Hierbij mijn verslag van de eerste races van het jaar. Ronnie en Marco hadden de 33 deze
winter van wat kleine modificaties voorzien, zo hadden we de stoel en slicks, regenbanden en
velgen van Louis overgenomen en jaja een regenachterlicht gemonteerd. Ook een spaghetti
spuitstuk en andere brandblusser. Marco had een paar led koplampjes gemonteerd.
De boxer had een nieuwe distributieriem, klaar voor 2018 dus.
Pieter appte in de week voor de race of ik zin had om met hem en Peugeot Marc in
de box te komen staan. Ondanks dat de weersvoorspelling er goed uit zag leek me dit toch een
gezellig en daarom goed plan.
In alle vroegte naar het circuit, Ronnie en Marco waren er al dus de 33 van de aanhanger af
en naar de keuring. Ondertussen was het begonnen te regenen en werden we bij de briefing
verwacht. Toen we weer uit de briefing kwamen regende het echt en besloten we de regenbanden
maar te monteren.
RainX op de buitenkant en binnenkant van het voorruit gesmeerd. Nog snel m'n achteruitcamera
gemonteerd, vooruitcamera moest aan de kooi maar hier was geen tijd meer voor. Insnoeren in
de gordels en hop die baan op.
Kwalificatie:
https://youtu.be/quqKpFRFLGU
Tijdens het warmdraaien op de opstelplaats kwam ik er kort voor vertrek achter dat de ventilatie roosters
van de 33 dichtgeklapt waren. Normaal staan ze altijd open maar vanwege winterse test kilometers
nu dicht. Ohoh, in de zeikende regen zonder ventilatie rijden...als dat maar goed gaat, nou ja er zat
verse RainX op de voorruit... Na de opwarmronde zat de 33 helaas al potdicht, alle ramen beslagen.
Voelde me net Stevie Wonder en kon eigenlijk alleen Pieter en Emile volgen (Pieter had gelukkig
achterlichten). Met m'n handschoen kon ik net een brievenbus formaat ruimte op de voorruit condensvrij
maken. Ik zag geen ene hol. Wel m'n rondjes gereden in de hoop dat het beter zou worden maar geen
fatsoenlijke tijd neergezet. Achteraan (P20) starten dus. De achteruit gefilmde beelden staan online, mooi om
te zien hoe jullie me allemaal voorbij stormen, en ik lijk wel de persoonlijke filmcrew van Erikjan.
Jasper ook nog ff in beeld op 10:25!
Race 1:
https://youtu.be/im7Tni4KejU
Nadat ik bij Mickey's (naast onze box
wat allesreiniger had geleend en daarmee de
binnenkant van het voorraam te lijf was gegaan en de vooruitcamera had gemonteerd was het na
de lunch helaas nog steeds niet droog. Wat was ik blij dat we in de box stonden, wat een koud
nat snertweer. Maargoed, tijdens de opwarmronde begon de voorruit alweer te beslaan, gelukkig
alleen aan de passagierskant, de rest bleef open. Helaas voor de beelden van de camera,
maar ik kon gelukkig in ieder geval redelijk goed zien! Opstellen, extra opwarmronde omdat Dimitri
eraf geschoten was, nogmaals opstellen en lichten uit en hop gaserop! Toch? Pieter bleef voor me
stil staan...nou moe? Ik had het toch goed gezien? Gelukkig zag ik Emile naast me ook
wegstuiven dus gaaaan! Emile kneep echter naar binnen en ondanks dat de 33 een smal autotje
is werd het toch wel erg krap tussen Emile en Pieter die inmiddels ook was gestart. Ik voelde
me als Max in een Ferrari tang en raakte Pieter licht. In m'n spiegel zag ik Walter in zijn
75 aan komen stormen, die moet een megastart gehad hebben. Leuk voor Walter maar hem toch
maar ff dik geblokt om te voorkomen dat hij binnendoor zou glippen.
Ik kon Emile goed volgen, de regenbanden bleken heerlijke grip te hebben. Uiteindelijk
verremde Emile zich bij ingaan Audi S (18:48) en kon ik hem voorbij. De volgende auto voor me was de
156 van Mik, deze kwam vervolgens ook steeds dichterbij. Met nog 2 ronden te gaan wist ik zeker dat
ik nog bij Mik kon aanhaken en nog een inhaalpoging zou kunnen wagen.
Rechte stuk op vol gas, wat zie ik daar nu? Rode vlag? Bummer...als er maar niets ergs
gebeurd is. Rustig terug naar start finish gehobbeld en geen sporen van een grote crash gezien.
Wachten maar. Nee geen herstart meer en op een keurige P12 gefinished. Rode vlag bleek voor de
hoeveelheid langs de baan gestrande Alfa's en Volvo's te zijn geweest.
Race 2:
https://youtu.be/VMBtscY0OfI
Gelukkig inmiddels droog en de baan werd door de andere klasses ook droog gereden, dus slicks
erop! Wel nog steeds bokkoud maar droog! Het bleek dat in mijn enthousiasme in race 1 om Mik
in te halen ik 3 plaatsen grid penalty voor race 2 had gekregen omdat ik door rood licht op start
fininsh was gereden tijdens de code rood. Niet gezien door mijn half beslagen voorruit en volgens
publiek was het rood licht ook enkele seconden voordat ik onder start finish doorging aangezet.
