Gebruikersavatar
chris75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: za jun 03, 2006 14:14
Locatie: almelo

distributie 155 2.5 v6

ma jun 06, 2016 20:02

Hallo,

Ik zit even met het volgende:

Distributieriem is in 2009 vervangen, tot nu 15.000km mee gereden.

Gezien de leeftijd wil ik hem toch vervangen, ik heb hem gecontroleerd en ziet er nog
wel goed uit. Maar toch, het gevoel.

de mechanische spanner en waterpomp zijn toen ook vervangen.

Mijn vraag is:

Kan ik nu alleen de riem vervangen of moet ik nou ook weer de spanner vervangen?

Mvg, Chris
155 2.5 v6 1992

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: distributie 155 2.5 v6

ma jun 06, 2016 20:26

Riem alleen zou genoeg moeten zijn als het lager verder goed is.

Mechanische spanner staat heel veel over geschreven... Die zou ik in ieder geval goed controleren als je hem blijft gebruiken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3654
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

Re: distributie 155 2.5 v6

di jun 07, 2016 09:45

Bij mijn 164 v6 lag de riem er bijna 9 jaar op maar had nog maar 40.000km gereden sindsdien.
Toch geen risico's genomen en alles vervangen , waterpomp , riem , mechanische spanner , spanrol en alle looprollen.

Iets meer uitgeven maar dan met een gerust hart het gaspedaal intrappen..

Afbeelding
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: distributie 155 2.5 v6

di jun 07, 2016 10:50

Mechanische spanner demonteren en goed controleren dat het veertje niet gebroken is en oa lager goed draait.
Waterpomp laten zitten en gewoon voelen of die nog soepel draait. Wat ik overigens verwacht. http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... ioner.html
Afbeelding
Heb net nog bij mijn gtv6 de riem vervangen zelfde levensduur en kilometers. En op de oude riem zie ik eigenlijk niks van slijtage of haarscheurtjes. Maar daarna kan je met een gerust hart weer naar de toerenbegrenzer vlammen! ;)
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: distributie 155 2.5 v6

di jun 07, 2016 11:16

Een riem heeft naast een max km ook een max leeftijd en dat is niet voor niets.
Het rubber verouderd en dat heeft grote invloed op de sterkte. Van km krijg je slijtage
dus vandaar dat km ook gemaximeerd is.
Met looprollen, waterpompen etc. krijg je te maken met een verandering in belasting
als je een nieuwe riem monteert. Dit kan goed gaan als deze onderdelen in goede staat zijn,
maar als het slijtage patroon wijzigt door de andere belasting dan kunnen deze het binnen
afzienbare tijd begeven met alle gevolgen vandien. Omdat dit niet te voorspellen valt
worden deze onderdelen volgens voorschrift vervangen.
Zeker in garage's, waar ze natuurlijk niet kunnen weten hoe de auto in het verleden
gebruikt is geweest (rustig mee gereden of mee geragt), wordt dit zo gedaan. (of zouden
ze moeten doen)
Als je altijd zelf onderhoud doet en zelf de auto rijdt, dan kan ik me voorstellen dat je
vanuit je eigen ervaring niet altijd de rollen en pompen vervangt.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3654
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

Re: distributie 155 2.5 v6

di jun 07, 2016 11:41

Zo zag mijn oude riem eruit na bijna 9 jaar..

Afbeelding
Geen scheurtjes of andere beschadigingen maar toch.....
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 669
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:37
Locatie: Oosterhout
Contacteer: Website

Re: distributie 155 2.5 v6

di jun 07, 2016 12:40

Hoi Chris,

geen risico mee nemen, je bent superzuinig op je 155 en er zit verschrikkelijk veel tijd, plezier en aandacht in je auto wat zeer zeker te zien is, misschien ben je een paar honderd euro meer kwijt maar het zou zonde zijn als hij daarop kapot loopt, neem eens contact op met Terence of Toon van het register voor de exacte prijzen, ik was vorig jaar iets van 800 kwijt voor complete distributie met alle vloeistoffen ververst!

Succes en ik hoor het wel!
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: distributie 155 2.5 v6

di jun 07, 2016 12:55

Verandert de belasting met een nieuwe riem? :?

Sorry, maar dat klinkt als een verkooppraatje van een garage. :|

Ik ben benieuwd hoe de belasting zou moeten veranderen.

