De rammel is nu wel minder, maar denk wel dat dit gedaan is om een andere rammel tegen te houden. Ik verwacht dat de komende tijd wel weer ergens iets gaat rammelen.
Ondertussen rijd ik al weer een kleine week dagelijks rond in de Spider, en ik verbaas me nog steeds hoe die auto zonder opmerkingen(!!) door de APK is gekomen vorige maand.
Maar ik verbaas me ook dat ik, ondanks dat de auto echt niet goed rijdt en lekker loopt, de GIulietta nog geen moment gemist heb.
Mijn conclusie's na een paar dagen intensief dagelijkse gebruik:
- remvloeistof moet vervangen worden
- remblokken zijn volgens mij ook niet meer fris (hard en oud) Remt verder wel prima.
- motorsteunen zijn totaal vergaan (carter steunt op de carterbeschermer, bij optrekken en remmen voel en hoor de het metaal over elkaar bewegen) Die staan dus hoog op de lijst om vervangen te worden.
- 2e versnelling kraakt nog steeds....dat was in 2003 al zo
Schakelt verder prima, maar in 2 en 4 hoor je de bak wat "janken". Drukgroep is ook gehorig
- body is nog steeds netjes. Slecht op 1 puntje roest, vooraan de linker dorpel.
- electronica: lampje dat tank leeg is brandt continu, maar tankmeter werkt wel prima. Electrische ramen en spiegels (jaja!) werken naar behoren, zij het langzaam.
- interieur. nog steeds even shabby als in m'n herinneringen. Stoelen doorgezeten, kunststof dash op veel plekken niet mooi. Airco doet het na 15 jaar nog steeds niet.
- boven 100km/u begint de auto te schudden. Denk een combi van gare motorsteunen en vierkante banden (laatste 7 jaar echt 10x uit de stalling geweest)
- de motor, tsja: ik heb 't al eens eerder hier neergezet. Daar is denk ik niet veel meer van te maken. Hij doet 't, en daar is alles mee gezegd.
220K gelopen, verbruikt best wat olie en koelvloeistof. Temperatuurhuishouding is nu eindelijk op orde, na radiator spoelen en nieuwe thermostaat. Starten is meteen aanslaan, maar valt ook meteen uit als je het niet lichtjes het gaspedaal intrapt om toeren hoog te houden. Doe je dat niet, dan moet je bij 2e startpoging 5sec doorstarten en gasgeven voordaat hij moeizaam aanslaat. Denk dat het de automatische choke is, maar van dit injectiesysteem (L-jetronic) heb ik echt geen kaas gegeten. Motor loopt verder mooi onderin, prima koppel en kunt laag in de toeren wegtrekken. Boven de 3500rpm wordt 't lastiger, heeft hij er duidelijk geen zin in. Dat is altijd zo geweest, maar weet niet of dat komt omdat dit een USA-versie is (geknepen 2.0 met 110pk
) en katalysator of dat het gewoon de (gebrek aan) kwaliteit/status van de motor is.
Mijn plan voor nu is om de auto gewoon lekker rijdend te houden zonder helemaal los te gaan. Eerst even de basics aanpakken om veilig en betrouwbaar te kunnen blijven rijden. Dus filters, remmen en motorsteunen. Die heb ik begin van de week besteld en via de supersnelle service van ARparts al in huis.
Dan eens goed kijken en voelen aan de ophanginging. Ik voet nu bijna geen speling, ook niet in stuurinrichting. Voorkant voelt stabiel en zeker aan. Wel is de achteras was levendig, dus denk dat de t-bar en draagarmen er eens onderuit moeten voor wat frisse rubbers.
Optisch is hij redelijk netjes van buiten, van binnen eens nieuwe stoelen plaatsen mocht ik goedkooop setje tegen komen.
De motor kijk ik gewoon hoe lang hij het uit houdt. Krijgt wel z'n normale onderhoud en ga 'm niet aftrappen. Mocht hij het begeven, dan overwegen wat ik wil doen. (reviseren, carb-blokje of een TS wellicht)
Als je dit zo leest kan ik me voorstellen dat je denk dat die auto een enorm hoddel is. Dát is deels waar, maar het is meer een auto die er nog redelijk prima uit zietmet een enorme bak werk door achterstallig onderhoud. Lees: mijn oom deed er vroeger niks aan, daarna tussen 2003-2007 was het mijn studentenbak. Dus behoorlijk gebruikt en geen/weinig geld voor onderhoud. Daarna is de auto beetje in de vergetelheid geraakt door werk en andere Alfa's die ik erbij had. Toen heb ik m ook te koop gezet, maar hoogste bod was €1500,- ofzo. Voor dat geld liet ik m liever staan, wachtend op betere tijden en een occasional cabrioritje. Helaas werd het 7 jaar lang 1 ritje naar se APK en terug, maar heb me voorgenomen om er nu weer wat meer tijd en moeite in te gaan steken. Ook omdat dit gewoon een speciale auto voor mij is waarmee mijn auto/Alfa-hobby is begonnen...En de S3 Spider met het jaar mooier lijkt te worden.