Ik word helemaal niet goed van alle soorten en maten bouten in de wereld. Typisch zo'n voorbeeld waarin je met een van de oude bouten naar een winkel vol ijzer moet, met een mannetje achter de balie die weet wat hij heeft en waar hij het over heeft en waar hij alles heeft, tegen wie je dan kan zeggen; ik moet zo een, maar dan 12, en in 12.9, die dan naar achteren sloft en een tijdje later terugkomt met een handvol boutjes, die je in een papieren zakje meekrijgt.
Maar zulke winkels bestaan (hier) bijna niet meer. En als ze wel bestaan, hebben ze de onhebbelijke gewoonte om 'groothandel' te zijn, bij voorkeur per 250 stuks tegelijk te verkopen, EN niet in het weekend open te zijn. En door de weeks is het me (in ieder geval dan toch de afgelopen week) gewoon niet gelukt om dat er ff tussendoor te doen. Dus denk ik; internet. Want je kan toch alles online kopen. Dat klopt. Je kunt zelfs tevéél online kopen. Zoveel dat ik door de bouten het ijzer, rvs of titanium niet meer zie. Ongeacht de treksterkte. Er is nog zoveel meer. Kleine opsomming;
halfdraads/voldraads (snap ik )
8.8/10.9/12.9 (ok die snap ik ook)
inbus vs alle overige benamingen daarvoor
DIN933/931/6921/921/7991/met of zonder tap/ISO 7380? wtf?
soort draad (metrisch/fijn-metrisch/helemaal niet metrisch?)
materiaal (als de treksterkte voldoende is, wat maakt dat dat evt nog uit? rek?)
Wat ik zoek is (volgens mij) 'gewoon' draadse m8x60, waarvan 30mm schroefdraad (alhoewel het met minder ook kan volgens mij -> dat is dus handig/sterker begrijp ik uit de reacties hierboven?) en met een fatsoenlijke treksterkte. En in titanium, want hoe tof is het om titanium aandrijfasbouten in je sprintje uit '82 te hebben. Toch?
serieus; help. ik krijg het niet bij elkaar gegoogled - op elke site is wel wat, allemaal hebben ze een miljoen soorten bouten en tegelijk kan ik bij geen van allen de combinatie van wat ik zoek vinden. En dat ze het dan ook nog hebben. En opsturen, gewoon tegen ideal/creditcard/whatever.
Ik had zo gehoopt om van het weekend 'even' de boel weer in elkaar te bouten (en de andere kant veiligheidshalve ook te checken en te upgraden met een nieuwe spacer en stoere bouten) en dan zondag weer een ritje te kunnen maken. Gaat nie lukken nie denk ik.
Pff. Vrijdagavond. Moe. Kind op bed. Speciaalbiertje. Rust.