Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

zo mar 12, 2017 08:30


De carbs gaan er eerdaags dus weer uit en heb bedacht deze nu gewoon naar de motorzaak verderop te brengen want die heeft een 80l ultrasoonbad staan.
Is het dan handig als ik de vlinderklepjes, as en lagertjes er ook uithaal of kan ik die dan gewoon laten zitten?

Die moet je laten zitten. Fabrieksafgesteld, heb je speciale apparatuur voor nodig heb ik begrepen. Die zijn, vermits gewoon versleten (lekkage), vaak het probleem niet.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

zo mar 12, 2017 19:49


De carbs gaan er eerdaags dus weer uit en heb bedacht deze nu gewoon naar de motorzaak verderop te brengen want die heeft een 80l ultrasoonbad staan.
Is het dan handig als ik de vlinderklepjes, as en lagertjes er ook uithaal of kan ik die dan gewoon laten zitten?

Die moet je laten zitten. Fabrieksafgesteld, heb je speciale apparatuur voor nodig heb ik begrepen. Die zijn, vermits gewoon versleten (lekkage), vaak het probleem niet.
Ah ok, die worden er dus niet slechter van in een ultrasoonbad. Da's mooi.

Het ziet er ook wel uit alsof het een verzameling onderdelen is die erg vervelend te verwijderen en te monteren is.
Afbeelding

Heb van de vorige keren wel geleerd welke stelschroefjes op wat voor manier invloed hebben op het gedrag van de carbs. Het is ff priegelen en eigenlijk heb je 2 paar ogen nodig, maar als het eenmaal lukt is dat dan wel weer tof :)

*edit* foto gewisseld voor de juiste

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

zo mar 12, 2017 23:03

Het zal wel aan mij liggen hoor, maar is het niet wat overdreven om voor de zoveelste keer alles helemaal uit elkaar te halen?
Mijn versie zou nu zijn: sproeiers demonteren en schoon blazen (remmenreiniger & perslucht) en een brandstoffilter vlak voor de linkse carburateur monteren of vervangen.
Veel meer kan er toch niet aan de hand zijn? Mijn auto's staan ook wel eens een half jaartje of langer stil, maar toch hoef ik daarna geen carb's uit elkaar te halen.....
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

zo mar 12, 2017 23:32

resultaat: waarschijnlijk weer wat prut de carbs in getrokken dus de afstelling is weer om zeep. Er zit waarschijnlijk ook weer wat meuk in de acceleratiesproeiers
Daar ben ik het wel met Alessandro eens, vindt het "waarschijnlijk" toch nog te vaag. Ben je er zeker van dat dat het geval is? En zoals hij al zei: eerst de makkelijke en snelle manier proberen voordat je een hoop moeite en geld besteed

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

wo mar 15, 2017 14:36

Dat had ik de vorige keer ongeveer gedaan, het ging ook prachtig totdat ik de tank van december nagenoeg leeg had gereden (totdat de naald zelfs niet meer bewoog met gasgeven).
De vorige schoonmaakbeurt (begin september) zat er een klein beetje prut onderin de carb (echt minimaal) en was daardoor ook in de acceleratiepompkamer beland en doorgeperst naar de acceleratiesproeiers. Waardoor er eentje tegen de wand aan pistte.
Ook in September had ik de tank daarvoor veel te lang doorgereden, het ging toen prima sinds Maart.

Dat ik dat schoongemaakt en weer gemonteerd had naar de motorzaak in de buurt gereden, want ik was op zoek naar een andere motor.
Daar aan de praat geraakt met de eigenaar en die grapte dat het flesje remmenreiniger me meer had gekost dan wanneer ik ze naar hem had gebracht voor een ultrasoonbad behandeling.

Was niet ècht zo, hij wil 25,- hebben voor de behandeling en de remmenreiniger was 6 of 9,- ofzo maar veel scheelt het niet ;)

Daarom ook het plan om ze deze keer naar hem te brengen, want dan glimt de buitenkant misschien ook weer eens, die zit nu nog vol oud zand en stof.

Daarna is het plan om gewoon eens wat vroeger te gaan tanken :roll:
En misschien eens een filtertje monteren in de toevoer, dat zou ook wel eens kunnen helpen. Het is een beetje gek dat de filters in de banjobouten schoon blijven. Heb het idee dat de brandstof die om het filter heen stroomt van de toevoer carb, naar de afvoer terug de tank in het vuil van dat filter spoelt. Zo de tank weer in..

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1768
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

wo mar 15, 2017 16:50

Anders kun je de tank er ook eens onder vandaan halen en eens goed schoonmaken. Op zich is het niet zo heel veel werk. Bijna leegrijden, of voor n gedeelte leegpompen, alle slangetjes eraf, vulhals voorzichtig eraf, bandjes lossen en er onderuit. Dan kun je m eens goed doorspoelen met water en schoonmaken met ontvetter, en even een beetje benzine er door. Kun je meteen zien of ie nog goed is van binnen. Beetje vliegroest is niet erg.

En als je ergens anders nog verrotte brandstofslangen zou het kunnen dat die van binnen loslaten en allemaal zooi richting je carbs sturen.

