Nog niet de kans gehad om eerder te posten, opening-opendeur etc. . en ook Ronny heeft 't vooralsnog te druk gehad .
De Trofeo Abarth 2014 is van Sprint omgevormd naar Endurance : de eerste wedstrijd was zondag 27-4 in Zolder tijdens het New Race Festival . Ronny(Ron pour les hollandais ) Sanen ging me bijstaan want hoewel 1 piloot 3u mag rijden, was't toch verstandig om met de nerveuze Abarth niet proberen 3u de concentratie erin te houden .
Aanvankelijk zouden we met slechts 4 Abarths starten(vanaf Mettet 24-5 zijn we met meer), maar 2 collega’s hadden helaas hun wagen niet reglementair aangepast (o.a. automatische brandblusser en antisplinterfFilm op de portierruiten) . Zodoende na de qualifying werden we herleid tot 2 Abarths, maar we hadden wel de 2e tijd ook voor de collega’s die startverbod kregen gedraaid 1.54.4 .
De 1e plek was niet haalbaar want daarvoor had Neri met Maxime Soulet & Pierre-Yves Corthals 2 professionele toppiloten ingehuurd .
De qualifying was bijna op ’n drama uitgedraaid voor onze “509” ; Na Ronny het 1e deel van de qualifying te laten (Ronny had aan de wagen reeds kunnen wennen in het halfuur vrije training van zaterdag : illustratie kijken na 16sec. https://www.youtube.com/watch?v=JsWVmdWK7xA en de diffusor van z'n Gta gemist("hij schuift nogal" ) heb ik geworsteld met ’n nukkige 3e en toen ik vermoedde dat rook in de wagen wel eens van de bak kon komen wijselijk binnengekomen wat uiteindelijk een gelukkige beslissing bleek :
Een bout van de uitlaatcollector van de Turbo was losgekomen en zo kwam de olie op de hete Turbo terecht waarop de onderzijde van de wagen vuur vatte …
Een half rondje meer had een opgeblazen Turbo of een uitgebrande wagen opgeleverd . De bakolie was daardoor ook te heet geworden .
Gelukkig was er zo’n 5u tussen qualifying en wedstrijd en werd alles tijdig hersteld, ook werd de versnellingsbakolie vervangen door een dikkere variant .
Zelf ben ik de race gestart, de eerste 5 rondjes heeft de bak nog stroef gewerkt maar eens de dikkere olie op temperatuur ging alles weer soepel, na een halfuur begon de bak echter weer stroef te gaan waarop ik het tempo laten zakken heb en zelfs enkele malen de 90° bocht in 4e genomen, nadien terug beginnen opbouwen en resoluter in 3e beginnen schakelen en probleem opgelost . Na ca. 55min binnen voor ‘n 1e tankbeurt (3 verplichte stops van 3.30min), echter de vernauwing voor de loodvrij doorstroming maakte de tankbeurt tot 4.44min (te) lang . Intussen had ik wat te drinken gevraagd, maar er was enkel ’n “gasrijk” energiedrankje voorhanden wat “niet goed bekomen is” en me noopte om iets vroeger dan voorzien binnen te komen na 1u40 Race na eerst nog vlug in m’n laatste rondje de chrono scherper te stellen("Gas" geven was geen probleem ) . Ronny heeft mooi overgenomen en direct scherpe tijden gedraaid tot na 2u30 Race het hoogtijd was om weer bij te tanken, voor ’n halfuurtje volstond 1 Jerrycan van 20L en zo was de Pitstop eigenlijk iets te kort nml. 3.23min . Ronny is scherpe krono’s blijven draaien en de race werd na 2u55 reeds afgevlagd owv van Geluidstiming .
Resultaat voor de Buga-Auto “509” : 24e Algemeen op 60 deelnemers, 5e in de Brcc-Club op 19 deelnemers en 2e in de Trofeo Abarth Endurance na “Pro’s” Soulet-Corthals maar met 1.54.035 als beste tijd slechts 2.8 seconden toegegeven op de 1.51.218 van Soulet is weinig liefhebbers gegeven . De Puntenoogst is ook ruim : 3 punten voor de 2e tijd in de qualifying + 18 punten voor de 2e plaats in de race ; samen 21 punten !
Mettet zaterdag 24-5 doet de 509 zeker weer mee, weerom met Ronny als 2e man en 24 mei zal het BGDC veld opgesplitst worden in de Trofeo Abarths + ca. 11 Bmw’s van de Clubsport Trophy met 2 aparte Races van 2u ditmaal . De overige deelnemers rijden de Bgdc race apart omdat het kleine tracé van Mettet maximaal 40 wagens tegelijk kan verwerken .
Zandvoort 3u zondag 15 juni kan Ronny helaas niet mee want die gaat met'n Piaggio "wesp" in Italia toeren spijtig want als we ergens Ronny's circuitkennis kunnen uitspelen is hel wel op Zandvoort !
Daarna is er 'n lange pauze tot Zaterdag 11 Oktober weerom 3u op Spa ditmaal voor de 24u met de geiten(eendjes voor de "Ollaanders") de Raidillon(Eau-Rouge voor de niet Belgen ) en tenslotte zaterdag 8 november 5u ! op Zolder .
Tussendoor rij ik einde augustus wel nog met 'n Alfa 'n paar uurkes in den "doenkere" op Zolder ... en Ronny is dan ook redelijk aktief
De 156 2.5V6 komt misschien nog in aktie in Zandvoort met Franky & Jef in dat geval(zelf geef ik prioriteit aan de kampioenschapspunten voor de Trofeo) en de 5u op Zolder gegarandeerd en dan ga ik proberen om af te sluiten met 1 stint op beide auto's als ze het me toestaan . Spettacolo met de 156 2.5V6 is de goesting er wel maar de week nadien is't weeral van datte en dat krijg ik thuis moeilijk verkocht ...