Even een copy paste van een ander forum:
Ergens in een topic had ik beloofd wat te vertellen over een 33tigje. De Honda Civic Aerodeck waarmee ik 2x op zandvoort heb gespeelt is naar een vriend gegaan die daarmee zijn gateway naar het circuit gevonden heeft. Of althans, gaat vinden. Februari willen we samen de baan op. Waarmee moet ik dan gaan?
Mag ik jullie meenemen in een volstrekt onlogisch avontuur? En dan beginnen we met een kleine teaser. Hij ziet er nog lang niet zo uit, dat gaat ie ook pas doen als hij zich bewezen heeft, er een kooi in zit en... daar hebben we het straks over. Eerst een plaatje uit ons straatje:
Maar goed. Zo ver is het nog lang niet. Er was een dag dat hij zo voor de deur stond. Schattig roze met brave kleine bandjes en iellige velgjes. Het motortje minstens zo adorabel. Een poepsig 1500cc enkel carbs boxertje. Kaduuk welliswaar, maar toch. 85 hele peekaas wist hij ooit aan de man te brengen. Maar die dagen liggen in het verleden.
Het peugootje is ook leuk hè? Gaan we het niet over hebben.
Goed, eerst de Tor dan maar. Dat moest en zou een 1700 16v boxer worden. Origineel geen gek blokje. Maar oude auto's zijn leuk met oude meuk er in dus hop, weg met die moderne meuk en een lekker setje dubbele webers er op. Bbrrooooaaapp!
Nouja, het is vooral de "makkelijke" weg om er wat meer vermogen en beleving uit te halen. De motronic techniek van die tijd was nou niet je-van-het. Programmeerbare ECU is eigenlijk de juiste weg. Het blokje ademt origineel al door individuele throttle body's.
Maar die weg kunnen we later nog een keer op zoeken. Voor nu houden we het simpel.
De aerodeck voor het laatst in actie:
Daar liggen 2 blokjes in. Later heb ik er nog een 3e bij gesprokkeld.
Overal mankeerde wel iets aan, maar ideaal voor onderdelen. Idee was om van alles iig 1 fatsoenlijk blok samen te stellen en de rest als reserve. Maar dat ging niet zonder slag of stoot dus maar een 4e blok er bij gekocht. Dit blok was mijn oude blok die ik verkocht had en vervolgens nooit is ingebouwd door de nieuwe eigenaar. Ik wist dus precies wat ik daar aan had.
Maar goed, eerst dit schatje er uit:
We hebben niet lang geleden dit huis gekocht en er moet nog een garage geplaatst worden. Tot die tijd is het een combi van rommelen op de oprit en in het schuurtje. Fijn dat ik tolerante buren heb. De een is gek van alles met een v8, de ander drift, weer een ander is VW gek. En het is maar een klein straatje, ideaal!
Blokje opbouwen. Deze motor is er uiteindelijk dus weer uit gegaan want teveel speling op de zuigerveren, maar het plaatje voor het idee hoe zo'n torretje er nou uit ziet:
Carbs reviseren en inlaatspruitstukken fabriceren:
Grotere rad monteren. Boel uit de bumper en grille moeten slijpen. Dit is nml een type 3 radiateur en die zit voor de voorbalk, bij een type 2 er tussen. Een type 3 heeft meer overhang en dus meer ruimte voor de grotere radiateur.
Blok er onder gerold:
En dan vervolgens met de motor takel omhoog takelen:
Afbouwen:
Ik ben nog niet helemaal tevreden over sommige oplossingen maar dat is een zorg voor later. Voor nu is het iig functioneel.
Dan de volgende stap. Ik zeg Italiaan, jij zegt... ROEST! Yes, helemaal goed. Deze ook. Vinden ze leuk. Of lekker, wie zal het zeggen?
Ik ben ooit zo stom geweest om mn Lorch te verkopen. En nu natuurlijk geen budget dus van de buurman wat over gekocht voor dirt cheap:
OWyeahh:
Hele dorpel aan de beurt...:
En meer!
