DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma sep 08, 2014 18:57

Ik zou eerst een kijken hoe het met de TS bak gaat. Zo rot zal dat niet uitkomen als je de motor standaard houd ook al is voor 100% racewerk dan wellicht iets te lang, afhankelijk van welk circuit.
Maar je hebt echt wel werk genoeg om in 1 winter "ff" die 166V6 erin te lepelen en de remmen aan te passen.
Wat voor motormanagement ga je gebruiken?
Het originele van de 166 lijkt me geen handige keus. Nodeloos ingewikkeld en beperkend. Valt er allemaal uit te programmeren maar daar hangt wel een prijs kaartje aan.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma sep 08, 2014 20:14

Gaat zeker een flinke klus worden, daarom ook nu al gestart, heb ik een maand of 8 om er iets van te maken.
Zal ook zeker een deel uit moeten besteden omdat ik zelf niet alles kan/ de tijd niet heb.
Voor motormanagement zat ik te denken aan Emerald, omdat wij Deckers Motoren vrij goed kennen of KMS.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma sep 08, 2014 20:56

KMS of Ermerald kan allebei natuurlijk. Heb zelf emerald sinds twee jaar. Geen problemen mee.
Vwb motor erin lepelen: je hebt sowieso 75V6 cardanas, carterpan en startstuk nodig. Wat voor vliegwiel wil je? Origineel 75V6 (looooooooodzwaaaaaaar) afgedraaid origineel of een Alu vliegwiel? (oa performatek)
Als je beetje nette rijder bent voldoet een standaard 75V6 cardanas wel. Wel hardy's in de gaten houden.
TS aandrijfassen en koppeling zijn goed genoeg. Ook voor V6.
Je moet ook motorsteunen in motorruimte vervangen voor V6 motorsteunen en die laatste op de goede plek vastlassen.
V6 motorsteunen zijn gewoon te koop.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma sep 08, 2014 21:41

Heb een complete 75V6 in onderdelen, dus dat is een voordeel.
Ga hiervan zoveel mogelijk gebruiken.
Afdraaien vliegwiel geen probleem, draaibank in huis :thumbs:
Ga morgen even bij Barend langs om een strijdplan te maken.
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 V6 (ring-)racer

di sep 09, 2014 09:24

Met een volledige 75V6 bij de hand grijp je niet mis.
75V6 motorsteunen (het metalen deel) zijn gewoon te koop voor niet te veel. Dus gedoe van puntlassen uit boren om oude te gebruiken zou ik niet aan beginnen.
Zoals gezegd zou ik me over de TS bak en aandrijfassen voorlopig niet druk maken.
Wel de baksteunen even goed controleren en zonodig verstevigen.
(informeer maar even als je zo ver bent)
Met een 3.0 24V is de originele TS en V6 radiateur vermoedelijk aan de krappe kant. Zou ik gelijk wat anders voor pakken.
Een 75 2.4TD radadiateur is groter en past een op een. Niet heel voordelig, als die nog te vinden is.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: 75 V6 (ring-)racer

vr sep 12, 2014 21:30

Je moet ook motorsteunen in motorruimte vervangen voor V6 motorsteunen en die laatste op de goede plek vastlassen.
V6 motorsteunen zijn gewoon te koop.
Die motorsteunen moeten dan ook 30mm naar voren of achteren toch? Wat was het ook alweer?
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 V6 (ring-)racer

vr sep 12, 2014 21:45

Je moet ook motorsteunen in motorruimte vervangen voor V6 motorsteunen en die laatste op de goede plek vastlassen.
V6 motorsteunen zijn gewoon te koop.
Die motorsteunen moeten dan ook 30mm naar voren of achteren toch? Wat was het ook alweer?
Geen idee volgens mij zijn de hele steunen anders. Ik heb de oude TS steunen eruit gehaald.
De nieuwe motorsteunen op V6 blok gezet en vervolgens hele zaakje de auto in en daar gehecht.
Daarna motor eruit en afgelast en motorruimte in de verf.
Vond ik de meeste zekere manier.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: 75 V6 (ring-)racer

za sep 13, 2014 09:54

Ok. Ja, het klopt inderdaad wel dat die van de V6 heel anders zijn.
Dus je hebt die gewoon op dezelfde plek waar de TS mounts zaten vastgepit?
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 V6 (ring-)racer

za sep 13, 2014 10:17

De motorrubbers komen grofweg 30mm verder naar voren te zitten bij de v6. Het voorste bevestigingsgat van het rubber komt precies goed uit voor het v6 rubber, het andere gat niet. ik heb altijd een nieuwe steun gemaakt door de 4 cilinder steun te verbouwen.

