Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

147/156 GTA vraagjes

do jan 15, 2015 10:48

heb een paar vragen over de GTA-tjes...
(zit er de laatste tijd naar te kijken, nog geen idee of ik er 1 koop maar bij de zoektocht komen er wel steeds meer vragen)

- wat mij nou niet duidelijk is, bestaat er nu een 6-bak handmatig (of is dat de selespeed)?
- wat is jullie voorkeur (handbak of selespeed) en waarom?
- zit er verschil in de bouwjaren kwa techniek, kwaliteit en/of opties?
- trekhaak onder een 156GTA kan (gewoon van een 156 niet GTA past 1 op 1), is dat bij een 147 ook het geval?
(trekhaak is niet voor een caravan in dit geval, maar voor een fietsendrager)
- wat zijn typische punten waar op te letten bij aanschaf?
- alle bekende websites (MP, Kpz, Sp, 2deH, M.de, etc) al bekeken, maar tips zijn welkom.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: 147/156 GTA vraagjes

do jan 15, 2015 13:18

Volgens mij hebben beide varianten 6 versnellingen. Zelf geen ervaring met selespeed, maar je leest wel regelmatig dat een gerobotiseerde handbak (want dat is het) op z'n minst even wennen is. Met name (krap) manoevreren kan schokkerig verlopen.

De GTA's zijn maar een paar jaar geleverd, dus geen of weinig verschillen.

Aandachtspunten zijn dezelfde als bij elke andere 156/147 (roest, draagarmen, distributie op tijd e.d.).

http://www.gaspedaal.nl" onclick="window.open(this.href);return false; pakt alle Nederlandse autoverkoopsites (geen algemene verkoopsites zoals Marktplaats), stuk handiger dan ze allemaal apart bij te houden.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 147/156 GTA vraagjes

do jan 15, 2015 15:21

http://www.gaspedaal.nl pakt alle Nederlandse autoverkoopsites (geen algemene verkoopsites zoals Marktplaats), stuk handiger dan ze allemaal apart bij te houden.
bedankt voor je antwoord, gpd was ik idd nog vergeten in het rijtje met websites waar ik rondneus :thumbs:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: 147/156 GTA vraagjes

do jan 15, 2015 15:32

Selespeed is dezelfde bak (zelfde verhoudingen dus ook) enkel is de koppeling gerobotiseerd . Als je Selespeed gebruikt waarvoor 't gemaakt is (automatische modus enkel voor in de file of't stad) gaan deze bij Gta beter dan bij oudere Selespeed 2.0ts . Bak wordt zelfs mechanisch meer gespaard want bij terugschakelen wordt automatisch tussengas gegeven .

147 is mijn inziens net iets speelser dus leuker .

Q2 of beter nog Quaife of Bacci sper verhoogt plezier aanmerkelijk .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

MW75
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma mei 01, 2006 10:49

Re: 147/156 GTA vraagjes

do jan 22, 2015 09:36

Over je vraag:
- wat is jullie voorkeur (handbak of selespeed) en waarom?

Ik zou me 10 keer bedenken voor een SS aan te schaffen. Als het systeem werkt is het een mooi, snel schakelend systeem, maar - die voelde je al aankomen - als t niet werkt, dan is het erg moeilijk om oorzaak te achterhalen is mijn ervaring. De diagnose functie is beperkt, en - afhankelijk van het soort storing, is het aantal mogelijke oorzaken groot, groter, grootst. Met een beetje pech is de storing (een af en toe optredende schakelfout in mijn geval) niet te achterhalen zonder rigoureuze (=dure) reparaties. Denk ik tenminste, want mijn garage is t niet gelukt om het op te lossen.

Dan is een handbak toch zo veel simpeler, betrouwbaarder.. Die heb ik nu dus weer!

PS over dat schokkerige inparkeren/manoeuvreren: heb ik geen last van gehad. Zeker niet nadat op gegeven moment alle sensoren waren vernieuwd ;-)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 147/156 GTA vraagjes

za jan 24, 2015 19:59

Vandaag bij verschillende gta's gaan kijken, waaronder deze: http://link.marktplaats.nl/887717650" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor iedereen die mogelijk belangstelling voor deze 147 heeft, hierbij mijn waarnemingen: distributie 2009, stuk distributiekap weg, koplampen en 1 achterlicht dicht gekit, remschijven achter vreemd versleten, wiel bladerd verf af, motorkap bekrast/beschadigd, 1 sleutel, met de sleutel gaat achterklep niet open, achterbak zonder bekleding en vloermat, ster in voorruit, etc... Ik kan nog even doorgaan en zonder dat ik er mee gereden heb oordeel ik deze wagen als dramatisch voor een auto van 10k! Meer info kan via pb om je een rit naar deze auto te besparen...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Giorgio
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: do okt 16, 2014 01:46

