Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: Oliekeuze 33 16V

wo sep 21, 2005 18:21

Als de voorgeschreven olie bv. 10W40 is mag je ook
5W40,15W40, 5W30, 15W30, 10W50 5W50 en 15W50 gebruiken, maar in NL kan je het beste gewoon de 10W40 in kiepen.
Nee je moet geen 5w nogwat gebruiken, das te dun. Dan werken je hydraulische klepstoters niet goed genoeg. Er kan dan in de stoter niet voldoende druk opgebouwd worden.
en het getal na de W de viscositeit bij bedrijfstemperatuur.In koudere klimaten kan je beter dunnere olie gebruiken.
volgens mij geeft het getal na de W niet de viscositeit aan maar de mate waarin de viscositeit constant blijft als de temperatuur toeneemt.
Ja hoe hoger het getal hoe beter de oliefilm bestand blijft bij een hogere temperatuur.

Dus ook onder normale omstandigehden kun je gerust 10w60 gebruiken. Alleen dan is het afhankelijk van je rijstijl of het ook wel echt nut heeft. Maar kwaad kan het niet.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Hansman
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: di aug 30, 2005 23:45
Locatie: Nunspeet

RE: Oliekeuze 33 16V

wo sep 21, 2005 21:11

ik gebruik selenia 10W60 in mijn 16 klepper, ben er erg tevreden mee / over.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Oliekeuze 33 16V

wo sep 21, 2005 22:20

Als tussenvorm is 10W50 ook een goeie keus. Kun je krijgen als halfsyntheet en bevat dus minder dope's dan een volsynteet. Krijg je iig geen trubbels met losraken van vuildeeltjes in je blok en kan dus de smering ook niet in gevaar komen. Een volsyntheet als een 10W60 (Is er nl niet als halfsyntheet) is alleen na een grondige revisie lees: (Grondige inwendige reiniging van je blok) toepasbaar. Spoelen met daarvoor bedoelde middelen is geen aanrader bij een blok met een hoge km stand, want je hebt er geen weet van wat er loskomt aan vuil. :schrik:

Resume: Gebruik een 10w40 of, bij hogere belasting/hoger olieverbruik een 10w50.(Mineraal of halfsyntheet) Je kunt straffeloos een volsyntheet toepassen als je blok daar al lange tijd op rijdt.(En dus kennelijk inwendig schoon is)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Oliekeuze 33 16V

do sep 22, 2005 15:55

5W30 vol syntheet kan prima, heb er zelf 16000km mee gereden geen geratel of getik van klepjes of wat dan ook. Olieverbruik 0,5 liter per 10.000km. Temp. en prestaties van de motor prima.
Gebruik nu weer Agip synt2000 10W40, merk echt geen verschil.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

16vAlfa33

RE: Oliekeuze 33 16V

do sep 22, 2005 19:22

altijd een W40 gebruiken zou ik zeggen.
het getal ervoor is van minder belang, 5w40 is duurder maar beter, sneller dun..

in al mijn 33's gewoon 10w40 gehad, half synteten, nooit problemen mee gehad.

een 10w60 zou ik er echt niet in durven gooien

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: Oliekeuze 33 16V

do sep 22, 2005 21:50

Een volsyntheet als een 10W60 (Is er nl niet als halfsyntheet) is alleen na een grondige revisie lees: (Grondige inwendige reiniging van je blok) toepasbaar.
Ow dat wist ik niet. Dat een 10w60 er niet als halfsyntheet is, dan klopt dat dus even voor de duidelijkheid niet in mijn vorige berichtje.
Als je dus al een halfsyntheet gebruikt dan is 10w60 dus idd niet zo'n goed plan.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Mobster

Re: RE: Oliekeuze 33 16V

do sep 22, 2005 22:09

Als tussenvorm is 10W50 ook een goeie keus. Kun je krijgen als halfsyntheet en bevat dus minder dope's dan een volsynteet. Krijg je iig geen trubbels met losraken van vuildeeltjes in je blok en kan dus de smering ook niet in gevaar komen. Een volsyntheet als een 10W60 (Is er nl niet als halfsyntheet) is alleen na een grondige revisie lees: (Grondige inwendige reiniging van je blok) toepasbaar. Spoelen met daarvoor bedoelde middelen is geen aanrader bij een blok met een hoge km stand, want je hebt er geen weet van wat er loskomt aan vuil. :schrik:

Resume: Gebruik een 10w40 of, bij hogere belasting/hoger olieverbruik een 10w50.(Mineraal of halfsyntheet) Je kunt straffeloos een volsyntheet toepassen als je blok daar al lange tijd op rijdt.(En dus kennelijk inwendig schoon is)

Dank je, daar heb ik nu echt wat aan :wink: Het blok waarvan ik spreek is echter goede 30.000 km geleden gereviseerd ( Lekke koppakking en terwijl je toch bezig bent), dus in feite zou ik geen probleem mogen hebben met de castrol RS.
Ik moet zeggen, de castrol RS 10W50 in combinatie met de verzwaarde oliepomp geeft op 4.000 tr/min iets meer dan 5 kg oliedruk, goede smering zo lijkt me. \:D/

p.s. heb je een naam van een merk die 10W50 in halfsyntheet levert?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Oliekeuze 33 16V

vr sep 23, 2005 21:39

Castrol heeft zowel een 10W50 als 10W60 (Staan niet op de site overigens) maar beiden zijn VOLsynteten. Zoals ik zei, als je steeds op mineraal of halfsynteten hebt gereden zou ik deze olie dus NIET gebruiken. (ALLEEN na grondige revisie waarbij je blok inwendig grondig is gereinigd en Na een grondige spoelbeurt) :wink:

