Bedenk in dat verband ook dat BMW afgelopen jaar haast net zo veel exemplaren op de Nederlandse markt wist te verkopen van de alom beschimpte WWD 2-serie Gran Tourer-familie als van de aloude 3-serie. Het zijn barre tijden. Daar gaat een aartslelijke auto als de Giulia ook niks aan veranderen.
Daar heb je gelijk in denk ik. Vrees ik. Met WWD bedoel je FWD en de hardcore liefhebbers willen het liefst RWD.
BMW is het merk dat als laatste aan het RWD principe heeft vastgehouden, ook met volume-auto's. En dat schreeuwen ze ook al decennia lang van de daken. Toch is uit marktonderzoek gebleken dat 60 of 70% (of zoiets) van alle BMW-rijders geen idee heeft of hun auto nou voor- of achterwielaandrijving heeft. Dus dat zal voor die meerderheid niet doorslaggevend zijn geweest bij de aankoopbeslissing. De meeste van de huidige automobilisten hebben nog nooit in een RWD gereden denk ik. (Bij Alfa zijn ook FWD-modellen behoorlijk of zelfs heel succesvol geweest, zoals de 33-145-146-147-156.)
Wat zijn de Kernwaarden van een automerk, die bepalend zijn voor het succes? (Om maar eens in marketingtaal te spreken.) FWD of RWD zal het verschil niet maken. Wat zijn de belangrijkste kernwaarden van BMW? Volgens mij zijn die niet zoveel anders dan bij Alfa Romeo. Maar de 2-serie die volgens deskundologen maar een matige auto is scoort in de verkoop toch best goed.
Nou zeg ik niet dat grote verkoopaantallen een bewijs van grote klasse zijn (een schilderij van een jongetje met een traan op zijn wangen is wel het meestverkochte kunstwerk dat er bestaat maar daarmee nog niet het beste).
Maar die BMW 2-serie vind ik wel interessant om over na te denken. Wat zijn van die auto de sterke punten die zelfs bij BMW-publiek aanspreken? Of wat zijn de sterke punten van het merk BMW dat ze er zelfs een heel ander soort auto mee kunnen verkopen?
.