Ik heb mijn zinnen gezet op een 159 diesel. Ik kon binnen budget echter geen geschikte vinden, dus besloten door te sparen voor een jonge in TI uitvoering met weinig KM erop. Als we het dan doen...
Tot die tijd dus een 156 Sportwagon gekocht. Wel zo netjes om de SW ook even aan jullie voor te stellen:
Alfa Romeo 156 Sportwagon
Bouwjaar 2003, 1e facelift type met de "oude buitenkant" en de "nieuwe binnenkant".
1.8 Twin Spark 140pk
Progression uitvoering met zwart leer, dual zone airco, boordcomputer, radio/cd-wisselaar/navi met stuurbediening, cruisecontrol etc.
Kleur Grigio Sterling 694
Deze dus (zwarte SW is van goede vriend, hulplijn bij sleutel-problemen en technisch wonder W.)

Bij aankoop aan mezelf de stellige belofte gemaakt dat "we aan deze niks gaan doen". Uiteraard wel netjes zijn onderhoud geven, maar verder niks... Dit wordt dus geen project!
Bovenstaande belofte is ehhm, niet zoveel waard gebleken. Ik verkeer nog in de ontkenningsfase en zal ook stellig volhouden dat ik dit echt niet wou doen. Ondertussen probeer ik aan mezelf te verkopen dat een schroefset gewoon normaal onderhoud is. Zeker aan een auto waar, volgens de stapel facturen 40.000km geleden rondom nieuwe schokdempers op gegaan zijn. Dan moet dat gewoon!
De reden dat het weer allemaal enigszins uit de hand aan het lopen is is simpel: ik heb echt ontzettend veel plezier aan de 156. Wat een fijn sturende en rijdende auto is dit! Dat brengt in iemand als mij dan automatisch de drang naar boven om zo'n auto in perfecte staat te brengen en te houden.
Tijd voor wat voortgang om hem in die perfecte staat te krijgen.
Als eerste even de olie gewisseld. Niet omdat het moest trouwens, de laatste beurt was 6000km geleden gedaan. Waarom dan wisselen? Om de simpele reden dat ik niet wist wat erin zat. De twin spark gebruikt zoals maar heel minimaal olie, 300cc over de eerste 1500km, maar ik wou hem wel even netjes tot max vullen. Gezien dat ik geen zin had om olie te gaan mengen besloten dan maar 4.4 liter nieuwe erin te mikken.
Ik heb een tik dat bepaalde onderdelen origineel moeten zijn. Oliefilters bijvoorbeeld. Even naar de plaatselijke dealer dus, Alfa Creemers in Roermond. Sorry als er trouwens kwijlvlekken op jullie nieuwe Giulia zitten... Op advies van de dealer (waarvoor dank, niet overal zijn ze bereid je advies te geven als je zo nodig zelf wilt sleutelen) Castrol Magnatec 5w40 vol-syntheet erin.
Beetje jammer... Haal je je delen bij de Alfa dealer krijg je zooi voor een Dodge... :p

Op technisch vlak is daarmee eigenlijk ook meteen alles gedaan op een stabi met een rammeltje na. Dat was me bij aankoop netjes vermeld, maar moet wel ook even gefixt worden. Alleen nog even zin maken om het subframe te laten zakken. Oh ja, en mezelf wijs maken dat een setje Eibach stabi's echt pure noodzaak zijn. Ik bedoel, die achter zou ook zomaar eens kunnen verslijten en met dikkere stabi's slijten je banden minder. Of zoiets...
De prima technische staat sprak alleen nog niet echt uit de looks. De vorige eigenaar vond het overduidelijk belangrijk dat de auto goed was, maar was geen poetser. Ik wil dat dan ook gewoon goed hebben. Zeg nou zelf, dit kan wat liefde gebruiken toch?
Tijd voor een kleine make-over dus...
Maar eens begonnen met het neusje. Nieuw logo erop en de linker koplamp van de gele waas af geholpen. Koplampje nat opgeschuurd met korrel 1200, 2000 en 2500 en vervolgens met de 3" Rupes BF mini opgepolijst in 2 stappen, tot slot een laagje sealer erover. Daarnaast nog een setje nieuwe platen laten drukken met opgelegde letters. Dat is lekker klote met vliegen eruit poetsen en ziet verder gewoon mooier uit.

Het kontje ook wat aandacht gegeven (wie zou niet aan zo'n lekker kontje willen zitten?). De trekhaak homemade omgebouwd naar een afneembare. Simpel gezegd gewoon de kogel verwijderd. Die zit met 2 bouten vast. Mocht ik hem ooit nodig hebben zit hij er dus zo weer op. Tot die tijd ziet dit wat strakker uit. Om het nog wat strakker te maken ook de type aanduidingen eraf gefohnd. Staat net wat cleaner en is makkelijk met poetsen/polijsten.

In het interieur miste de asbak. Die was de vorige eigenaar ooit gebroken bij het monteren van een parrot. Op de sloop de missende asbak gevonden. Even goed schoon gemaakt en gemonteerd. Ik miste dat ding op zich niet, maar het stoorde me dat er iets hoort te zitten wat er dus niet zat.

Door naar de volgende ergernis: de afgebladerde spiegelvoetjes. Dit kan echt niet op zo'n mooie auto:

Spiegeltjes dus maar even gedemonteerd. Ding leek onder het accuzuur te zitten...

Na ettelijke uren schuren, krabben, bikken en borstelen klaar voor wat nieuwe lak:

Dit ziet toch veel beter uit?