Ik was het met de straf niet eens maar kwam er te laat achter om nog te gaan protesteren.
Nou ja dan maar snel die 3 wagens voor me in zien te halen. Ik had een goede start (beetje
weinig toeren bij wegrijden) en zat achter de zilveren 156 van Michel en blauwe 156 van Mik.
Ik koos de binnenkant en toen op eens zag ik Michel op me afkomen en vlogen de onderdelen in
de rondte. Mik bleek hard te zijn gecrashed. Ik kon Michel ontwijken en hem mooi voorbij en
ook de 75 van Wijnand kon ik bij Gerlach bocht voorbij. Zo de grid penalty was weer goed
gemaakt! Achter de 147 van Ewald aan! De baan had een droge lijn maar ook nog natte stukken.
Ik had geen idee hoeveel grip de slicks zouden bieden maar durfde niet echt buiten de droge
lijn te gaan. Ewald liep langzaam op me uit en Michel pakte me weer terug. De 33 miste echter
topsnelheid en de slicks sloegen bij het uit accelleren vaak door. Toch was de
bochtensnelheid goed en liepen we met z'n drieen op de 156 van Lorenzo in. Michel kwam
Lorenzo voor Audi S voorbij, Ewald bij Tarzan en ik haakte goed aan. Mijn achteruit camera
valt op dit moment helaas uit (had te lang op opstelplaats aangestaan
)
Inmiddels kwamen van de achterkant Dimitri en Wijnand zich melden.
Vanuit de Hugenholtz exit had ik een goede run op Lorenzo, bij Slotenmakerbocht zat ik aan de
binnenkant, bij het inkomen Scheivlak werd ik door Lorenzo op hoge snelheid geraakt (7:53) op
de achterkant. Raakte hierdoor wat momentum kwijt maar bleef toch aan de buitenkant bij
Lorenzo zitten, kwam wel buiten de droge lijn maar bleef zitten. Bij bocht 9 dook Wijnand
naar binnen bij Lorenzo, ik zat buiten en Lorenzo raakt me hard in de zijkant (8:18). Zie ook
Scheivlak TV (
https://www.youtube.com/watch?v=XFjkaDCyQYQ) 1:50. Ik kon de 33 opvangen
en gelukkig door. Wel zat er speling in de achteras/wiellager door de 2 tikken van hiervoor en
maakte de 33 bij het uitkomen van de bochten telkens een rare zwiep, ook stond het stuur niet
meer recht. Walter kwam me helaas kort na dit incident voorbij en daarna had ik Dimitri op mijn
achterbumper. In het verleden hebben Dimitri en ik mooie gevechten gehad, dus ging ik er goed
voor zitten. In het bochtige deel van de baan liep ik uit maar op het rechte stuk kwam Dimitri toch
telkens wel heel snel dichtbij. De 33 mistte duidelijk topsnelheid want voorheen waren de
twinsparks geen probleem qua rechtelijn snelheid.
Na Dimitri een paar rondjes achter me te hebben gehouden was er bij inremmen Tarzan zeer veel
druk van Dimitri. Dus dan maar ultra laat in de remmen. Dimitri stak binnendoor en remde nog
wat later en kon de bocht daardoor niet houden, ik stak weer binnendoor. Spiegel aan spiegel
door Gerlach en Hugenholtz. Uiteindelijk was Dimitri er naar een rondenlang gevecht dan toch
voorbij. De ronden daarna vol doorgehaald om de druk op Dimitri te houden en nu zag ik in mijn
spiegel Pieter snel dichterbij komen. Dimitri liep inmiddels lang langzaam bij me weg. Gelukkig kon
ik door mazzel met het inhalen van de Volvo's Pieter afschudden. In de laatste ronde verremde
Michel zich nog bij Audi S waarna Dimitri er voorbij kon. Ik kan bij Michel op de bumper hangen tot
de finishstreep maar er net niet voorbij. P12 again!
Een waardeloze kwalificatie maar 2 prachtige races, wel balen van de tikken die ik had gehad,
vooral die op hoge snelheid. Aan de andere kant heb ik me ook wel eens verremd
en iemand geraakt dus; it's all in the game I guess maar wel balen van de vrij vorse schade .
De 33 heeft dikke schade aan beide rechter portieren en ook mn mooie nieuwe velg en band
hebben een dikke tik gehad. It will never look pretty again...
Wel leuk dat ik uiteindelijk een 4e prijs op het podium in ontvangst mocht nemen. Het was ook
supergezellig met Ronnie, Marco, Marc en Pieter in de box. Volgende keer neem ik een speakertje
mee! Wat een mazzel dat ik precies met dit koude snertweer lekker in de box zat... Nu maar eens
kijken waarom de 33 vermogen mist, wielager achter vervangen, deuren uitdeuken en op naar de
volgende race!!!!