Dat een garage aanraadt om alles te vervangen is omdat het arbeidsloon bijna gelijk blijft als je alles tegelijk doet. Dan loop je minder risico dat je binnen korte tijd weer een dure reparatie hebt.vooral als onbekend is wanneer het voor het laatst gedaan is.

Waterpomp is bij sommige auto's iets dat men standaard meeneemt vooral als hij door de distributie wordt aangedreven. Bij de Alfa v6 is dat niet van toepassing. Pompen gaan over het algemeen lang mee.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: distributie 155 2.5 v6

di jun 07, 2016 23:39

Verandert de belasting met een nieuwe riem? :?
Daar moet je dan nog maar even over nadenken dan.

Als de riem altijd hetzelfde zou zijn, dan had je ook geen spanner nodig, maar was
een vaste looprol voldoende.....
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: distributie 155 2.5 v6

di jun 07, 2016 23:55

Nu ben ik natuurlijk niet zo technisch...

Zou dat misschien ook niet iets te maken hebben met het uitzetten van het blok en de rek van de riem? :roll: en het maakt het ook wel makkelijker om een keer een riem te wisselen. Overigens heb je bij een distributie ketting ook een spanner,om dezelfde redenen.

De kracht die op de riem uitgeoefend wordt blijft gelijk, welke riem je ook monteert. Kracht benodigd om de nokkenassen ed te draaien verandert immers niet. Enigste verschil kan een minimaal verschil in wrijving zijn.

Maar als ik het mis heb hoor ik het graag.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
chris75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: za jun 03, 2006 14:14
Locatie: almelo

Re: distributie 155 2.5 v6

wo jun 08, 2016 09:37

Oke duidelijk allemaal, bedankt.

De bedoeling is dat ik het zelf ga doen ieder geval, heb ik in 2009 ook gedaan
met waterpomp enz.

Ik ben er over uit dat ik ook maar gelijk de spanner vervang.
De waterpomp laat ik gewoon zitten.

Weet iemand trouwens de maat van de moer van de krukas poelie?
Was dat 41mm?

En weet iemand een beschrijving hoe het beste een spanner af te stellen of
gewoon manual aanhouden zoals ik toen ook gedaan heb.

Mvg, Chris
155 2.5 v6 1992

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4192
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: distributie 155 2.5 v6

wo jun 08, 2016 10:28

Verandert de belasting met een nieuwe riem? :?
Daar moet je dan nog maar even over nadenken dan.

Als de riem altijd hetzelfde zou zijn, dan had je ook geen spanner nodig, maar was
een vaste looprol voldoende.....
Dat geldt niet voor de belasting, wel voor de lengte cq de elasticiteit van de riem.
De maximale kracht die de riem aankan verminderd wanneer die ouder wordt, maar de belasting op de riem veranderd niet door het ouder worden van de riem. Die wordt immers opgewekt door de kleppentrein en de verandering van het toerental van de krukas. Wanneer de riem losser zou gaan zitten doordat de rek eruit gaat, doet de spanner zijn werk niet goed. Overigens is het rubber hierin niet leidend, maar wel de inlages in de riem. De spanner is er voor montage, maar vooral voor het opvangen van dynamische lengteveranderingen door veranderingen in de kracht op de riem.

Gebruikersavatar
chris75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: za jun 03, 2006 14:14
Locatie: almelo

Re: distributie 155 2.5 v6

wo jun 08, 2016 11:03

beide niet meer orgineel leverbaar bij Tuynder.

Riem is van Dayco
Spanner is van GKN

gewoon doen?
155 2.5 v6 1992

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: distributie 155 2.5 v6

wo jun 08, 2016 17:15

Als ik er even snel op Google, dan zijn beide merken gewoon fabrikanten van onderdelen in OEM kwaliteit.
Voor zover ik het weet maakt Alfa zelf geen riemen of kogellagers, maar kopen ze die in. Veelal bij Magneti-Marelli en SKF.

Dat Tuynder dit levert, lijkt me wel een indicatie dat het goed is. Ze hebben wel een naam te verliezen. Mocht ik het verkeerd zien....

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
chris75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: za jun 03, 2006 14:14
Locatie: almelo

Re: distributie 155 2.5 v6

wo jun 08, 2016 17:29

das waar, spul is besteld en
onderweg.

nu alleen nog ff een dop 41 regelen.
155 2.5 v6 1992

Terug naar “Algemene Technische vragen”