Weekend al weer voorbij en daarom ook weer een hoop gegodver verder.
Projectje voor afgelopen weekend was het vervangen van de motorsteunen, op zich niet zo'n heel spannend klusje. Echter trek je bij zo'n Iniezione-blok niet even de carburateurs eraf, maar heb je opeens de maken met een expensievat, airco en een wirwar aan slangen en inlaatspruitstuk. Volgens mijn geheugen redelijk vergelijkbaar met een 75 1.8IE, alleen heb je natuurlijk véél minder ruimte onder de kap. Via het AlfaBB had ik een topic gevonden waar stond dat je het beste de steunen via de onderkant van de auto kon vervangen, zodat alle hiervoor genoemde hardware kan blijven zitten. Daar ben ik dus maar van uit gegaan....
De steunen zitten er onder, maar het was me toch wel een karwei van een paar uur.
De linkerkant was redelijk easy, luchtfilterhuis eraf en je kwam overal prima bij. Maar rechts was het probleem, vooral de bovenste en voorste moer aan de motorzijde.
Via de voorkant (langs carter af) kwam ik er niet langs met mn hand. Dan maar via de bovenkant door het expansievat weg te halen. Dat lukte uiteindelijk na een hoop geklooi, totdat ik de laatste moer vast draaide aan blokzijde. Toen ik de ratel eraf trok bleef de dop zitten en viel precies klem tussen de 2 bouten van de steun in. Omdat ik alles op gevoel moest doen (want je ziet écht bijna niks) kreeg ik 'm niet los, na dik uur proberen gaf ik 't op.
Dop laten zitten was geen optie, omdat ik daardoor de inlaatsteun niet kon vastzetten.
Dus wat doe je dan: de hele inlaat er maar af. En dat was eigenlijk binnen half uurtje gepiept! Noe kon ik gewoon makkelijk bij de motorsteun, dat had ik gewoon vanaf het begin zo moeten doen!
Die dop zat overigens aardig klem. Zat minimale speling in, maar kreeg hem er pas na wat voorzichtig gewrik met een schroevendraaier tussen uit.
Op dit punt ben ik gestopt, dus ga woensdag de boel weer in elkaar zetten.
Oh en de motorsteunen zelf? Ik heb er 2 dagen mee gereden voordat de inlaat eraf ging, en wat een enorm verschil! Heb wel vaker steunen vervangen, maar dit verschil is zó extreem dat die oude dingen wel echt hélemaal op moesten zijn geweest. Geen gerammel meer, geen getril bij (ont)koppelen, geen gezwabber meer in bochten (je voelde de motor op en neer gaan eerst). Ja, dit wat wel een echt noodzakelijke ingreep. De motor was denk ik een centimeter of 8 omlaag gezakt....
Ik zag ook dat ze de carterbeschermer hadden verlaagd door er 2 moeren tussen te zetten, en nóg leunde de motor op de beschermer. Ook had de aircopoelie daardoor de overloop(leiding) van het carter doorgesneden.
En mijn dochter vind 't ondertussen prachtig, die wilt de hele dag in de Giulia en Spider zitten om een rondje met BabyBorn te rijden.