En het vervolg.....
Nou, auto aangeschaft destijds, heeeelemaal gelukkig na die Seat, eindelijk weer alfa, en wat voor een, een zwarte GT met rood leah! poooorn!! :blink:
Zaten wat kleine mankementen aan kwam ik achter (en had ik ook verwacht voor die prijs). Wat draagarmen met speling, inlaatdruk sensor, maf sensor gaf af en toe een foutje, remmen klein beetje krom.. In de 7000km dat ik ermee reed tot dat moment plannen gesmeed, ook die schijterige BOSE audio moest eruit. Wat een drama.
Motor startte altijd een beetje moeilijk, kwam moeilijk op gang en als ik hem uitzette stond hij gelijk met een dreun stil. Naja diesel, veel compressie, oude motorsteunen. Een dubbelmassa vliegwiel wat op z'n eind is..
Begonnen met een varta accu, nieuwe gloeistiften (een ging kapot), inlaatdruk sensor en wat motorsteunen. Werd al een stuk beter! Maar nog niet écht zoals ik vond dat het moest. Helaas is een motorsteun niet meer nieuw tekoop, ik rijd nu nog steeds met dat gare ding. Via verschillende leveranciers niet te krijgen
. tja charme van alfa!
Dacht dat de foutmeldingen weg bleven maar ging er op een avond eens lekker voor zitten en ja hoor, wéér inlaatdruk te hoog! Weer gereset via mijn bluetooth uitlees module en verder gereden. Af en toe die tik in de motor ook, raar maar zal wel met 245000km. Een stotertje, ooit zijn olie beurt niet gehad, lease auto... Ja.
tot de teller op 250.250km stond sloeg het noodlot toe. Reed naar de APK voor het maken van een afspraak, rijd richting huis, draai een bocht om laat koppeling op komen en ineens een kabááál onder de kap vandaan!! De tandjes, gelijk langs de kant en uitgezet. Tja, toch maar weer starten en luisteren immers liep de motor nog. Vliegwiel dan echt ontploft?! Leek er wel op...
Afgesleept door een vriend van me en auto op de brug. H&S Corse gebeld voor het sterkste DM vliegwiel wat er is en een sport koppeling set, Nieuwe keerringen en olie. Gelijk maar goed doen met oog op de toekomst! :blink:
Enfin samen met mijn kameraad spul erin gezet en starten, zelfde geluid, faaaaaaack....... Dikke 1000 euro verder en verkeerde diagnose gesteld. tja 250.000km is normaal wel de levensduur van een vliegwiel, samen met af en toe een tik die ervandaan leek te komen, het starten en uitzetten van de motor, vibratie... Stel je al snel die diagnose.
Intercooler slang eraf en motor rond laten gaan en ja hoor, heftig geknal. Motor aan puin....
En dat terwijl de motor een koprevisie had gehad nog geen 15.000km geleden!!!! Wát een PRUTSERS.
En dat bleek ook wel toen we de boel uit elkaar haalden. Kop gescheurd (dat had peters revisie in epse nog nooit gezien bij de jtd's) , kleppen VAST in de kop, klepstoters allemaal ramvast in de kop (kop getordeerd, wss door verkeerde montage want de paspennen hadden de gaten in de kop kapot gedrukt en scheef) en een aantal tuimelaars waren omgevallen en daar waren de nokkenassen overheen gedraait wat het helse kabaal maakte...
Koop je de allerbeste diesel, en dan dit ná een koprevisie. Ontzettend zuur zeker na die koppeling en vliegwiel.
Enfin, nieuwe kop met grotendeels alles nieuw erin gemonteerd en kleppen opnieuw ingeslepen, inlaatspruitstuk aangepast (EGR weg en dikke pijp erop gelast met oog op de toekomst), nieuwe distributie set, nieuwe thermostaat, en als alles dan toch eraf ligt ook gelijk een GT2256v turbo... van een 2.4JTD 175pk versie. We zijn ondertussen nog aan het mappen maar te weinig tijd elke keer om er echt voor te gaan zitten maar ook nu is het geen straf ermee te rijden
.
