Ben ik het niet mee eens, René. Dat de 2.0 een fijne motor is, is zeker waar. Het is alleen meer een koppel-blok waar je iets luier mee kunt rijden om snelheid te maken. Daar zijn m.i. het grootste verschil in. Een 1750 is een tikkeltje langzamer, maar is wel weer wat meer levendiger en toerengretig. Je moet 'm juist weer iets mee op toeren houden om de gang er in te houden. Het is ook vooral wat je zelf fijn vind of zoekt.
Zoals hierboven gezegd komt je met een 1300 (wel op dubbele carbs) niet echt te kort, zolang je maar op de binnendoorwegen blijven. Mijn eerste auto was een Giulia 1.3 Super en dat ding was fantastisch om mee door het Limburgse heuvelland (waar ik woon) te rijden. De 1300 heeft gewoon 2 grote nadelen: he gebrek aan koppel, waardoor je serieus toeren moet blijven maken (wat ik juist vermakelijk vond), en ten tweede dat de auto gewoon totaal niet geschikt is voor de snelweg. Je maakt dan té veel toeren en mist door ;t gebrek aan koppel de trekkracht voor een tussensprint. Maar zoals gezegd, waar ik de auto voor gebruikte had ik geen last van die 2 tekortkomingen.
Op dit moment heb ik een (vroege 1600) op carburateurs en een 2-liter op injectie. En die 1600 vind ik gewoon véél leuker rijden, omdat de auto me meer uitdaagt mijn best te doen. In rechte lijn zeker niet de snelste auto, maar dat boeit me niet echt. Je hebt meer koppel dan een 1300 en op de snelweg maak je (door de achteras) iets minder toeren. Maar ideaal is het nog steeds niet. De 2-liter zit in de Spider, een auto waar ik toch een stuk relaxter in rijd en waar die motor m.i. ook veel beter bij past.
Ik kies er nu zelf voor om de 1600 in de Giulia te laten, omdat ik het bij die auto belangrijk vind dat de originele motor er nog in zit. Ik heb ook niet het gevoel iets tekort te komen nu. Maar als me dat minder zou boeien, zou ik persoonlijk voor een 1750 gaan. Ik houd gewoon meer van motoren die iets (toeren)gretiger zijn, het tekort aan koppel is voor mij niet zo'n probleem. Als ik Nm's wil voelen, dan paak ik wel een moderne auto.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)