Ik hoop ook wel dat Alfa snel een beetje doorpakt met de Giulia, want het is allemaal nog een beetje te beperkt nu.
Heb even getwijfeld om te kijken voor een nieuwe Giulia om die zakelijk te gaan rijden. Zodoende ben ik de afgelopen week eens gaan spelen met de configurator en er vallen me toch wel een paar dingen op.
Vroegâh, was een Alfa niet eens heel veel goedkoper dan de (Duitse) concurrentie, maar daar kreeg je wel heel erg veel meer uitrusting voor terug. Dat is bij de Giulia wel anders, nu moet je net als bij BMW een paar honderd piek gaan betalen voor een neerklapbare achterbank!
Ik snap dat wel, want daar is veel geld mee te verdienen. Veel meer dan de marge op een kale auto. Maar dan moeten ze wel zorgen voor genoeg keuzevrijheid in de opties.
Op zich is die €40K ook wel scherp voor de 200pk TBI, maar als ik hem samenstel hoe ik 'm wil (en dan doe ik echt niet gek), zit ik al héél vlot boven de 50 mille....en dan had ik 't performance package twv 2600,- nog niet eens gekozen. Daar schrok ik best wel van als ik kijk wat mijn eveneens 200pk TBI 159 5 jaar geleden koste.
Maar vooral de keuze in samenstellen vind ik nog niet heel erg overtuigend als ik het vergelijk met andere merken.
Houtinleg kan alleen maar als je Luxury pakket pakt van €3,5K....
Bepaalde kleuren interieur gaan niet samen met bepaalde exterieurkleuren of uitvoeringen.
En bij een Alfa vooral wel belangrijk: waar is het échte sportpakket?
Het "sportpakket" dat je nu kunt kiezen bestaat uit xenonverlichting (is dat sportief?
), aluminium pedalen en lederen sportstuur. Eventueel is dat uit te breiden naar Sportpack AFS met de sportieve optie "koplampsroeiers".
Waar ik naartoe wil, is dat je ziet dat veel merken juist nog meer geld verdienen aan al die losse opties die er mogelijk zijn. Zo kun je je A4 1.6TDI met 110pk gewoon voorzien van S-line pakket. Sportief uiterlijk en sportstoelen. Slaat natuurlijk nergens op, maar het kán en ze (Audi/VW) verdienen nog gewoon extra geld ook. En let maar eens op hoeveel Audi's met zo'n S-line pakketjes rondrijden.
Het zou juist leuk voor ons en slim van FCA zijn als je die 200pk Giulia ook kan voorzien van een Veloce-stijl buitenkant (stukje omlaag, dubbele uitlaat met diffuser en iets andere voorspoiler) en/of uitrusten met die prachtige sportstoelen. Want de originele stoelen vind ik niet erg mooi.
En voor de verkoopaantallen zou ik ook nog wel een ongeveer 140 en 170pk sterke benzine verwachten om al die 316i en 318i's wat weerstand te bieden. Dat zijn toch wel juist de 2 motorisaties waar je de grootste aantallen van gaat draaien. Ik heb sowieso het idee dat steeds meer mensen kiezen voor een kleine motor met veel opties ipv een dikkere versie met wat minder luxe.
Daar moeten ze ook niet te lang meer mee wachten anders is de "buzz" rond dit model verdwenen en steelt een concurrent de spotlight in dit zeer belangrijke segment. Het is ondertussen al weer 20 maanden(!) geleden dat de Giulia voor het eerst aan ons getoond werd!