Ik stoorde me ook een beetje aan het vieze motorruim. Maar eens wat poetsmiddelen uit de verzameling getrokken en deze bende te lijf gegaan:

Meteen de parafan en ruitenwissers maar eens eraf getrokken. Die moesten toch even opgeknapt worden en er leek een hoop zooi onder de parafan te zitten. Dat bleek te kloppen. Er kwam een compleet compostvat uit...
Alles mooi schoon gemaakt, blaadjes zooi eruit etc. Meteen de parafan en ruitenwisserarmpjes even netjes zwart gespoten.

Hier ga ik in ieder geval met meer plezier aan werken!

Toen maar eens een weekend uitgetrokken om de auto ook qua exterieur netjes te maken. Begonnen met een wasbeurt. Lekker sopje klaargemaakt, goede shampoo erin, 2 washmitts erbij (1 voor de onderste delen waar het meeste zand zit en 1 voor de hogere delen) en een emmertje water om de mitts in te spoelen.

Na het wassen de auto even afgespoeld en vervolgens ingespoten met een ontijzerings-spray. Ik wou oxidatie verwijderaar schrijven, maar tegen krokante bodems helpt dit helaas niet. Op elke lak hechten hele fijne metaaldeeltjes en die wil je tijdens het polijsten niet over je lak schuren. Waarschijnlijk was dit nog nooit gedaan op de Sportwagon, want binnen 2 minuten was de hele auto paars. Gelukkig is dit op zilver goed te zien. Alle paarse spikkeltjes op onderstaande foto zijn deeltjes vliegroest/remstof/industrieële vervuiling die aan de lak gehecht zijn in de loop der tijd. Deze kleuren paars door de spray die hier een reactie mee aangaat.

Voor elke niet-idioot zou een auto onderhand wel schoon zijn... Voor mij niet. Zodoende de klei maar eens uit de kast getrokken en de lak gekleid. Hiermee haal je hars/boomsappen, teer en andere ellende van de lak.

Nu de lak ontdaan is van alle vervuiling is de echte staat van de lak te zien. Helaas is het op zilver dan weer heel lastig om krassen, swirls en lakdefecten in beeld te krijgen. Net voor de lichtbundel zie je een beetje van de defecten die in de lak zitten. Ondanks dat ze lastig op foto vast te leggen zijn verpesten deze beschadigingen de glans van de lak wel behoorlijk.

Toen begonnen met het beschadigen van de lak. Ehhm, wetsanden bedoel ik. Aantal plekjes gevlakt die ik bijgetipt had en op 9 plaatsen wat krassen uitgeschuurd. Is toch elke keer weer zo'n "als dat nog maar goed komt" momentje. Na de eerste behandeling met korrel 1500 ziet het namelijk zo uit:

Vervolgens deze plekjes verder strak gemaakt met korrel 2000 en 2500, waarbij ik bij elke stap omhoog qua schuurpapier een iets groter gebied meegepakt heb om zo min mogelijk zichtbaar textuur verschil te krijgen. In elke lak zit een bepaalde hoeveelheid sinaasappelhuid. Met wetsanden vlak je deze deels. Zou je alleen het plekje op bovenstaande foto verder afwerken dan bestaat de kans dat de lak daar op het oog eigenlijk te glad is. Door bij elke stap een wat groter gebied te pakken krijg je een mooie vloeiende overgang. Gevolg daarvan is wel dat je halve auto onder de matte plekken zit... Gelukkig is dat tot nu toe nog elke keer goed gekomen.

Gelukkig is het ook nu weer helemaal goed gekomen. Alle plekken die gewetsand waren zijn behandeld met een grove pad en compound op de kleine Rupes machine (vind ik net wat fijner om dit soort lokaal werk mee te doen dan de grote).

Vervolgens de hele auto onder handen genomen met een polijstbeurt in 2 stappen. Na het polijsten de lak gevoed en de glans nog wat mooier opgehaald met een glaze. Tot slot de auto voorzien van 2 laagjes wax met een uurtje wachten tussen de eerste en de tweede laag.

Ook het interieur wat liefde gegeven. Het leer van de stoelen en deurpanelen gereinigd met een leer reiniger en vervolgens voorzien van een leder sealant. Het dashboard en de deurpanelen goed schoongemaakt met wat verdunde apc en vervolgens afgewerkt met een interieur detailer. Toen het tapijt en de matten goed gezogen en schoongemaakt met een fabric cleaner. Tot slot de ramen even mooi schoongemaakt, de voorruit even gepolijst met een glaspolish en alle ramen in de clearvue gezet.

Als doorgeslagen poets idioot kick ik altijd een beetje op druppeltjes op de lak na een regenbui (therapie hiervoor valt helaas buiten mijn aanvullend pakket). Alleen een auto die mooi onderhouden is qua lak en in een goede wax staat geeft mooie druppeltjes. Lijkt bij deze nu wel in orde...

Volgende wat me stoorde was dat er 2 verschillende maten banden op de 156 lagen. Op de vooras 55 hoog, achter 60 hoog. Dat kan natuurlijk niet. Nu ging het echt fout. Maar ja, je gaat op velgen die je eigenlijk te klein vindt geen nieuwe banden leggen...
Dus maar op zoek naar wat anders. Per ongeluk afgelopen week een setje 18 inch ATS DTM's inclusief schuifbouten, Alfa naafkapjes en centreerringen opgehaald. Setje was net opnieuw gecoat en voorzien van 4 nieuwe bandjes (215/40/18).

Dat staat alvast veel stoerder. Volgende probleem is dat de auto nu te hoog staat... Dat is dus het volgende wat aangepakt gaat worden!