Deze NAMAC model tentoonstelling mag je straks niet missen in het geweldige Louwman Museum. 112 vitrines vol automodellen !!. De catalogus over alle exposanten/vitrines wordt met de komende ‘Auto in Miniatuur’ meegestuurd aan de leden. De officiële opening 30 juni wordt door Gijs van Lennep verricht door het plaatsen van ‘zijn’ LeMans Porsche in een vitrine. Naast de NAMAC-ers, staan er vitrines van de modelcollectie van Evert Louwman zelf, Corgi Toys met nooit uitgebrachte mallen en de maquette van het Amsterdamse Citroën gebouw. Matrix Scale Models toont in een vitrine het maakproces van het Fiat 8V Vignale Demon Rouge model met de echte 1:1 van Louwman ernaast.
De organisatie samenwerking voor dit evenement tussen NAMAC en Louwman is uitzonderlijk goed.
In vitrine no64 toon ik alle concept- en design showcars in 1:43,100 modellen:
Alfa Romeo ‘Stijl Iconen’ in Miniatura
In 2013 toonde het Louwman Museum samen met SCARB een vijftiental
Alfa Romeo ‘Stijl Iconen’ uit de collecties van het Museo Storico Arese en van Corrado Lopresto. ‘Passione per il Design Italiano’ liet een grote verscheidenheid zien van carrosseriebouwers, waarmee
Alfa Romeo heeft gewerkt. Het vormde de inspiratie om deze rijke design historie nu in Miniatura te belichten in resin handbouw en enige serie die-cast.
Pininfarina heeft vele showcars en Spider concepten aangeleverd. De 4 ‘Superflow’ 6C studies vormden uiteindelijk de Duetto, 2600 spider/coupé, gevolgd door buitenissige tipo 33 roadsters, Cuneo, Eagle, 164 Vivace, Dardo tot de ultieme mooiste Spider : 2uettottanta bij hun 80-jarig bestaan in 2010.
Bertone tekende vaak de coupé modellen voor
Alfa Romeo. Maar ook de uitzinnige B.A.T.1900 showcars van Scaglione, Sportiva, Giulietta Spider proto, Gran Luce, de extreme 33 Carabo, 33 Navajo, Delfino, Bella, Canguro, SporTut 4x4, repro B.A.T.11DK, GT'Lilli' cabrio tot en met hun allerlaatste creatie in 2010: de 8C Pandion.
Ook
Zagato en
ItalDesign drukten hun stempel met vele concepten op de styling van Alfa, waarbij alleen de Brera in aangepaste vorm in productie werd genomen.
Alfa Romeo CentroStile zelf was succesvol met hun ontwerpen voor de 8C en 4C. Voorgestelde raceklassen met de 6C Sprint, 164 ProCar, 916 Monoposto, Gruppo C verdwenen uiteindelijk direct het Museo Storico Arese in. De wonderschone, oorspronkelijk rode, Nuvola coupé van De'Silva en Egger werd slechts de benaming voor de ijsblauwe metalliclak op de 156/147. Illustere namen als Scarabeo, Proteo, Caimano, Iguana, Sestrière, Centauri, Issima, Diva, Zeta, Kamal, Brezza, Vola, Visconti, Scighera, Avventura, Vittoria en Gloria bleven slechts een éénmalig toonbeeld van Design Italiano, zonder helaas serie productie in Portello, Arese of Pomigliano.
Natuurlijk is de Louwman Museum collectie, uniek in Europa, ook te bezichtigen !! In de Alfa hal staan oa. de 33 Periscopica, 33/2 corto, 8C 2300 LeMans, 6C 1500 TT en La Balena 8C 2900.
Je komt toch ook een keer ? 4, 10 en 22 juli ben ik NAMAC host bij de tentoonstelling.
11 juli 11.30uur houden we de gebruikelijke
Alfa Romeo Miniatura ‘koffieklets’ in het Louwman Museum op het oude pleintje.
Louwman Museum Leidsestraatweg 57 2594 BB Den Haag (tegenover Duindigt, richting Wassenaar)
s’maandags gesloten, vanaf 13 juli dan alle dagen open van 10.- 17.uur.
1 juli- 9 augustus
m.vr.gr. Fer