Re: 147/156 GTA vraagjes

ma jan 26, 2015 01:35

Als ik jou was zou ik sowieso voor de handbak gaan! De handbak heeft minder kans op problemen en storingen. Ook is de handbak in praktijk sneller. Trouwens een automaat is toch nooit zo leuk om te rijden als de handbak.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: 147/156 GTA vraagjes

ma jan 26, 2015 08:39

Selespeed is géén automaat maar 'n gerobotiseerde mechanische bak, 'n koppelomvormer heeft die niet !
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 147/156 GTA vraagjes

ma jan 26, 2015 11:51

Trouwens een automaat is toch nooit zo leuk om te rijden als de handbak.
ook mijn motto totdat ik een mini cooper S aut. had gekocht voor mijn vriendin
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ArjanB
Member
Member
Berichten: 142
Lid geworden op: ma jun 07, 2010 21:35
Locatie: Best

Re: 147/156 GTA vraagjes

ma jan 26, 2015 15:10

nog wat puntjes:
- distributie: iedere 3 jaar / 60.000km (en is duur!!)
- nokkenassen willen nog wel eens slijten (ook bij mij gebeurd, ook duur) waarschijnlijk door te weinig / verkeerde kwaliteit olie danwel te vroeg (met koude motor) belasten. Olieverbruik kan een punt van aandacht zijn.
- 305 remmen willen nogal eens krom trekken, waardoor 330mm schijven als modificatie / upgrade zijn uitgebracht. Meeste GTA's hebben die ondertussen wel
- sper dif is niet alleen een leuke upgrade, maar ook oplossing om exploderende difs te voorkomen (heeft de mijne bij zijn vorige eigenaar ook gehad, er was een gerepareerde beschadiging in mijn versnellingsbakhuis zichtbaar)
- versnellingsbak wil wel eens revisie nodig hebben
- spatbordrand voor van 156 GTA wil wel eens door-roesten
- oliekoeler-leidingen willen rot zijn na dik 10 jaar, dus moeten vaak worden vervangen (zie ook mijn topic)

Sowieso is staat van onderhoud (zijn alle boekjes erbij) belangrijk: is bijv olie netjes ieder jaar ververst?
En...een GTA roest net zo hard als een gewone 156 :? dus goed controleren.

Verder vind je veel info op http://www.alfaromeo156club.nl/forum" onclick="window.open(this.href);return false;, en bij http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta/" onclick="window.open(this.href);return false; deze laatste heeft een buyer guide als sticky.

Succes met de zoektocht!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 147/156 GTA vraagjes

ma jan 26, 2015 17:10

top bedankt voor de tips

wat me ook opvalt is dat veel 3.2 blokken behoorlijk zweten, bekend of niet?
(mijn motto is dat zweten mag, ik zweet zelf ook als ik sport, echter is er wel een grens....) 8)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

Re: 147/156 GTA vraagjes

do jan 29, 2015 12:46

top bedankt voor de tips

wat me ook opvalt is dat veel 3.2 blokken behoorlijk zweten, bekend of niet?
(mijn motto is dat zweten mag, ik zweet zelf ook als ik sport, echter is er wel een grens....) 8)
Ja, meer dan de 2,5 en de 3,0. Dat is mij ook opgevallen. De inlaatplenums (waar die mooie buisjes aan vast zitten) zijn vaak ook zwart van de oliedrap van binnen bij de 3,2's en de 2,5 en 3,0 hebben dat nauwelijks.... mijn vermoeden is dat dat komt doordat het een langeslag motor is en dus meer slijtage heeft. De 2,5 en de 3,0 hebben dat niet.

Bekende zweetplekken van de 3,2 (uit mijn eigen ervaring)
- Krukaskeerring bakzijde en distrizijde;
- Klepdekselpakking achterste bank;
- Nokkenaskeeringen...

Gebruikersavatar
ArjanB
Member
Member
Berichten: 142
Lid geworden op: ma jun 07, 2010 21:35
Locatie: Best

Re: 147/156 GTA vraagjes

do jan 29, 2015 13:26

De inlaatplenums (waar die mooie buisjes aan vast zitten) zijn vaak ook zwart van de oliedrap van binnen bij de 3,2's en de 2,5 en 3,0 hebben dat nauwelijks....
op te lossen met een oil catch tankje?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP

Gebruikersavatar
__1337__
Full Member
Full Member
Berichten: 293
Lid geworden op: ma dec 19, 2011 13:48

Re: 147/156 GTA vraagjes

do jan 29, 2015 14:12

Tuurlijk, maar het feit dat de 2,5 en 3,0 blokken al dat soort fratsen niet hebben zegt me wel wat over de kwaliteit van de 3.2.. daar en tegen wel het blok met het lekkerste koppel. Al met al had ik met de v6 tb en de 3.0 het minste gezeik dan met de 3.2...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 147/156 GTA vraagjes

wo mar 04, 2015 17:39

Een week in de GTA gereden, fantastische wagen!
Wel weer een vraag, zijn er ook 147 gta's met mistlampen?
Ik heb wel het knopje, maar geen mistlampen. Ook bij andere 147 GTA zitten kijken, maar volgens mij horen ze er ook niet op.

Past het reservewiel wel over de 330 remmen?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”