Dit was uiteindelijk de boosdoener. Een ogenschijnlijk klein beetje roest onder een deur rubber. Hele dorpel kon zo vol lopen...
En als toef op de taart een stukje honda er in!
Heb helaas alleen een filmpje van het eind resultaat. Als hij weer eens op een brug staat zal ik foto's maken.
NEXT! Remmen! Een 33 remt niet, hij vertraagd alleen. Kun je oplossen met 16v schijfjes, fatsoenlijke blokjes maar het kan ook zo:
Opel calibra turbo 4x4 klauwen, Alfa 155 v6 284mm schijven. Past bijna 1 op 1. Alleen een m10 male/male adatertje nodig gehad.
Past precies in 15". Het zijn trouwens brembo schijven en yellow stuff blokken.
Ik vindt ook nergens foto's terug van de plaatsing van de remdruk verdeler. Enfin, die is nu te verstellen vanaf de tunnel. Achter zitten voor nu nog gewoon de trommels. Worden waarschijnlijk 262mm honda remmen. Vooral vanwege een stukje veiligheid op het circuit. Iets met hete trommels en loslatende remschoenen. Voor de rembalans is het niet nodig. Heb nog nooit een auto gereden die zo extreem ankert. Voor het mooie zouden er lichtere klauwen in kunnen maar ook dat kan altijd nog. Oja, en rvs slangen. Is nog een dingetje omdat ik die voor van een opel moet hebben en achter 1 van alfa..
Goed, eerst apk er op geknald en toen op naar BAS lichtenvoorde!
(ja, ik ben die kale)
Ging niet eens zo zeer om het vermogen, de uitlaat is nml nog verre van ideaal. Een deel is nog van de originele 1.3 motor en die heeft een doorgang van 38mm oid :gek:
Maar toch het resultaat so far. Auto weegt op papier 870kg dacht ik.
Super ervaring bij BAS. Hele fijne kerel en fijn samenwerken. Kom er zeker terug!
En dan eerst maar genieten van het bezit van een 33. Eindelijk weer. En dus eerst maar eens kijken of er nog wat rood onder het roze zit:
En met vriendjes buiten spelen:
Het onderstel however is een drama. Een 33 is sowieso een kartonnen torsie doos. Maar het feit dat de vorige blokken (1.3 en 1.5 enkel carbs) allebei olie spugers waren heeft niet mee geholpen aan de stijfheid van de rubbertjes.
Jammer, want een 33 is doorgaans een gooi en smijt auto. Hij staat op std dempers met verlagings veren. In het verleden heb ik behoorlijk lopen rotzooien met 33 onderstellen en weet derhalve hoe je ze half decent kan krijgen.
Probleem is dat er vrijwel niets voor te krijgen is. Of als je echt, écht liever op brood en water leeft:
check dan dit
Enfin. Plan de campagne was eigenlijk om eerst die slappe rubbers te vervangen voor wat fatsoenlijks. Daarbij zat ik te denken aan black in de voorkant en uniball's achter. En dan in een later stadium zelf onderste draagarmen maken met uni's. Maar ondertussen was ik me ook voor dempers aan het orienteren. Enige opties zijn: öhlins van AHM €POA, Intrax €2700 of koni's. Die koni's snap ik niet. Wie heeft bedacht om ze OEM lengte te geven? En een setje fatsoenlijke veren maakt gehakt van ze. Helemaal achter. En dan zijn ze ingebouwd ook niet meer te verstellen, top.
Uiteindelijk heb ik een masterplan uitgewerkt waar 40mm monotubes aan te pas komen maar die weg is voor nu nog iets te kostbaar. De tijdelijke oplossing is koni inserts te vinden van een zwaardere auto die korter zijn en in de 33 mcpherson's passen. Oja, en extern te verstellen.
