Hierbij ook een kort verslagje van mijn belevenissen afgelopen Zaterdag.
Eindelijk! Na al die jaren trackdays de knoop doorgehakt om SI te gaan rijden. Allereerst was er de zoektocht naar een geschikte racer en hoewel mijn hart ligt bij de 75, toch maar gezocht naar een iets ‘minder’ onderhoudsgevoelige voorwielaandrijver (….)
Ik heb een zwak voor originele racers, dus na een kleine zoektocht, een tip hier en daar, heb ik een ex-156 challenge auto gevonden. Er zat wat werk aan (daar ga je alweer ), dus het duurde even voordat hij klaar was.
Goed, het een en ander viel (eindelijk) op zijn plek en afgelopen Donderdag voor het eerst het circuit op voor een korte test. Ik had al in mijn achterhoofd zitten dat als alles goed zou gaan het de Zaterdag erna wel eens mijn eerste SI race zou kunnen zijn… Testen ging goed, dus toen kwam al snel het besef dat het ging gebeuren.
Dus Vrijdag al richting Zandvoort, keuren en nog even lekker gezeten (en gegeten, thanks Cees en wederhelft!).
Dan de Zaterdag, en eigenlijk ging het voorbij in een soort van roes… alles 3x nagelopen voor de kwalificatie en de baan op met de gedachte om het rustig aan op te bouwen. Helaas toch wel wat Volvo’s in de weg (het waren er best een hoop!) dus voor m’n gevoel geen hele lekkere ronde gereden….toch wel; 2:10.
Race 1; gekwalificeerd op een 7e plek, achter de kanonnen….voor de TS cup. Start was ruk, bij 4500 toeren de koppeling los en hij viel helemaal dood, dus gelijk 3 man er voorbij…
Na een beetje aftasten kon ik langs Mike en Harald (zo’n 156 ligt wel lekker!), daarna een serieus gevecht met Lars in de 147 erg spannend en leerzaam om een gaatje proberen te vinden… andere lijnen proberen om toch hier en daar wat meer snelheid proberen te pakken. De 156 loopt in rechte lijn niet zo hard als een TS cupper (of de 75 van Harald), doordat de v-bak verhoudingen wat lang zijn (17” ipv. de originele 15). Uiteindelijk toch Lars te pakken na wat gewaagde maneuvers!
De 2e en 3e race verliepen gelijkwaardig…start slecht (geprobeerd met 5500 en 6500 toeren), dus daar valt nog wat te verbeteren. In de 2e race een klein contact met Wiel (tikkeltje overmoedig geweest, oeps) maar verder lekker uitgereden. Resultaat; 6e! dus nog een leuke trofee mee naar huis ook!
Voor de volgende keer valt er weer een hoop te leren. Gek genoeg zat ik de hele dag in de mid. 2:10…. ook met het proberen van andere lijnen, inremmen etc. Dus nog even goed bedenken waar er nog wat te halen valt….
Verder balen voor degene met pech (Wijnand, Emile, Pieter), maar over 2.5 week is de herkansing
Nog even een bedankje voor het warme welkom, de ondersteuning, de aanmoedigingen, de sleutelavondjes (team Huizen!, team Baarn! Wijnand, JW, etc. etc. en natuurlijk het thuisfront!) Dat het naar meer smaakt is wel duidelijk! En inderdaad, kappen met sleutelen en komen rijden! (en die beslissing iets eerder maken dan mijzelf ).