Gebruikersavatar
Mektheb
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 14, 2013 21:57

Alfa 147 2001 Probleem

vr okt 10, 2014 15:00

Goedenmiddag allemaal !

Ik kom even langs met wat vragen, en hoop dus ook een langer termijn lid te worden :D.

Mijn Alfa romeo 147 uit 2001 Verde Gemma 120PK Progression heeft last van een paar kwaaltjes.
Bijna 14 jaar oud kan ik dit begrijpen en wil dit dus graag oplossen want ik ben helemaal dol op die auto.
Hij heeft pas 119.000 km's erop dus hij moet met liefde nog best een heel eind verder kunnen.

Het probleem is eigenlijk het volgende.

Heel af en toe heb ik het idee hij "vermogen verliest" en dus 120km 130km rijd dat je echt merkt hij traag is, en dan ook wel is op 120km 4000rpm een keer hikt en dan gaat schreeuwen motor managment biep biep en daarna rijd hij weer verder zoals het moet en de melding verdwijnt.
Dag erna rij je hetzelfde stuk met 120 130 en 4000 4500 toeren en niks aan de hand ?.

Natuurlijk heb ik toen we de auto kochten een jaar geleden de waterpomp / distri / multi etc laten vervangen.
4 weken geleden heb ik de Bougie's vervangen ook houdt ik netjes het oliepeil bij maar ook daar zie ik niks vreemds aan behalve dat het 1 liter is op ong 3500km ( wat nog netjes is volgens mij voor een Phase 1 )
En ik koop 6 liter ( 5 + 1 ) voor 23 euro :roll:
Als iemand daar een tip voor kan geven ?, En voor ik het vergeet het uitlezen met 3 verschillende ODB kabels en software geven aan ( 0 error's ) :cry: :evil:

En vanochtend voor het eerst het volgende probleem, op de snelweg 120 130 en alle elektronica valt uit meters gaan naar beneden en de motor valt stil, na een seconden of 5 START hij weer en kan je verder rijden zonder dat je de sleutel om haalt.
Dan is ook de klok gereset op 00:00.

Ik schrok me wild natuurlijk, maar hij reed daarna alsof er geen problemen waren, als iemand iets weet ?.
Meten is weten, maar ik heb helaas niet zo'n vertrouwen in een garage om hem daar te dumpen en ik ga liever naar een vakman / liefhebber.
Maar die heb ik nog niet gevonden in Regio Veenendaal.

Ik hoop iemand tips kan geven of een door verwijzing naar iemand die met mij samen het beestje wel zou willen bijhouden.
En natuurlijk niet voor niks, we zijn geen communisten.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Alfa 147 2001 Probleem

vr okt 10, 2014 15:16

Vervelend probleem, wellicht verschillende ook. Het laatste probleem is duidelijk een onderbreking geweest van alle stroom voorziening (massaprobleem is dan aannemelijk).

Verspreid in jouw omgeving zitten diverse specialisten met ruime ervaring. Zelf ga ik naar Serge van SKW Amersfoort voor onderhoud en reparaties.

Succes met het vinden van de oplossing!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Mektheb
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 14, 2013 21:57

Re: Alfa 147 2001 Probleem

vr okt 10, 2014 15:21

Bedankt voor de reactie !

Dat met het massa verhaal dacht ik ook en ga van het weekend dan ook opjacht en ook is kijken of ik nieuwe schoentjes kan maken voor de kabels etc en nieuwe accu klemmen.

Ook gelijk de LMM maar even schoonmaken.

Amersfoort Serge van SKW zegt mij eigenlijk niks, heb je toevallig een link van een site ?.

Bij mij in Vdaal zit een hele goede garage, echter weet ik niet in hoeverre hun verstand hebben van Alfa's.
Vandaar ik liever naar iemand ga die het toch 24/7 zeg maar met ze hart doet ;)

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Alfa 147 2001 Probleem

vr okt 10, 2014 16:50

Accupolen zou ik inderdaad checken, en nog belangrijker, op de pluspool-klem zit een zwarte kap, trek die er eens vanaf dan zie je een soort spanningsrail, hier zitten diverse voedingskabels aangesloten, wat ik nogal eens heb meegemaakt is dat de moertjes waarmee de kabelogen aan de strip vastzitten losgetrild waren. Verder inderdaad massakabel checken, zit aan de versnellingsbak, carrosserie (wielkuip linksvoor) en dan aan de minpool. Ik zou zelf vooral de aansluiting aan de carrosserie verdenken, want via deze weg zitten de diverse elektronische delen aan massa aangesloten. Dat de motor uitviel komt dan doordat de motormanagementcomputer, welke via de motor massa maakt, niet als stand-alone kan werken.. De zekeringkast in het interieur is namelijk de zogeheten Body Computer, hier zit ook de startonderbreking in verwerkt en deze computer heb je dus ook nodig om de motor te laten draaien..
Verder kun je ook nog de hoofdzekeringen en hoofdrelais controleren, dat bijv. de aansluitlipjes niet geoxideerd zijn om maar een zijstraat te noemen..

Je andere probleem zou ook hiermee te maken kunnen hebben, maar kan ook totaal iets anders zijn, bijv. een BDP-sensor die niet zo fris meer is, of een isolatorhuls van een bobine/bougiekabel waar een klein scheurtje in zit en er daardoor vonkdoorslag optreed, een lambda-sonde waarvan de bedrading doorgesleten is... Met welke testapparatuur heb je de auto uitgelezen, was dit een merkspecifieke testkast (Examiner)? Zo niet, zou ik een dealer raadplegen om het storingsgeheugen van de motor uit te lezen, met universele apparatuur lukt dat niet altijd.. Volgens mij zit er bij jou in de buurt een dealer, ik meen Auto Heida in Ede?
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Mektheb
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 14, 2013 21:57

Re: Alfa 147 2001 Probleem

do okt 16, 2014 08:50

Bedankt heren en dames.

Heb het probleem gevonden, heb vorige week zaterdag de auto aan de kant gezet in de bedrijfshal van me vader met wat bouwlampen voor licht erop en eronder.

Vervolgens overall langs gelopen en het geleiderblokje van de kabel en de kabel die op de versnellingsbak zaten waren aardig krokant.

Net plaatje van RVS gemaakt bij me vader op het werk en de kabel schoongemaakt ingespoten en weer opnieuw bevestigd.
Ook gelijk wat andere boutjes en moertjes verwijdert en nieuwe voor geplaatst.

Nu volgende week wat andere hoesjes vervangen en opnieuw bepaalde kabels isoleren.
Maar tot nu toe is hij niet meer LUI ( wat ik dus als probleem had met motormanagment ) en hij is niet meer uitgevallen.

Maar goed even afkloppen ;).

EDIT : en op advies de zekeringskast en relaiskast nagelopen en die waren beide helemaal schoon en netjes en vochtvrij !

Terug naar “Algemene Technische vragen”