Here we go:
Meten en choppen. De 33 heeft standaard extreem veel droop. De dempers zijn dus ook echt enorm lang voor de auto en de koni's die er in horen dus ook. Bij 35mm verlaging heb je al losse veren. Ik heb dit in de huidige situatie opgelost door de topmounts om te keren, hierdoor win je weer 10mm. De nieuwe demper mag dus echt serieus korter zijn.
Tadaaa! Van een Mazda 6. Gloednieuwe set gescoord voor belachelijk weinig:
Nog meer choppen:
Deze niet vergeten. Hoogte wordt aangepast om bumpsteer te voorkomen en de kogel komt nu aan de onderzijde te hangen. Niet ideaal als de kogel het spectaculair begeeft, goed in de gaten houden dus..
Nu de andere kant nog. Draadbussen en veren komen er aan. Alsook een setje camberplates van een golf.
Dan kan ik de boel goed afmeten en aflassen. Precies klusje want ik wil de stuurstang R&L uiteraard excact gelijk hebben.
Afgelopen tijd heb ik mijn tijd aardig kunnen doden met de veerpoten.
Via Marktplaats had ik een setje top mounts gevonden die iemand zelf had gemaakt. Het was in de buurt dus toch maar even kijken. Prijs was op zich netjes en scheelde toch de helft van een compbrake set. Een ritje door de polder later sta ik voor een mega bloemen bedrijf. Eh.. zit ik hier wel goed? Jawel, loop maar ff mee. Staan er een loods verder 2 volledig kale oval sprinters opgesteld. Audi V8 motorblokken, Billet versnellingsbakken. OK, hier zit ik wel goed! Bleek de nr2 van nederland te zijn. Mooi om te zien hoe extreem ver die gasten in deze sport gaan, enorm veel oog voor detail en uitsluitend top componenten. Bestaat het niet, dan maken we het. De jongen die de topmounts verkocht was dan ook verpsaner van beroep. De topmounts had hij maar van RVS gemaakt voor de zekerheid, lekker stevig. Nadeel, ze wegen wel wat. En de lagers waren aan hun einde. Geen probleem, bestellen we wel weer ff nieuwe.
Thuis aangekomen bleek dat nog niet zo simpel. De lagers die gebruikt waren, waren van het type dat smering nodig heeft zonder dat de mount daar in voorziet dmv een smeernippel. Liever dus lagers met een teflon coating. De lagers hebben ook net ff andere afmetingen dan gebruikelijk. De codes op het lager leverde excact nul resultaten op via google... Na heel SKF en donkere hoekjes van het internet te hebben uitgeplozen heb ik lagers kunnen vinden gelukkig. Die dus besteld, Gelijk maar uit engeland passende sleeve nuts en de draadbussen met veren waren ook al onderweg.
Nou, wat een lap tekst zonder plaatjes of niet! Maar ik ga het goed maken. Op de bewuste klusdag was namelijk dikke platenmaker Niels gezellig mee aan het klussen. Niels heeft mijn aerodeck overgenomen en we hebben het doel gesteld om feb. weer eens samen de baan op te gaan. Voor hem de 1e keer überhaupt achter het rad, voor mij een vuurdoop voor deze 33. Niels werkt als fotograaf voor pouw, en hobby matig staat hij vaak langs de baan. Maargoed, niels had zn kruidvat cameraatje dus mee:
Oh btw, let niet op mijn erbarmelijk matige klusomgeving :hmmm:
Eerst maar het betere chop werk:
Meten, meten, meten, hechten:
Checken:
Balen (met goeie duitse-porno-klus-bril :duh: ). Superbelangrijk dat de stuurstang L en R gelijk zijn. Dit was bijna niet op te meten omdat er geen vlakke vlakken zijn. Boel eyeball werk maar na de 2e poging was het bang-on.
