Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Vreemd schadebeeld wiellager-oorzaken?

wo sep 28, 2005 10:10

Geen halszaak maar misschien heeft iemand het al eens gezien:

Gisteren heb ik een brommend (voor-)wiellager bij m'n Giulia vervangen. Wat me opviel was het schadebeeld op de loopring van het binnenste (grote) lager.
Dit was bezaaid met kleine putjes. Geen pitting, maar echt plastisch vervormd.

Ik kon geen vervuiling vinden in het vet en er zijn ook geen sporen van verkleuring (oververhitting).

Ik denk zelf in de richting van te hoge lagervoorspanning of een foutief geharde ring.
Iemand een idee?
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Vreemd schadebeeld wiellager-oorzaken?

wo sep 28, 2005 17:12

bij een te hoge spanning zou je toch al snel een verkleuring moeten zien ivm oververhitting, lijkt mij.....

ik denk eerder dat de ring veroorzaker is....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

jdejager

wo sep 28, 2005 17:40

Zou zeggen dat de hardheid niet goed was, zodat het is gaan "vreten" en je dus die plastische vervorming krijgt

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 28, 2005 18:11

@Wilbert:

Als je even de site van SKF raadpleegd: Daar kun je een boekje opvragen (gratis) dat "Storingzoeken" heet. Hierin staan diverse afbeeldingen/voorbeelden van Lagerschade's, Riembreuken ( V riem, multibelt en distributie) en andere wetenswaardige zaken mbt lagers en riemen.

Ff nagekeken: Staat niet meer op de site, maar als je hun een mailtje stuurt, met de vraag om het genoemde boekje komt alles goed. :wink:(Of raadpleeg even de AMT van drie maanden geleden daar stond een direkte verwijzing naar het juiste Emailadres/persoon van SKF in.)

De oorzaak lijkt mij een inferieur lager, Als er eenmaal een plastische vervorming in een van de rollen ontstaat, veroorzaakt dit over de gehele omtrek van de buitenring een repeterende beschadiging. Misschien weet je wel een goede leverancier...:biggrin: :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member

do sep 29, 2005 09:39

@@, da's een goeie, ik neem even contact op.

Het beschadigde lager is van FAG, maar er is wel een SKF setje ingegaan natuurlijk (handig zo'n eigen voorraad).

Ik speur verder, nu wil ik het weten ook.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Terug naar “Algemene Technische vragen”