Dat kun je zelf niet veilig testen, tenzij je een opblaastarget met (onder andere) de juiste radar-doorsnede hebt zoals bijvoorbeeld gebruikt bij EuroNCAP-tests. FCW's kunnen afhankelijk van de auto en het scenario erg laat en ook te laat komen om de botsing nog te vermijden.
De grootste kans om een FCW te ervaren heb je als de gevoeligheid van het systeem instelbaar is. Kies de meest conservatieve instelling. Meestal is er een menu met keuzes voor FCW in de orde 'early', 'medium' en 'late', kies dan 'early'. Rijd zoals je dat normaalgesproken ook doet en wacht rustig af, de kans dat er een keer een FCW optreedt als je het zelf nog lang niet nodig vindt is zeker aanwezig. LET OP! Ga geen situaties opzoeken waar je van denkt 'nu gaat hij het zeker doen' waarbij je jezelf en anderen in gevaar brengt. FCW/AEB is niet feilloos en het is een slecht verhaal op je schadeformulier.
Gefeliciteerd met de aanwinst!
Ik zou op zoek gaan naar een verlaten stuk asfalt (parking oid), daar een grote kartonnen doos neerzetten, en daar op af rijden zonder te remmen
Werkt waarschijnlijk niet. Ik weet niet of de Giulia een radar-based, camera-based of fusion FCW/AEB -systeem heft. Als het radar-based is, zal het niet reageren op een kartonnen doos vanwege het gebrek aan metaal. Als het camera- based of fusion is misschien wel, maar het is absoluut niet zeker. Er is namelijk geen garantie dat het algoritme een doos als 'voldoende kritisch' inschat om voor te waarschuwen of te remmen. FCW/AEB-systemen zijn voornamelijk bedoeld voor het herkennen van andere voertuigen en in sommige gevallen voetgangers.