Mijn kameraad aan het 'chiptunen'
Eindresultaat:
verder had ik al wat spulletjes verzameld en heb ik het hele onderstel vernieuwd. alle draagarmen rondom nieuw, overal Polyurethaan bussen in (de hardste variant), een Setje Intrax HDA schroefset gescoord, Brembo 305mm remconversie icm goodridge slangen en goeie remvloeistof, bodem en wielkasten helemaal ontroest en in de zijdeglans zwarte coating gezet, 55w xenon verlichting x3 met lenzen als dimlicht en dus dubbel grootlicht, Parrot Asteroid Smart radio met nieuwe speakers en bedrading rondom en bose eruit, nieuwe logo's, interieur professioneel laten reinigen en Ozon behandeling, buitenkant gekleit, gepolijst gepoetst en gewaxt... OZ Superleggera velgen in 18x8J klaargemaakt (gericht en gespoten) met Michelin Pilot Sport 3 banden erom en voor 15mm spacers, nieuwe vloermatjes en zo vast nog wel wat dingen die ik ben vergeten.
De donor luidsprekers:
audio is een STUK beter maar nog niet goed genoeg. Helaas verwend met een paar aangepaste Vifa Carat's thuis...
Koplampjes:
Die grote pot was de verkeerde en is voor mijn GT niet meer leverbaar helaas.
Baksteun rubber beetje kapot:
Poly bushes uit Poland, prima spul prima prijs!
Parts baby, PARTS!!
Uitlijnen:
Bodem aanpakken:
Bremsen:
Wielen klaarmaken:
Nieuwe details:
Intraxen:
Enfin, met 250.250km op de klok totaal restauratie gehad, teller staat nu op 258.200km and still going strong, ik heb er niks meer aan gedaan sindsdien en alles doet het goed! Ik ontzie de auto niet, kan ook niet anders met zo'n lekker lopend blok en mega onderstel. Grip is echt BIZAR en gewoon eng soms zeker in de regen. Remmen gaat ook prima (alhoewel ik nog wel 330mm wil hebben later) en die motor.. Tja, super. Loopt zijdezacht en klinkt lekker vet, geen getik gerammel of ander soortig geluid. Gewoon echt goed.
Kortom, dikke pluim op alle noeste arbeid want man, wát een werk!! Intraxen eronder schroeven bijvoorbeeld ben ik 2 dagen mee bezig geweest, elke bout kostte letterlijk anderhalf uur om los te krijgen, warm stoken, stukje los krijgen, warm stoken, enz... Helse klus. alles nu dus netjes in het montagevet. audio aanleggen, effe doen.. Jaja, meeeeeters draden gingen er in die auto. Viel ook tegen.
Maar uiteindelijk vergeet je snel hoeveel werk alles is geweest als je dan instapt. Laatst weer even gepoetst en in de wax, en wat een beauty is het dan toch weer. Elke keer als ik parkeer moet ik 2x omkijken en genieten. Dan weet je zeker dat je de goeie auto rijdt :love: :love:
Voorlopige max:
Ja, met deze auto heb ik echt een band. Mocht de diesel ooit te duur worden omdat ik minder kilometers ga maken wil ik er een V6 in hangen. Alles is gedaan en heeft zo ontzettend veel geld en tijd gekost, dat kan niet uit om ooit nog aan iemand te verkopen zonder een groot verlies te nemen, en daar heb ik geen zin in.
Al met al geen goedkope auto om te onderhouden en te rijden maar aangezien ik geen fun auto heb vind ik het wel goed zo. Uiteindelijk leven we maar een keer en moet je gewoon genieten en dus rijden wat je leuk vindt!
Op de winterwielen:
En de zomerhoepels:
Toekomst plannen mocht ik hem niet ombouwen naar V6:
-Front mount Intercooler
-2.75 inch uitlaat met een restrictieloze demper
-aandrijfassen reviseren
-voorbumper spuiten
-audio verder verbeteren
-uitwegen en nogmaals uitlijnen (iets meer toespoor nog vooraan, achter wellicht iets minder om de kont wat speelser te krijgen)
-330mm remconversie met huidige klauwen
-mapping verder aanpassen en misschien een keer methanol injectie erbij op.
En verder de auto in ere houden!!!
Eh, en het uiteindelijke doel om normaler te rijden is helaas niet gelukt, ookal kan ik niet meer sideway's, nu gaat het alsnog hard, FAAL
Ciao!