De draadbus had een binnendiameter van +- 2". De veerpoot 45mm. Om dat op te vullen is het stiekem het allermooist om een bus te draaien. Maar dat gaat je niet lukken met pijp. Niks komt namelijk in de buurt van wat het moet zijn zonder dat er aan een van beide kanten nog wat bij moest. Betekent dus vanuit massieve staf wat laten draaien... Nu ben ik ook aan het uitpluizen wat ik precies met de uitlaat wil gaan doen, en verrek! Laat je nou net van die verloop bussen hebben die op 0,5mm na excact is wat ik moet hebben! Mooi wat moeite en centjes bespaard! Die bussen dus over de veerpoot geslagen en zwaaiend de draadbus, de vulbus en de veerpoot aan elkaar gelast.
Voor nu even met de knikkerbus een laagje er op vleien. Uiteindelijk mogen ze mee naar de coater met de rest van het onderstel. Draadbussen hebben we (of vooral Niels) goed beschermd tegen de elementen uiteraard
En dan is het alleen een kwestie van de koni's er in, veren er op, topmounts, sleevenuts en klaar! Sleevenuts hadden nog even wat massage nodig want anders konden de lagers niet voldoende uitslag halen, maar ook dat is gefikst. Tadaa:
En eigelijk is dat het verhaaltje over het maken van een setje coilovers voor een 33. Maar ik ga jullie er toch nog heel even langer mee vervelen, je moet er namelijk 2 hebben toch? Ja, ja, hetzelfde klusje. Maar ik kan deze foto's toch niet ongepost laten? Niet dat ik nou zo graag naar mezelf kijk, maar eh, hoe redt ik me hier uit
ngeveer als: OK, nummer 2!
Tadaaaaaaaaa:
Tijd om de boel te monteren. Ook dat ging niet zonder slag of stoot. De originele opening was te klein voor de camberverstelling dus:
Boren:
Slijpen:
Na het betere dremel en vijl werk hebben we dit:
En Links (en lekker oenig kijken). Het koude weertje werkt dan ook niet helemaal mee :ziek:
Wat mooi is van deze topmounts dat de maker een ring heeft gemaakt voor de bovenzijde. Dit zorgt er voor dat alles lekker in een sandwich komt en de krachten dus mooi verdeelt worden.
Helaas kwamen we niet veel verder dan dit. De overbuurvrouw had bedacht om 1600 op zondag haar verjaardag te vieren. En niels moest een afdekking voor z'n vijver maken :blink: Het feestje was uiteindelijk mega gezellig en was nog enigzins op tijd thuis. Mooie kans om de boel nog af te monteren en hem op z'n wielen te zetten. De 33 staat nu op de hoogste stand net zo hoog als hij stond met de verlagings set die er op zat. Betekent wel dat hij nog iets verder omlaag moet en ik dus een setje tender springs moet bestellen om losse veren tegen te gaan. Helaas nr2: de wielen komen nu te dicht bij de veer en dus moet ik gaan werken met een spacer. 5mm zou voldoende moeten zijn. En hij moet natuurlijk uitgelijnd worden.
Ik hoop vanavond nog uit de oplsag de spacers te kunnen halen en dan met touwtje de uitlijning in de buurt van goed te krijgen en the icing on the cake: Proefrit!
Nouja proefrit. Rondje om het huis want de Semi's zijn nou niet echt het rubber bij uitstek met dit weer :blink:
Ik zal zelf wel ff crappy foto's maken als hij op zn wielen staat zoals 'ie moet staan. Ben zelf stiekem wel erg benieuwd want dit is mijn zoveelste 33 maar ben nog nooit in staat geweest om de voorkant op de juiste hoogte te krijgen. Exciting!
Gisteravond de auto uitgelijnd (alleen sporing). Hierbij kwam ik er helaas achter dat ik de stuur stangen aan de demper (waar de kogel bevestigd wordt) te ver naar buiten staan. Deze zal ik dus los moeten slijpen en middels een mal die ik moet maken 100% juist weer vast lassen ipv eyeballen. Ik zit nu redelijk op het einde van het bereik van de kogel en heb nog steeds toespoor. Hoofdstuk nog niet afgesloten dus! Ik heb hem functioneel laag staan en dat ziet er dan zo uit:
Beetje te veel camber: