Er is inmiddels weer het een en ander veranderd op motorisch gebied!
Omdat ik nog een GTB turbocore over had, heb ik deze geupgraded met een billet 60/44.5 compressor. Dit om nog meer lucht te kunnen verpompen dan met de voorgaande 56/41.5 compressor.
Zo gezegd, zo gedaan, ziehier de aangepaste turbo met nieuwe compressorzijde:
Closeup van het billet compressorwiel met extended tip:
Ook de downpipe ingepakt met titanium look hitteband:
En wat is het resultaat?
Veel druk, heel veel turbodruk! Momenteel gaat deze kortstondig naar 2.6-2.7 bar (relatief, dus 3.6-3.7 bar absoluut) en zakt dan naar 2.5 bar in het bovenste toerengebied. In combinatie met een tikje meer inspuiting zorgt dit voor meer vermogen, minder roetuitstoot en lagere uitlaatgastemperatuur doordat de AFR nu fors verhoogd is. Zo laag zelfs, dat het bovenin armer staat dan de originele fabriekssoftware.
Hier de boostcurven en luchtmassacurven van de drie turbosetups die ik heb getest, je ziet hier ook dat met de grotere compressor er onder de 2000 rpm wat wordt ingeleverd qua druk.
Ondanks dat de 147 al voelbaar sterker was dan voorheen, was de volgende stap snel gezet. Er zat met de hoge concentratie zuurstof veel potentie voor extra vermogen, maar ik wil de EGT laag houden. Dus heb ik het water/methanol injectiesysteem opgeschaald met een SnowPerformance nozzle:
Nu was er heel duidelijk verschil te merken, en ook te zien aan de acceleratietijden die in het hele toerengebied aanzienlijk beter werden.
Dus: tijd voor een nieuwe vermogensmeting! Daarvoor ben ik weer naar Vagtechniek gegaan, die zitten bijna bij mij om de hoek en hebben een uitstekende koeler bij de bank staan zoals eerder is gebleken.
Het resultaat is geworden:
329 pk en 578 Nm ! Zonder WMI 301 pk/ 550 Nm.
Een impressie:
En een video waarbij ik de lage roetuitstoot in beeld breng van de 300 pk mapping, zonder WMI:
https://youtu.be/7TJLGy0Z8ws