Hou overigens ook de steun aan de tunnelkant in de gaten meen mij te herinneren dat daar ook iets net iets anders was (al mijn v6 ombouwen zijn inmiddels al weer een paar jaar terug, mijn geheugen is niet altijd mijn sterkste kant :wink: ).

166 motor is helaas niet de meest makkelijke keuze van 24v. oa oliepompaandrijving is wat lastiger als bij de 164 24v motor.

Op alfagtv6.com forum vind je hier meer gedetailleerde info over. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 V6 (ring-)racer

za sep 13, 2014 13:23

Ik heb de staartsteun zeg maar gebruikt om de V6 motorsteunen op de juiste plek te plaatsen

Dus motorblok erin laten zakken en juiste plek gezet mbv staartsteun.

Staartsteunrubber is trouwens asymmetrisch. Korte kant rechts. Ik vul het staartrubber altijd op met rubber en PU kit.
Zal iets meer gelijk doorgeven maar is stuk steviger.

Steun in de cardanastunnel van TS en V6 zijn verschillend maar hoef je verder niet aan te passen.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma sep 15, 2014 09:41

Misschien een beetje gemakzuchtig (ga GTV-forum echt wel lezen), maar wat is precies het verschil tussen de GTA, de 166 en 164 24V?
Wat ik tot nu toe begrijp is het inderdaad de oliepomp, maar is op te lossen door de carterpan aan te passen.
Alu lassen doen wij hier dagelijks, dus dat zal wel lukken.
Verder nog grote verschillen? is trouwens een 166 automaat, maakt dat nog wat uit?
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma sep 15, 2014 16:15

Als jullie alu lassen komt het wel goed...

Koeling zit aan achterzijde van de motor ipv vooraan.bdp sensor zit op vliegwiel bij nieuwere blokken. Carter en oliepomp is grootste hindernis.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma sep 15, 2014 19:06

Misschien een beetje gemakzuchtig (ga GTV-forum echt wel lezen), maar wat is precies het verschil tussen de GTA, de 166 en 164 24V?
De motoren vanaf de 166 hebben de thermostaat achterop zitten, daarmee kom je waarschijnlijk tegen het schutbord aan? Verder zal er wel het een en ander elektrisch veranderd/verbeterd zijn naarmate de blokken moderner werden. En van de 166 en GTA zijn de oliepompen ketting gedreven. Die zit op de krukas.

Wat betreft de GTA, die komt aan z'n 3.2 door een andere krukas. Is op die krukas na, simpel gezegd, een 3.0.

Wat ik me dan weer afvraag, is wanneer je een 166 3.0 pakt, daar een GTA krukas in plaatst, en weer in elkaar zit, hoe je dan uitkomt. Zou dat nergens tegen aan komen, omdat je een iets grotere slag hebt? Of denk ik daarmee te moeilijk?
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma sep 15, 2014 21:26

Het is niet enkel een krukas die anders is bij de gta..

Als je in een verder identiek blok een krukas met meer slag plaatst gaan de zuigers hoger en dieper in het blok.om te voorkomen dat ze boven het blok uitkomen en de kop raken moet er dus iets aangepast worden.in het gta geval zijn dat de zuigers waarbij de pistonpen hoger gemonteerd zit. :wink:

Verder heeft de gta in ieder geval ook nog andere inlaat nokkenassen.

Thermostaat huis e.d is redelijk makkelijk om te bouwen volgens het oude systeem.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma sep 15, 2014 21:52

Ok, dat was wel mijn veronderstelling. Weer wat geleerd dus.

Want inderdaad, met die krukas zouden ze de kop raken, daar zat ik ook over na te denken. Dus ook nog andere zuigers. Of je moet bijvoorbeeld een dikkere koppakking plaatsen, in het geval van een frankenstein tor?
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Terug naar “Racen - Technisch”