Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Uitlaat demonteren

wo okt 12, 2005 16:07

Vandaag kreeg ik een telefoontje dat mijn CSC midden- en einddemper klaar liggen. Deze ga ik vanavond ophalen en wil ik morgen eronder plakken.

Echter, wat voor rotklus is het om de middendemper van het spruitstuk af te halen? Volgens mij kan deze verbinding akelig vastzitten, heb ooit getracht de einddemper eraf te halen maar dat werkte niet. Het makkelijkste leek het mij om de complete uitlaat eronder uit te laten zakken om er zo beter bij te kunnen. Moet het allemaal op de oprit uitvoeren en niet op de brug.

Heb nu toch mn twijfels over de CSC. Momenteel heb ik een leeggebrande einddemper en eerst vond ik dat maar niks, nu ben ik er toch wel een beetje aan gehecht geraakt :roll:

Maar goed, mocht de CSC uitlaat erg tegevallen (na een aantal km's) dan gaat ie er weer onderuit en doe ik de originele pijp er weer onder.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Ricambi Originali

RE: Uitlaat demonteren

wo okt 12, 2005 16:18

Zou je eigenlijk de tip willen geven om de slijptol erbij te pakken, dat doe ik zelf nml altijd. Maar als je hem er later (mischien) weer onder wil zetten wordt dat natuurlijk lastig...
anders mischien proberen te kloppen met een blokje hout en hamer.

Groet, Ro

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Uitlaat demonteren

wo okt 12, 2005 18:59

Bedoel je de middendemper van het hertengewei? Slijp er gewoon een gleuf in, links en rechts op de plaats waar de demperpijp over de voorpijp schuift. Moet de middendemper heel blijven stook hem dan goed warm met een hobbybrander. Dan klop je hem ook wel los. Pas er wel voor op dat er niet meer gaat roken dan alleen je uitlaat.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Uitlaat demonteren

wo okt 12, 2005 19:26

Juist, het spruitstuk moet los van de middendemper om zo de nieuwe CSC midden en einddemper erop te schuiven.

Slijptol heb ik niet, netzoals een hobbybrander :roll:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Uitlaat demonteren

wo okt 12, 2005 19:50

Oei. Dat wordt lastig. Maar misschien heb ik hier wel een adresje voor je. :biggrin:

Ricambi Originali

RE: Uitlaat demonteren

wo okt 12, 2005 20:29

Kijk je woont niet zo ver bij me vandaan, je mag mijn slijptol wel ff gebruiken als je de boel echt niet los krijgt..
En als je niet zo'n profi ding koopt zijn ze echt niet zo duur, met een Alfa komt zo'n ding altijd van pas :wink:

Groet, Ro

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Uitlaat demonteren

wo okt 12, 2005 20:29

Op onze 75 QV zit een hele CSC uitlaat, nog vrij nieuw. Omdat we hem nog erg stil vinden hebben we op het SS een CSC vervangingspijp gekocht! :D Zaterdag ga ik hem monteren, tesamen met het nieuwe steunlager van de aandrijfas.

Verwacht dus niet teveel van CSC!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Uitlaat demonteren

wo okt 12, 2005 21:10

Dat weet ik, duurt ook een 6000km voordat zo'n ding in begint te werken. Dat haal ik dit jaar zowieso niet meer met de SW, die gaat dr huisje in dit weekend of volgend weekend.

Zal morgen eens kijken naar een slijptol, of anders een dremel dat is wat kleiner en minder groot en in mijn ogen makkelijker hanteerbaar. Of is dat niet zo? Als je gaat slijpen, ben je dan al niet gauw door beide stukken pijp heen? Dus ook door het uitlaatspruiktstuk of merk je dat snel genoeg?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Uitlaat demonteren

wo okt 12, 2005 22:17

Alles met beleid. Heel voorzichtig door de middendemperpijp heen slijpen. Je ziet dan wel wanneer je bij de voorpijp aankomt. Succes. En zo`n Aldi slijptol is nooit weg. Voor dit soort karweitjes zijn ze prima geschikt.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Uitlaat demonteren

do okt 13, 2005 12:20

Ben er nu mee bezig maar valt als gewoonlijk weer tegen allemaal. Ik dacht de hele uitlaat eronder uit te kunnen trekken, alleen moet de achterdemper over de achteras heen. Nu ben ik zover dat ik de klem van de achterdemper en middendemper los heb en het uiteinde (dus die overlappende stukjes metaal) omgebogen heb zodat ze niet meer klemmen.

Nu weet ik eigenlijk niet precies hoe of wat, heb het volgespoten met WD40 en dat laat ik nu even rusten. Maar met een slijptol daar bij het achterwiel en de benzinetank zie ik momenteel nog niet echt zitten. Andere alternatieven?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Uitlaat demonteren

do okt 13, 2005 13:15

Inmiddels is de einddemper eraf, heb die eraf kunnen tikken. Nu is de middendemper aan de beurt. Heb het weer opgebogen bij de verbinding en volgespoten met WD40.. Even laten inwerken en dan maar weer tikken.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Uitlaat demonteren

do okt 13, 2005 13:28

Een slijptol heb je in verschillende maten, voor dit werk is zo'n "echte mannen slijptop" :lol: wat overdreven ja, maar zo kleintje gaat perfect hoor, zit je echt niet meteen door alles heen als je er maar naar kijkt...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Uitlaat demonteren

do okt 13, 2005 13:39

Er begint al een beetje movement in te komen, heb ze al iets los van elkaar getikt volgens mij. Nu even laten inwerken en verder ophangrubbers en klemmen halen etc.

Hoe monteer ik de pijp eigenlijk? Moet ik de diverse delen die inelkaar schuiven invetten of gewoon zo hard mogelijk duwen en dan met een klem vastzetten?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Uitlaat demonteren

do okt 13, 2005 13:45

Beetje Gun gum op de uitlaat smeren en gewoon terug plaatsen. Nieuwe klemmen erom en Indien nodig ook nieuwe rubbers.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Uitlaat demonteren

do okt 13, 2005 13:47

Hee Wim!

Aan de klus kerel? NIKS slijptol! Achterste is al los, gewoon met beleid de voorste lospellen van de voorste pijp:

Beetje voorzichtig ruimte maken met een schroevedraaier zodat de wd40 zijn werk kan doen. Let op dat je de 1e pijp niet beschadigt, daar moet de nieuwe op, lekvrij wel te verstaan. Met een vuistje (moker) proberen de 2e demper naar achteren te tikken. Doe er anders een blokje hout tegen. (hij is het sterkst bij de omgebogen naden - rand)
Misschien krijg je iets ruimte. Probeer te wrikken - pot iets te verdraaien.

Regelmatig WD 40 spuiten.
Tollen deed je op de lagere school. als het toch snel moet: ZAGEN.

Succes en bewaar je geduld, ik heb er ook een hekel aan!
Anders als het echt niet gaat, huur een uurtje een brug bij de 1e doe het zelf garage.
Of kom morgen langs! (ik hoor je dan wel aankomen! :lol: )
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”