156psycho

Turbo problems!!!

wo sep 28, 2005 01:18

Na een hoop gezeik met mn 156 heb ik besloten om toch maar mn geld beter te steken in een auto die het nog waard is en heb ik em ingeruild voor een GTV 2.0 V6 Turbo uit 96'

Nu heeft ie het een welgeteld drie dagen goed gedaan, maar nu begint de turbo verschrikkelijk te fluiten.

Nu weet ik dat je een turbo altijd wel hoort, maar ik hoor het echt wel wanneer er iets mis is.

Iemand een idee wat er is?

Remco S
Guru
Guru

RE: Turbo problems!!!

wo sep 28, 2005 06:43

turbo slang los geklapt? zoja dan mis je ook een hoop vermogen

156psycho

wo sep 28, 2005 12:44

Ik mis niet echt vermogen...

Dacht wel een soortvan bezine/uitlaat geur te ruiken... maar ik weet het niet helmaal zeker kan ook wel een beetje paranoide worden.

duke
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 28, 2005 13:06

Het fluiten van een turbo heeft meestal te maken met onbalans van het turboasje waarop turbine- en compressorwiel zitten. Sommige mensen horen dit graag (ik ook trouwens), maar als het echt te erg wordt moet er iets aan gedaan worden. Zo'n asje moet perfect uitgelijnd zijn als je weet dat het toerental makkelijk de 100.000 toeren kan bereiken. Een sterk vervuild turbinewieltje of een afgesleten compressorwieltje (stof gevreten door een slecht luchtfilter) kan voor onbalans zorgen. Versleten lagertjes is uiteraard ook een mogelijkheid.

Belangrijk bij een turbo motor is de motor na het starten even stationair te laten lopen zodat de olie de tijd heeft om tot bij de turbo te geraken. Anders heb je een slechte smering van de turbo en dus extra veel slijtage van de lagers. Andersom geldt ook, na een snel ritje de motor nog even stationair laten draaien alvorens de motor af te zetten. Een turbo draait nog een tijdje door nadat de motor is afgezet.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Carabinieri
Full Member
Full Member

Re: RE: Turbo problems!!!

wo sep 28, 2005 14:56

turbo slang los geklapt? zoja dan mis je ook een hoop vermogen
Daar zou ik inderdaad ook eerst naar kijken. Ik heb het een keer gehad bij een BMW, het was net een vliegtuig qua geluid maar had desondanks toch redelijk goed vermogen. Gewoon even checken dus, succes.

156psycho

wo sep 28, 2005 19:53

Nou laten we het hopen dat het zo iets is.

Ik laat overigens uiteraard mn turbo altijd tot vervelends toe na draaien.

Maar ik vrees het ergste...

Moet ik nou perse in geval van een kapotte turbo een ruilturbo?

Valt zon ding nie van de sloop te halen of ergens anders vandaan?

Ik heb geinformeerd en een turbo kost al gauw zon 1000 euro....

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 28, 2005 20:09

Kan wel van de sloop (als dat überhaubt lukt) maar check wel erg goed de speling op het asje. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo sep 28, 2005 20:15

Vergeet het zowel in- als uitlaatspruitstuk ook niet mee te nemen in de inspectieronde. Wel paar keer meegemaakt (Non_Alfa) waarbij soortgelijke verschijnselen optraden. (Maar wel iets vermogensverlies overigens)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

156psycho

do sep 29, 2005 01:19

zucht ik hoop dat het een lek is ofzo, ik reedt met een vriend van me een stukje en die is monteur, die vond het meer klinken als valse lucht dat ergens gezogen of afgeblazen werdt.

Maarja ik denk als de turbo aan zn eind is dat ik em of goed laat reviseren of een nieuwe koop.

Van de sloop lijkt me ook niet zon goed idee.

Ik had ook wel het idee dat ie een beetje vermogens verlies had maar ik wordt er ook een beetje paranoide van je denkt gelijk alles te merken.

Durf em ook niet meer lang en goed in te trappen eigenlijk.... :cry:

Terug naar “Algemene Technische vragen”