Ik roep al jaaaaaaaaaaaaaaren dat Marchionne er geen verstand van heeft en weg moet wezen. Ja hij heeft Fiat destijds gered, en nee hij is niet geschikt geweest om het bedrijf vervolgens jarenlang te blijven leiden. Hij is de grote verantwoordelijke voor de waardeloze prestaties van Alfa op werkelijk alle gebieden (modellen, marketing, afwezigheid in racerij etc etc).
Hij had de ultieme kans om Alfa te verkopen aan VAG en er nog wat geld voor te beuren, maar dat heeft ie als dom en trots italiaantje naast zich neer gelegt. En nu het water FCA aan de lippen staat is ie ineens wel geinteresseerd in een fusie met VAG.
Een fusie gaat uiteraard nooit meer gebeuren, VAG wacht rustig af tot FCA nog verder wegzakt, en dan kunnen ze de toko gewoon een keer compleet kopen en alle rotzooi eruit gooien, fabrieken en technologieen overnemen en vervolgens rustig kijken welke merken ze houden, en welke ze begraven.
Want ondanks de dieselgate, draait VAG als een trein. Niemand geeft er wat om dat er wat sjoemeldiesels rondrijden, want het aantal mensen die gehoor geven aan de terugroepactie is behoorlijk klein.... en ze verkopen nog steeds auto's bij de vleet.
Terwijl er bij de borrelpraat nog steeds verhalen rondgaan over in de folder roestende Alfa's bij wijze van spreken... Dus dan doe je als Italiaans bedrijf toch echt wat verkeerd.
Desalniettemin heb ik recent gewoon een (jong gebruikte) Giulietta gekocht, en blijf ik voorlopig dus nog wel even Alfa rijden.
Afgelopen zaterdag met de Giulia 2.0 proefgereden, en dat is qua rijgedrag een prima auto. Enige nadelen, hij is veel te stil qua motorgeluid, en de B stijl zit in de weg (dode hoek zo groot als een olietanker). Verder blijf ik de voorkant onder een bepaalde hoek net een bestelbus vinden (te plat), maar dat ligt natuurlijk ook aan de belachelijke wettelijke eisen zoals voetgangersveiligheid. Alfa heeft er wat van proberen te maken, maar of dat het genoeg is om het merk te redden... gezien de verkoop aantallen zeer waarschijnlijk niet.
Anyway ik zou de Giulia als ik het geld had en niks zou geven om afschrijving zo kopen als dagelijkse auto.
Maar als je een leuke Alfa sedan wil voor mee te toeren in de weekenden dan kun je net zo goed een 156, 155, 75 of nog ouder kopen en daar een paar leuke updates of preventieve revisie tegenaangooien om plezier mee te maken.