zo zou ik het ook direct willen invoeren, even kijkend naar succes cijfers in NL van best verkochte modellen op volgorde in aantallen:We vinden allemaal dat we het beter kunnen en moeilijk is dat eigenlijk ook niet. Elk zinnig mens met een ons inzicht zal je komen vertellen dat Fiat stadswagentjes moet maken (en dus geen mito), Abarth kleine sportwagentjes (en dus geen 4C), Alfa sportieve berlines (en dus een heel gamma aan Giulia varianten want daar ligt het geld), Lancia luxe sedans, Maserati sport sedans, Ferrari supercars en Campagnola een hele reeks SUV's om Land Rover te spiegelen (en dus geen Stelvio). Geen enkele andere groep behalve misschien GM en VW heeft een dergelijke portfolio aan merken.
Maar de Agnelli's willen er niet aan. Ze willen van heel de meuk af.
Voor Alfa: 33, 156, 145/146, 147, 155, mito, 159, 164 en Giulietta
(dus model boven Giulia of Stelvio lijkt mij minder interessant dan een goede giulietta opvoler)
Voor Fiat: Panda, Punto, Uno, 500, Ritmo, Seicento, Tipo
(kleine tot middel kleine auto's. Alleen marketing technisch fout door alles maar 500 te noemen en de Panda te laten versloffen)
Voor Lancia: Ypsilon, Thema, Delta, Dedra, Lybra, Primsa en Kappa
(Uitzondering Ypsilon, maar middel tot grotere sedans)