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

wo mar 15, 2017 21:40

Dat is op zich ook nog een optie, wie weet nadat ik de volgende keer (hopelijk pas eens over een jaar ofzo :roll: ) de boel weer vervuild heb.
De laatste 2 oude flexibelen slangen zijn vorige week vervangen, die 2 rondom de brandstofpomp. Voor de rest is alles voor zover ik weet metaal of 'flexibel' kunststof.

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

za apr 01, 2017 22:43

Na 6 keer een ultrasoonbadje te hebben gehad wil de man van de motorzaak ze nog niet teruggeven. Heb ze (en het badje) gezien.
Uit alle hoeken, gaten en kieren kwam nog zand, prut en andere smurrie. Ze worden kalm aan wel steeds grijzer.

Er is zoveel prut vanaf gekomen dat het waarschijnlijk wennen wordt met rijden na montage, er zal voelbaar minder gewicht op de neus drukken :lol:

Alleen wordt dat pas dinsdag, ze gaan er dan nog wel een keer (of 2 als ik die man zijn blik zag) het bad in.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1225
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

zo apr 02, 2017 14:00

Mooi dat ze weer lekker schoon worden. Om ze inwendig schoon te houden is het wel aan te raden het al eerder genoemde filtertje te monteren. Deze zit in de aanvoerleiding vanaf de tank en is veel fijner dan die in de banjobouten. Zou jammer zijn dat na al deze moeite een filtertje van 5 euro vergeten weer voor ellende zorgt.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

wo apr 12, 2017 15:51

Na 7 baden waren ze intern schoon, buitenkant lijk ipv op een pak prut gewoon op gietijzer met een verleden.
Gisteren bij het assembleren, monteren, controleren van onstekingstijdstip een los kabeltje zien liggen bovenop het blok. Met daar vlakbij een pootje dat in het bijbehorende stekkertje pastte.

Tadaa! oliedruklampje leeft weer in de cockpit, was er heilig van overtuigd dat het bolletje de geest had gegeven :roll:

Ze loopt weer mooi, heb eigenlijk helemaal geen foto's gemaakt dus het blijft even bij dit berichtje.

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

di feb 13, 2018 16:49

Lang niet actief geweest hier, maar ook domweg gewoon niet zoveel aan de 33 gedaan behalve ermee rijden.

Komen we op het volgende, de auto is een tijdje geleden een bak teringherrie gaan maken. Spruitstuk lek.
Staat nu bij de garage voor APK, beurt en dat dus, ze zouden even wat opschonen en wat nieuwe stukjes op lassen maar het ding verging tot stof in hun handen..

Dat wordt dus een nieuw spruitstuk en wegens moeilijk te vinden voor de garage nieuw origineel ging ik aan RVS denken.
Zat er wel aardig naast dat ik anderhalf jaar terug het spruitstuk liet zitten omdat ie er nog wel ok uit zag :roll:

Nou ben ik even aan het rondneuzen en zie ik dat het voor de 33 het lekkerste is als de voorste 2 en de achterste 2 cilinders met de uitlaat aan elkaar verbonden zit. Ze zaten bij mij echter origineel links- recht aan elkaar vast.
Te zien op deze rij foto's: http://rvs-uitlaat.nl/type-alfa-romeo-33

De bovenste 2 foto's zijn mijn 33.

Dus.. vraag meegeven naar de garage (die JM even aan het bellen is) voor en achter aan elkaar te verbinden, of de fabrieksstandaard links-rechts aanhouden?

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

di feb 13, 2018 17:28

Het verhaal heeft alweer een andere wending gekregen.

De mannen van de RVS uitlaten hebben het stervensdruk en kregen de 33 er gewoon even niet meer tussen. Dus dat zou iets op langere termijn moeten worden.
Echter, de APK verloopt over iets meer dan een maand, het oude spruitstuk is ter ziele (wat transport naar de RVS werkplaats flink moeilijker zou maken en zonder spruitstuk wordt een APK sowieso niets.

Daarnaast geeft de garage altijd een leen-auto mee, maar die is over korte tijd alweer beloofd aan de volgende klant, dus er zit een beetje tijdsdruk achter.

Na wat speuren een toko gevonden die nog een originele nieuw heeft liggen. Deze in overleg met de garage besteld en die wordt bezorgd bij de garage.

Dus als het goed is volgende week de 33 gewoon weer terug voor de deur. De RVS dromen maar weer even uitstellen.
Blijft er meer geld over voor de riemen, die moeten ook ergens dit jaar.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

do feb 15, 2018 15:15

waarom niet gelijk een goede kopen?
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :4585.html

Afbeelding
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

do feb 15, 2018 15:31

en op je andere vraag:

theoretisch voor vermogen is het beste voorste 2 en achterste 2 bij elkaar en daarna naar 1 pijp, maar dan lopen ze wel onder de bak door wat je weer niet wilt voor de bakolie-temperatuur.
spaghetti CSC icm 145 bakcarter met koelribben past niet 1 op 1 (wel passend te maken overigens)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Rommelen aan van alles op een 33.

do feb 15, 2018 20:14

waarom niet gelijk een goede kopen?
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :4585.html

Afbeelding
Omdat er 400 euro tussen zit, maar damn =P~
Glim!

Terug naar “Algemene Technische vragen”