Als je een halfsynteet wilt/moet, maar de olie bij hoger temperaturen wat dikker wilt hebben, ben je veroordeeld tot een 15W50.Daarin is er ruim voldoende keus.Ik vraag mij echter ernstig af of de "15" niet iets te dik is voor de hydraulische stoters van de 33???
Een 10W50 ken ik zo niet als halfsynteet. :wink:

In tegenstelling tot hetgeen 16v Alfa 33 verklaard, is de onderwaarde dus belangrijker dan de bovenwaarde. Indien een volsyteet kan worden gebruikt kun je bij veelvuldig pittige rijstijl /circuitgebruik prima een 10W60 gebruiken.Deze olie wordt bij hoge temperaturen namelijk minder dun.


Schnappie???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Mobster

RE: Oliekeuze 33 16V

zo sep 25, 2005 22:51

Dank je @alfa@lgra,

ik dacht dat je bedoelde dat er 10W50 als halfsyntheet op de markt was :? Ik heb al een tijdje 20W50 gebruikt en daar geen problemen mee, maar toen ik ermee in belgië was tikten de klepstoters op een koude morgen duidelijk veel langer (10 sec.) dan als ik hem start dan als ik thuis in z-franrkijk ben. Temperatuur is idd ales, en misschien dat 15W50 dan een goed compromis is. Ik zal dit bij de volgende beurt even proberen, maar ik ben er van overtuigd dat 10W40 te dun is als je regelmatig doortrapt.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: Oliekeuze 33 16V

zo sep 25, 2005 23:28

Synthetisch heeft niets te maken met 10w50 o.i.d. Ook een 5w30 kan synthetisch zijn.
Heb zelf in m'n v6 10w60 zitten, dat houd in dat bij warme toestand de olie relatief dikker is dan bij bv. 10w40 olie .
Daarom dus 10w60 ! :wink: :)
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Mobster

RE: Oliekeuze 33 16V

di sep 27, 2005 10:31

Ja, ik ken er wel iets van hoor.
Bijvoorbeeld een 15W40 kunnen ze in principe ook als vol syntheet maken, maar een 10W60 niet omdat de polymeerketens (die zorgen voor de multigrade werking) gewoonweg niet genoeg kunnen uitrekken. 10W50 ligt missch op de grens.

Ook is een volsyntheet beter bestand tegen hoge temperaturen ong. 320°C i.p.v. 135 °C voor gewone minerale olie. Minder zwart achter de zuigerringen dus en idd ook minder dun bij verhoogde temperaturen.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Oliekeuze 33 16V

di sep 27, 2005 10:44

Dit is wat ze bij Kroon oil adviseren (Klikkuh)
Kroon oil advies 33 16v
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Oliekeuze 33 16V

di sep 27, 2005 11:37

Ja, ik ken er wel iets van hoor.
Bijvoorbeeld een 15W40 kunnen ze in principe ook als vol syntheet maken, maar een 10W60 niet omdat de polymeerketens (die zorgen voor de multigrade werking) gewoonweg niet genoeg kunnen uitrekken. 10W50 ligt missch op de grens.

Ook is een volsyntheet beter bestand tegen hoge temperaturen ong. 320°C i.p.v. 135 °C voor gewone minerale olie. Minder zwart achter de zuigerringen dus en idd ook minder dun bij verhoogde temperaturen.
Ah, vandaar de vraag, je woont in Frankrijk he...... Als de 10W 40 te dus is en je wilt een halsyntheet houden dan wordt het dus een 15w50, Dikker (bovenwaarde is er niet als halfsyntheet.)

(En een 10w50 is er dus ook niet als halfsyntheet. Ik dacht dat het merk Comma die had, maar dat is een 15w50, dus helaas, vandaar het misverstand)

En Mobster: Een 10W60 is ALTIJD een volsyntheet. :wink:
Het blijft jammer dat je niet (ik zou het niet willen adviseren althans) op een 10w60 kunt overstappen om reden dat het een volsyntheet is met alle risico's van dien mbt loskomende vervuiling/verstopping. Het is nl gewoon de beste olie voor jou.

NB:

Ik heb niet goed zitten lezen dus. :oops: Jij RIJDT DUS NU AL MET EEN VOLSYNTEET !!!!

Nou als dat goed gaat, mooi zo laten dus. Hou wel even goed in de gaten of je olie niet in korte tijd erg zwart wordt.(loskomende vuil) Als dat wel het geval is, meteen gaan spoelen dan (Paar keer met reinigingsmiddel) en daarna meteen maar een verse 10w 60 erin. :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op di sep 27, 2005 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Oliekeuze 33 16V

di sep 27, 2005 11:47

Ik zou met een blok dat 30000 km geleden gereviseerd is nog best durven overstappen naar een volsyntheet.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Oliekeuze 33 16V

di sep 27, 2005 12:10

Je zou Gastrol R 25/50 kunnen gebruiken voor je klassieker met wat meer paardjes of
bij wat sportiever gebruik. Er is een hele discussie geweest of Nord motoren niet een
te grote tolerantie hebben en men moet kiezen voor een 10/50.

Gebruik in ieder geval een olie met A3 kenmerk als je wat sportiever wil rijden.

Terug naar “Algemene Technische vragen”