnemen (kan ook voor privégebruik zijn). En waarom zou dat verbod dan beperkt worden tot dashcams en niet iedere video- of fotocamera?

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 01, 2014 12:33

In sommige landen is een dashcam al verboden: België, Luxemburg, Oostenrijk en Portugal.
Dan zou je het publiceren van filmpjes moeten verbieden, niet het opnemen (kan ook voor privégebruik zijn). En waarom zou dat verbod dan beperkt worden tot dashcams en niet iedere video- of fotocamera?
Het publiceren van kan ikj me voorstellen, hoe vaak je niet ziet dat een paar rukkers op youtube hun gelijk willen halen omdat iemand een domme / asociale manoeuvre uithaald verbaast mij best. Niet mijn stijl overigens. Het maakt het werk van verzekeraars wel makkelijker. Heb zelf al een paar keer hiervan een mooi voorbeeld gezien.

Dinky Boy
Miniaturista

do mei 01, 2014 13:49

Dit staat op de ANWB-site:
Zowel in Oostenrijk als in Portugal is het opnemen van beelden met dashboardcamera’s (dashcams) in de auto verboden. De boetes voor het gebruik van een dashcam zijn hoog: in Portugal kan het u 500 tot 2500 euro kosten en in Oostenrijk maar liefst 10.000 euro. In Oostenrijk is het de Datenschutzkommission die deze regel heeft ingesteld en in Portugal is dat de Comissão Nacional de Protecção de Dados (CNPD). Deze commissies zijn tegenhangers van het Nederlandse CBP (College Bescherming PersoonsGegevens). De regel staat niet in de wet. De commissies voor de bescherming van persoonsgegevens zijn echter bevoegd om boetes uit te delen.
Uit dat laatste zinnetje blijkt dat soep wat minder heet wordt gegeten dan opgediend. Ik neem aan dat de commissie een dergelijke boete alleen oplegt naar aanleiding van een klacht van iemand die zichzelf terugziet in een gepubliceerde video en pas als de klacht gegrond wordt verklaard.

Joel D.
Full Member
Full Member

do mei 01, 2014 14:38

In Duitsland is er een discussie over de toelaatbaarheid van dashcams. Dit in verband met de privacy (niet afgedekte nummerborden) van anderen in op het internet gepubliceerde filmpjes. In sommige landen is een dashcam al verboden: België, Luxemburg, Oostenrijk en Portugal.
In Rusland schijnen deze camera's erg populair te zijn. Alleen al om wat sterker te staan tegenover de politie en verzekeringen:

http://www.youtube.com/embed/5RAaW_1FzYg

Gr.
Harry
Volgens mij kunnen ze je niets maken. Je mag de openbare weg gewoon filmen. Dat je het niet online mag zetten is logischer, maar ik denk ook niet dat ze je kunnen beboeten als je een filmpje online zet. En als je wordt aangehouden met een dashcam, kunnen ze ook geen bekeuring geven. Tenzij de dashcam expliciet wordt verboden in de wet.

Terug naar “Het Forum Café”