Stiekem weer een tijd geleden sinds de laatste update!
Probleem met niet starten is gelukkig niet meer voorgekomen, zal toch een ietwat los contactje op de accupool zijn geweest.
de 75 heeft overigens een nieuwe benzinepomp en loopt eigenlijk verassend probleemloos.
Remmen was ik niet zo tevreden mee, dus daar is iets aan gedaan.
Pagid Blauw (RS4-2) met nieuwe schijven. De Pagids waren eigenlijk voor een BMW E21 maar die passen ook hierin.
Dit remt echt heel erg goed! wauw zeg, zo kan een 75 dus ook remmen. Super veel bite, ook koud, en de auto gaat gewoon met de neus naar de grond. hele, hele fijne upgrade.
En de 166 heeft ook nog meer liefde gehad.
Zo was het tijd voor de distributieriem! Ik ben nooit bang om aan iets complex te beginnen, dus ondanks dat ik nog nooit aan een alfa V6 heb gesleuteld toch maar begonnen.
Als eerste alles wegschroeven!
En de krukaspoelie moer. Die kleine machine is 280nM (mijn favoriete gereedschap by far) maar die kreeg er geen beweging in. Die grote had ik geleend, die is 1000nm. Daarmee ging de moer zo los. En een dop 41 afgedraaid zodat die in de poelie past.
En heel de k*tzooi los en alles op tijd gezet.
Top Dead Center heb ik bepaald met een instelbare zuigerstop. Je draait de motor rechtsom totdat de zuiger de stop raakt, maakt een stipje op de poelie, en dan linksom draaien tot je m weer raakt (voorzichtig uiteraard). En het midden tussen die 2 stipjes is PRECIES het echte Bovenste Dode Punt. Want een zuiger staat eventjes op het hoogste punt terwijl de krukas nog draait, dus een klokje of schroevendraaier is niet altijd precies genoeg.
En toen zat alles weer terug. Inclusief nieuwe multieriemen en rollen/spanners. En een waterpomp met metalen schoepen.
Godzijdank dat de vorige monteur op de inbusboutjes allemaal keramische pasta had gebruikt waardoor alles gewoon loskwam.
Helaas liep ie niet de eerste keer, maar bleek niet de timing te zijn maar een kapotte isolatie van twee kabels naar de bobines.
Voor de zekerheid had ik namelijk wel alles NOG eens losgehaald om de timing te controleren, maar die stond goed. Dus de kabels gerepareerd en toen startte die gelijk en liep ook netjes stationair.
En hier de twee auto's gebroederlijk
Overigens is die V6 distributie echt heel, heel veel werk. Niet per se moeilijk, zolang je maar het juiste gereedschap hebt. Je kunt dit niet doen zonder een lomp sterke slagmoersleutel, goede poelietrekker, blokkeertools en een zeer goed uitgeruste gereedschapskar.