Met moderne gerobotiseerde bakken kan ik leven, met echte automaten met koppelomvormer nog heb ik 't nog altijd moeilijk o.a. omdat er niet afgeremd wordt op de motor en ook al kan je bij de 2.4 met de flippers versnelling kiezen dan nog kan de automaat niet vooruitkijken en anticiperen zoals je zelf wel kan doen . bvb dat je naar 6e wil opschakelen maar de electronica eist dat je 2000 rpm(of 2500 m'n geheugen laat me even in de steek) doet om op te schakelen en als je 't per flipper toch probeert weigert'm begeleid met 'n vervelende bieptoon .
Accelereren is veel te snel met kickdown lagere versnelling opgedrongen ipv op koppel te rijden .
Met vlot rijgedrag ga je met de automaat trager zijn en een pak meer verbruiken in tegenstelling tot moderne gerobotiseerde bakken waar je zelfs zuiniger mee uit de hoek komt dan de manuele variant .
Bij de automaat weet je ook best waar de hendel zit om de beveiliging te bypassen, meer dan 1 exemplaar heb ik weten op noodprogramma gaan 't zou nu moeten opgelost zijn na de zoveelste campagne, maar destijds was het 'n reden om de klanten toch maar op handgeschakeld te adviseren om discussie achteraf te vermijden . Gelukkig was het aandeel Q-tronics gering temeer daar deze voortijdig uit het gamma verdween(in Belgie ook manueel zodra de 2.0 uitkwam was het verschil in prestatie verwaarloosbaar)
Voor mij is de keuze simpel mede door het verschil in vermogen maar vooral door het eigenzinnig karakter van de automaat .
Ik herken helemaal niets in dit verhaal.
Ik rij nu 4 maanden met een Q-tronic 2.4Jtd met flippers aan het stuur, gewoon met de flippers of pook terug schakelen remt prima af op de motor.
Hendel om beveiligingen te bypassen, wat bedoel je daarmee?
Het verbruik klopt wel, net als de BIV is dat veel hoger als de handgeschakelde......