Koude lucht is zeker beter, maar dan moet je al 20 graden ofzo naar beneden kunnen gaan.
(Om 1 pk te winnen)
De filter maakt echt wel veel uit voor het vermogen.
Er zijn hier al veel mensen geweest, met een heel mooie airbox enzo, en dan hebben ze daar zo een moushe filter opstaan, zonder de filter was het 10 pk meer.
Als je gewoon een k&n luchtfilter welke uitwasbaar is, ipv de papieren gebruikt is het ook goed.
En als je het wilt weten of het echt iets uitmaakt, kom gerust eens af voor een vermogensmeting

.
greetz
MEE EENS!!! Ik ga hier 1 keer op reageren (ik werk bij K&N, productontwikkeling, dus ik kan enkel voor K&N spreken) en daar laat ik het bij. Wie me niet gelooft, moet het lekker zelf eens op een dyno testen (ik hoop nog eens een Alfa-dag bij ons te kunnen organiseren, want meten is weten):
Inderdaad, het warme lucht-verhaal is wel waar, maar als je gaat meten op een dyno met temperatuursensors voor inlaatlucht en omgeving blijkt dat een delta T van + 15 a 20 graden t.o.v. de omgevingstemperatuur IN DE PRAKTIJK het vermogen niet/nauwelijks daalt! Zoals de kit op de 156: deze wordt (bij stilstand) inderdaad goed warm, maar als je rijdt is het een heel ander verhaal. Dan blijkt namelijk dat er dermate veel luchtverversing onder de kap is (door de grille en de kieren langs de motorkap) dat de temperatuur tijdens het rijden tov de omgeving een graad of 20 opwarmt. Dan nog win je op een 2.0 Twinspark een pk of 5 met deze kit. Als je dan een hitteschild gaat maken (hebben we gedaan), dan krijg je de temperatuur wel naar beneden (nog maar een graad of 10 opwarming), maar het vermogen NIET omhoog! Vergeet niet dat de inlaatlucht ook in de originele set-up opgewarmd wordt (voel maar eens aan de aanzuigslangen als de auto na een ritje stationair draait!), en dat het open filter dermate veel extra flow geeft, dat dit het beetje effectieve relatieve opwarming dat er is, gemakkelijk teniet doet.
Bij de auto's met carburateurs is het zo, dat je eigenlijk naar een specialist met een dyno en analyseappratuur moet gaan om e.e.a. echt goed afgesteld te krijgen; carburateurmotoren hebben nou eenmaal niet de terugkoppeling van allerlei sensoren die een moderne injectiemotor wel heeft zodat 'alles zichzelf regelt'.
En op de 1.8ie van Timmerklits kan het verschil vrijwel alleen door de temperatuur verklaard worden, omdat bij deze auto de grootste restrictie van het inlaattraject meestal toch in de LMM met stuwklep zit en niet zozeer in het filter. Eerlijk is eerlijk, op dit soort auto's is met een open filter niet bijster veel te winnen.
Inderdaad blijkt dat de gemiddelde Alfa Romeo met een beter inlaattraject is uitgerust dan, ik noem maar wat, een VW, want om meer vermogen uit de Alfa's te halen moeten we meer ons best doen, in de regel. De 156 was een meevaller voor de kit van Hans, dat werkt vrij goed. Echter, er komt ook een kit met 2 aluminium aanzuigbuizen aan (nog een paar maanden, er rijdt in Nederland al 1 auto rond om het prototype te testen, kit zal als het goed is op de 156 1.6, 1.8 en 2.0 TS passen en werken), waarbij het filter voor het voorwiel in de bumper geplaatst wordt, beschermd door een waterafstotende hoes. Deze buizen vervangen het hele inlaattraject tot aan het gasklephuis, en de winst is een pk of 8 (op het prototype, ik moet nog meer auto's testen om er definitief uitspraak over te kunnen doen). Een vergelijkbare kit op een Volkswagen levert al gauw 12 pk of meer op, dus ja, de Alfa's zijn standaard beter ge-engineerd voor vermogen.
Yuri